27.01.2007

خاتمی برگزاری کنفراس هولوکاست در تهران را محکوم نکرده است/ محکومیت انکارکنندگان هولوکاست در مجمع عمومی سازمان ملل

ادوارنیوز: محمد علی ابطحی معاون سابق پارلمانی رییس جمهور در وبلاگ شخصی اش خبر خبرگزاری فرانسه و روزنامه های اسراییلی را مبنی بر محکوم کردن برگزاری کنفراس ضد هولوکاست در تهران توسط محمد خاتمی را از قول وی تکذیب کرد.

ابطحی با اشاره به این اخبار اعلام کرده است که در تماس تلفنی با رییس جمهور سابق ایران که در سوییس به سر می برد محمد خاتمی بر کذب بودن این اخبار تاکید کرده است. خبرگزاری فرانسه روز جمعه از قول محمد خاتمی در مصاحبه با یک روزنامه اسراییلی نوشت: من برگزاری این کنفرانس را به‌شدت محکوم می‌کنم، هولوکاست بر علیه مردم کلیمی، یکی از خشن‌ترین اعمال بر علیه انسانیت در زمان ما بوده‌است و شکی در اینکه هولوکاست روی داده نیست.” او در این مصاحبه همچنین افزوده‌ است: “به همه پیشنهاد می‌کنم تا بحث هولوکاست را از مسائل اسرائیل-فلسطین و اسرائیل-اعراب، جدا کنند. هولوکاست رخدادی بی‌سابقه است و با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست”.

گفتنی است آقای خاتمی معمولا برخی مواضع خود را از طریق وبلاگ شخصی محمد علی ابطحی رییس سابق دفتر ریاست جمهوری اعلام می کنند. پیش از این نیز آقای ابطحی برخی مواضع خاتمی را حتی در دورانی که وی عهده دار سمت ریاست جمهوری بود را منتشر می کرد که از جمله می توان به مواضع خاتمی در خصوص پرونده وبلاگ نویسان و اعتصاب غذای اکبر گنجی اشاره کرد.

همچنین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به اتفاق آراء اعضاء حاضر، قطع‌نامه‌ای صادر کرد که در آن هرگونه انکار هولوکاست محکوم اعلام شده‌است. پیش‌نویس این قطع‌نامه که در روز ۲۶ ژانویه به تصویب رسید، دو روز پیش از آن از سوی آمریکا به این مجمع ارائه شده‌بود.
این قطع‌نامه “انکار هولوکاست را بی هیچ قید و شرطی محکوم اعلام می‌کند” و از همه کشورهای عضو می‌خواهد تا “بی هیچ قید و شرطی، هرگونه انکار کلی یا جزئی هولوکاست به عنوان یک رویداد تاریخی را رد کنند”. ۱۰۳ کشور عضو از این قطع‌نامه حمایت کرده‌بودند و به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قطع‌نامه با اجماع یعنی بدون انجام رأی‌گیری پذیرفته شد.
در بندهای آغازین قطع‌نامه به “فعالیت‌هایی برای انکار هولوکاست” اشاره شده و آمده که “این فعالیت‌ها با نادیده‌گرفتن حقایق تاریخی این رویدادهای فجیع، خطر تکرار آن‌ها را افزایش می‌دهد”.
پیش از این، محمود احمدی‌نژاد میزبان کنفرانسی برای بررسی حقایق هولوکاست بود. بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، در ۱۴ ژنویه، یعنی کمی پیش از آغاز کار خود، به رئیس جمهور ایران در مورد انکار هولوکاست هشدار داد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates