31.07.2007

وقتي نابغه رياضي قرن وزير مي شود: در باره محمد مهدي زاهدی

روز: مازيار رادمنش
با پخش وسيع خبر ايجاد فشار بر دانشجويان دانشگاههاي مختلف، گفته شده است که وزارت اطلاعات مي خواهد دانشجويان را وادار به اعتراف تلويزيوني کند تا آنان بپذيرند که از طريق اعتراضات دانشجويي قصد شرکت در انقلاب مخملي را داشتند. در حال حاضر 25 دانشجو در شرايط دشوار زنداني اند، 150 دانشجو تا امروز به عنوان دانشجوي ستاره دار شناخته شده اند و گفته مي شود که در دوران وزارت زاهدي براي ادامه تحصيل 10 درصد از دانشجويان مشکل بوجود آمده است. زاهدي در آخرين اظهار نظر خود در مورد دانشجوياني که تحت فشار و شکنجه هستند، گفت: « بسياري از اين افراد دانشجو نبودند و برخي سايت ها به دروغ، همه آنها را دانشجو معرفي کردند.» احمدي نژاد نيز در يک برنامه تلويزيوني که در اوايل مرداد 1386 پخش شد، ضمن اشاره تلويحي به جلسه اعتراض دانشجويان به رئيس جمهور در دانشگاه اميرکبير، به اعدام 16 نفر تحت عنوان اراذل و اوباش اشاره کرد و تلويحا دانشجويان را به چنين سرنوشتي تهديد کرد.

محمد مهدي زاهدي کيست؟

محمد مهدي زاهدي متولد 1333 در شهر کرمان است. وي در سال 1358 از دانشگاه اصفهان در رشته رياضي به عنوان شاگرد اول اين رشته فارغ التحصيل شده است. همکلاسي هاي دانشگاه او گفته اند که تا پيش از انقلاب او هرگز در هيچ فعاليت سياسي و دانشجويي شرکت نمي کرد و مثل همه جوانان عادي آن روزها لباس هاي مد روز را مي پوشيد. وي پس از گذراندن دوره کارشناسي ارشد از دانشگاه تربيت مدرس در سال 1365 وارد دانشگاه شهيد باهنر کرمان شد و در سال 1369 از آنجا با درجه دکتراي رياضي فارغ التحصيل شد. محمد مهدي زاهدي در 23 مرداد سال 1384 از سوي محمود احمدي نژاد براي تصدي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به مجلس معرفي شد. در معرفي نامه او به عنوان نابغه رياضي قرن معرفي شده بود.

سوابق کاري و شغلي

محمد مهدي زاهدي در سال 1361 به مدت يک سال رئيس آموزش و پرورش شهربابک بود. وي از اين سال تا سال 1373 سابقه شغلي ديگري نداشت، در سال 1373 به عنوان معاون پژوهشي دانشگاه شهيد باهنر منصوب شد و تا سال 1376 معاون اين دانشگاه بود. او از سال 1377 عضو شوراي اسلامي شهر کرمان شد و دو دوره در شوراي شهر کرمان عضو شورا بود. در سال 1384 وي يکي از اعضاي ستاد ديه استان کرمان بود. محمد مهدي زاهدي به دليل ارتباط با باهنر که يکي از نيروهاي قدرتمند جناح اصولگرايان در مجلس هشتم بود، از سوي احمدي نژاد در مرداد 1384 به عنوان وزير علوم به مجلس معرفي شد و از وزارت علوم راي اعتماد گرفت. او در هنگام دفاع از خود گفت: « بنده نگاه دين باور را در دانشگاه تقويت مي کنم.»

سوابق دانشگاهي و علمي

محمد مهدي زاهدي در زندگينامه خودش در وب سايت رسمي وزارت علوم، سوابق علمي خود را چنين گفته است: عضو انجمن رياضي ايران( از سال 1362)، عضو انجمن بين المللي سيستم هاي فازي( از سال 1370)، عضو انجمن رياضي کشور ژاپن( از سال 1374)، عضو آکادمي علوم نيويورک( از سال 1376)، عضو هيات علمي دانشگاه شهيد باهنر کرمان( از سال 1373)، عضو کميته علمي کنفرانس هاي متعدد داخل و خارج کشور. وي گفته است که نظريه جديدي داده است که در حال حاضر در کشورهاي ژاپن، کره و چين روي اين نظريه کار مي کنند! محمد مهدي زاهدي در سالهاي 1374 و 1377 به عنوان يکي از پژوهشگران نمونه دانشگاه شناخته شده و در سال 1375 و 1378 پژوهشگر نمونه استان کرمان شده است.

نابغه اي به قيمت 195 دلار

وقتي محمد مهدي زاهدي ادعا کرد که از سوي کمبريج به عنوان « نابغه رياضي قرن» معرفي شده است، عماد افروغ نماينده اصولگراي مجلس که در آن روزها طرفدار احمدي نژاد بود، به اين سابقه علمي شک کرد. وي گفته بود که در سال هاي 1997- 98 به عنوان مرد علمي سال انتخاب شده است. نشريه روزآنلاين همزمان اطلاعاتي را به چاپ رساند که برآن اساس « مرکز بين المللي کمبريج» که هيچ ربطي به دانشگاه معروف کمبريج ندارد، در قبال دريافت مبلغ 195 دلار هرکسي را به عنوان مرد سال علم معرفي مي کند و در صورتي که بخواهد نام وي روي نقره حک شود، 360 دلار مي گيرد. معلوم شد که وزير علوم جديد آگهي چاپ نامش را به مرکز بين المللي تجاري شهر کمبريج در قبال پول آگهي داده است. ده سال قبل، وزارت علوم و آموزش عالي ايران، که اينک زاهدي وزير آن است، در اطلاعيه اي موسسه مذکور را فاقد اعتبار اعلام کرده بود. به دنبال طرح اين موضوع وزير جديد دفاعي از خود نکرد و رئيس جمهور نيز پس از گرفتن راي اعتماد وي که با آراي کمي صورت گرفته بود، در اين مورد هيچ نگفت.

صمدي در فرانسه و جايزه فيلدز

محمد مهدي زاهدي پس از اينکه وزير علوم شد در سفري به فرانسه در جريان بازديد از انستيتو مطالعات عالي اين کشور اصرار داشت که خود را به عنوان يک استاد بزرگ رياضي معرفي کند، اما در گفتگو با مدير انستيتو به طرز عجيبي از عالم رياضيات و مسائل آن بي خبر بود، و وقتي از وي در مورد جايزه بين المللي « فيلدز» که در ميان رياضيدانان جايزه اي در حد نوبل است، سووال شد، وي پرسيد: جايزه فيلدز چيست؟ همراهان وزير علوم که از اساتيد دانشگاه بودند، از بي اطلاعي وزير شگفت زده و در مقابل مدير فرانسوي سرشکسته شدند. او همچنين در هنگام بازديد از همين موسسه از حضور دانشجويي ايراني به نام « صمدي» در آن دانشگاه ابراز خوشنودي کرده بود، در حالي که مدير فرانسوي از وجود چنين دانشجويي بي خبر بود. بعدا وقتي وزير علوم کابينه احمدي نژاد براي اثبات نظرش گفت که روي تابلوي اعلانات نام دانشجويي به نام صمدي را ديده است، معلوم شد که وي نام فرانسوي روز شنبه « samedi » را اشتباها به عنوان نام يک دانشجوي ايراني فهميده است.

برد يماني و رکن يماني

وزير علوم در موارد مختلفي اشتباهات بزرگي را کرده است که بطور طبيعي از يک وزير بعيد به نظر مي رسد، وي پس از بازگشت از سفر حج که همراه با احمدي نژاد بود، در يک جلسه رسمي گفت که پادشاه عربستان به احترام احمدي نژاد دست از عقايدش برداشته و برد يماني را بوسيده است. اين در حالي است که منظور زاهدي از « برد يماني» همان رکن يماني بود، و او تا آن زمان تفاوت برد يماني و رکن يماني که بوسيدنش از سوي اهل سنت حرام است، اما شيعيان آن را مي بوسند و ماموران حرم از اين رفتار جلوگيري مي کنند، نمي دانست.

ستاره دارها و مشکلات اخلاقي آنان

با روي کار آمدن زاهدي در وزارت علوم، وي اقدام به تغيير روساي دانشگاهها کرد. مهم ترين تغيير در دانشگاه تهران اتفاق افتاد، او دکتر رضا فرجي دانا را که مورد حمايت بخش وسيعي از دانشجويان بود، در عرض يک روز برکنار کرد و براي اولين بار در تاريخ هفتاد ساله دانشگاه تهران، حجت الاسلام عميد زنجاني را به عنوان يک روحاني به رياست دانشگاه بزرگ تهران منصوب کرد. اين اقدام در همان روز با مخالفت دانشجويان دانشگاه تهران مواجه شد و اين مخالفت با اقدامات وزارت علوم به ساير دانشگاهها کشيده شد. وزارت علوم پس از اين مخالفت ها اقدام به برخورد امنيتي با دانشجويان کرد و تعدادي از آنان را شناسايي کرده و به عنوان « دانشجويان ستاره دار» از ادامه تحصيل و ثبت نام آنان در دانشگاه جلوگيري کرد.

زاهدي تا مدتها وجود دانشجويان ستاره دار را تکذيب مي کرد، اما در يک مصاحبه مطبوعاتي با خبرگزاري فارس ضمن پذيرش وجود اين دانشجويان و اقدامات وزارت علوم، به دانشجويان ستاره دار اتهام زد که آنان سابقه زندان، سوابق ضداخلاقي و ناموسي و شلاق خوردن دارند. پس از اعلام اين موضوع اعتراض از سوي دانشجويان ستاره دار و برخي نمايندگان مجلس که از اين دانشجويان دفاع کرده بودند، شدت گرفت. وزير علوم اعلام کرد که چنين چيزي نگفته است و هرگونه مصاحبه اي با خبرگزاري فارس را تکذيب کرد و گفت: «تاسفانه خبرنگار کارگزاران وزارت علوم را به دروغگويي متهم کرد. ضمن اينکه من را متهم کرد که چنين حرفي زده ام. من هيچ مصاحبه اي با خبرگزاري فارس نکرده ام. در هيچ جمعي هم نگفته ام. به شدت اين مسئله را تکذيب مي کنم. پيگيري تخلف خبرگزاري فارس از مراجع قضايي نيز امکانپذير است.» او در مورد دانشجويان ستاره دار گفت: « هيچگاه از زمان مطرح شدن بحث ستاره دارها آن را تکذيب نکرده ام. ستاره دار وجود دارد اما يک ستاره و دو ستاره. سه ستاره نداريم. ستاره چيز جديدي نيست. اگر موردي از تکذيب اين امر براي من بياوريد جايزه داريد. اين رسانه ها هستند که تحت تاثير جو سياسي چيزهايي را درست مي کنند که نادرست است. ستاره مي توانست نقطه باشد يا کاما يا هر چيز ديگري حالا چه شده که در دولت نهم ستاره دار، ستاره دار شده است، نمي دانم.»

چندي پس از عدم ثبت نام دانشجويان ستاره دار، احمدي نژاد در يک مراسم دانشجويي در روز 16 آذر 1385 در دانشگاه اميرکبير شرکت کرد. در اين مراسم دانشجوياني که به برخوردهاي وزارت علوم اعتراض داشتند، به دليل برخوردهاي طعنه آميز رئيس جمهور با دانشجويان ستاره دار، خشمگين شدند و عکس هاي او را آتش زدند و او را ديکتاتور خطاب کردند. احمدي نژاد نيز گفت که مخالفت دانشجويان با من نشانه وجود آزادي در دانشگاه است. اما اين موضوع چنين نماند، با پخش يک نشريه مشکوک که با جعل لوگوي يک نشريه دانشجويي دانشگاه اميرکبير در آن به مسائل ديني اهانت شده بود، تعدادي از دانشجويان دانشگاه اميرکبير دستگير شدند و زمزمه پاکسازي دانشگاه آغاز شد. پس از آن دانشجويان اميرکبير، پلي تکنيک، علم و صنعت و بسياري دانشگاههاي ديگر دستگير شدند و وزارت اطلاعات دانشجويان را در سلول انفرادي نگه داشت و به شکنجه آنان پرداخت.

خوب و بد خبر مهم نيست

محمد مهدي زاهدي متاهل است و سه فرزند دارد. وي در هر جلسه اي دائما تاکيد مي کند که روزانه 21 ساعت کار مفيد مي کند و در يک جلسه با خبرنگاران اي ميل خصوصي خودش در ياهو را به عنوان يکي از راههاي ارتباطي مردم با وزير علوم معرفي کرد. زاهدي در مورد مطبوعات گفته است: «خوب و بد خبر مهم نيست. مهم اين است که صحيح باشد. ما اعتقاد داريم که اطلاع رساني ماموريتي مقدس است و بايد برپايه گفتمان علمي باشد.»، «خبرنگاران از تمامي جنبه هاي کاري وزارت علوم اطلاع ندارند، بايد در دوره اي آموزشي آنها را فراگيرند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates