31.07.2007

سخنگوی قوه قضاییه:وعده صدور وثيقه براي ۶ تن از بازداشت شدگان ۱۸ تیر/ هیچکس دلش نمی آید دانشجویان را شکنجه کند!

خبرنامه امیرکبیر: جمشيدي دسخنگوي قوه قضاييه در مصاحبه امروز خود كه در آن بيش از هميشه در خصوص اعدام و سنگسار صحبت شد در خصوص شكنجه دانشجويان در زندان گفت:كسي دلش نمي آيد دانشجويان را شكنجه كند!

جمشيدي سخنگوی قوه قضایهه در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي انتشار برخي اخبار مبني بر شكنجه‌ ۱۶ بازداشت‌شد‌ه‌ي مقابل دانشگاه اميركبير و دفتر ادوار تحكيم وحدت، گفت: يكي از تاكيدات قوه‌ي قضاييه رعايت حقوق شهروندي است و به هيچوجه پذيرفتني نيست كه كسي مورد آزار و اذيت قرار بگيرد مخصوصا صنف دانشجو كه كسي دلش نمي‌آيد او را شكنجه كند.

سخنگوي قوه‌ي قضاييه، تصريح كرد: چنين چيزي كه اين دانشجويان مورد شكنجه قرار گرفته باشند وجود نداشته حتي در پرونده‌هاي تجاوز به عنف نيز ما نمي‌توانيم براي اخذ اقرار شكنجه كنيم.

وي در همين رابطه از تبديل قرار شش نفر از اين بازداشت‌شدگان به وثيقه خبر داد و گفت: چهار نفر از اين افراد دانشجو و دو نفر كارمند و غير دانشجوند كه از امروز خانواده‌ي اين افراد مي‌توانند با توديع وثيقه آنها را آزاد كنند.

جمشيدي درباره‌ي نامه‌ي دانشجويان آزاد شده‌ي دانشگاه اميركبير به هاشمي شاهرودي و بيان برخي مسائل مبني بر تحت فشار بودن‌شان در مراحل بازداشت، گفت: اگر از طريق اين افراد نامه يا درخواستي به رياست قوه‌ي قضاييه رسيده باشد ما موظف به رسيدگي هستيم.

خبرنگاري درباره‌ي آخرين وضعيت منصور اسالو، علي فرح‌بخش، محمودصالحي، امير يعقوب‌علي، عدنان حسن‌پور و هيوا بوتيمار سوال كرد كه سخنگوي قوه‌ي قضاييه در پاسخ، گفت: محمود صالحي به يك سال حبس محكوم شده و روز گذشته با رييس دادگستري استان كردستان صحبت داشتم كه ايشان گزارشي از وضعيت وخيم جسمي وي ندادند. عدنان حسن‌پور و هيوا بوتيمار نيز به اتهام محاربه به اعدام محكوم شده‌اند. وضعيت ساير افراد نيز به همان روال سابق است.

وي درباره‌ي پرونده‌ي سنگسار در تاكستان قزوين و اينكه با توجه به سخت بودن اثبات اين حكم، اين موضوع چگونه و توسط چه افرادي به اثبات رسيده است، گفت: از شيوه‌ي اثبات به طور دقيق اطلاع ندارم اما طبق قانون و شرع شيوه‌ي اثبات بسيار سخت است و فقها در اين زمينه اختلاف‌نظر دارند. مركز تحقيقات فقهي قوه‌ي قضاييه نيز در اين باره تحقيقاتي انجام داده كه رو به تكميل است و بحث رجم در لايحه‌ي قانون مجازات كه چند ماه آينده تقديم مي‌شود نيز گنجانده شده است.

همچننين به نوشته سايت ادوارنيوز اسامي ۶ نفري كه قرار است براي آنان وثيقه صادر شود عبارتند از:

حبیب حاجی حیدری، محمد حسین مهرزاد، سعید حسین نیا،آرش خاندل، مسعود حبیبی و اشکان قیسوندی .

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates