25.08.2007

هشدار فعالان ضدجنگ نسبت به توطئه جديد نومحافظه‌كاران

بازتاب: يكي از فعالان برجسته ضدجنگ آمريكا نسبت به تصميمات جديد نومحافظه‌كاران براي حمله به ايران هشدار داد.

اين فعال ضد جنگ که تاکنون مقالات متعددي در مجلات معتبر در رابطه با سياست خارجي آمريکا منتشر کرده است، به خبرنگار «بازتاب» در واشنگتن گفت: بر اساس اين تصميم، در صورتي که تا پيش از انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا در سال آينده، برخورد با ايران صورت نگيرد، جورج بوش دستور برخورد با ايران را در فاصله برگزاري انتخابات تا تحليف رئيس‌جمهوري جديد آمريکا صادر خواهد کرد.

به گفته وي، سناريوي جديد نومحافظه‌کاران براي جلوگيري از تأثيرگذاري پيامدهاي برخورد با ايران بر آراي جمهوريخواهان در انتخابات رياست‌جهوري آمريکا و همچنين عدم تحميل هزينه‌هاي اين اقدام بر رياست‌جمهوري بعدي ايالات متحده طراحي شده است.

بنا بر اين سناريو، در صورتي که جمهوريخواهان در دوره آينده رياست‌جمهوري آمريکا پيروز شوند، رئيس‌جمهور بعدي پاسخگوي پيامدهاي برخورد با ايران نبوده و برخورد با ايران همچون افغانستان، عراق و کره شمالي بر عهده بوش خواهد بود و در صورتي که دموکرات‌ها به پيروزي برسند، با اين اقدام بوش با عمل انجام‌شده روبه‌رو شده و ابتکار عمل در برابر ايران از آنان سلب مي‌شود. گرچه دموکرات‌ها به‌ويژه هيلاري کلينتون بارها همراهي خود را با لابي يهودي در برخورد با ايران اعلام کرده است و برخي دموكرات‌ها از آن جهت كه پيامدهاي منفي برخورد با ايران دامنگير آنها نشود، از اين گزينه استقبال مي‌كنند.

در اين حال، روزنامه «کريستين ساينس مانيتور» روز گذشته با تاييد تلويحي اين مطلب در تحليلى نوشت: در واشنگتن شايعاتى وجود داشته مبنى براينکه جورج بوش رئيس جمهورى آمريکا نمى‌خواهد دوره رياست جمهورى خود را بدون آنکه کارى درباره ايران انجام دهد، ترک کند.

بنا بر اين گزارش، حتى شايعه ديگرى با هشدار بيشترى وجود داشته و آن اينکه بوش از ولاديمير پوتين رئيس جمهورى روسيه خواسته تا چراغ سبزى را به اسرائيل براى انجام کارى در قبال ايران انجام دهد. نويسندگان اين مطلب خاطرنشان مى‌کنند: يکى از مشکلات اصلى دولت بوش اين است که به اقدام نظامى در مرحله اول و گاهى به عنوان تنها راه فکر مى‌کند که نتايج فاجعه بارى براى آمريکا دارد.هر چند اقدام نظامى يک گزينه است، اما پيامدهاى حمله آمريکا و يا اسرائيل به ايران فاجعه‌بار خواهد بود و خوشبختانه، مردم آمريکا نمى‌خواهند که اين امر اتفاق بيفتد.

بر اساس نظرسنجى شبکه «سى.بى.اس» و روزنامه «نيويورک تايمز» در ماه مارس، تنها 10 درصد از مقابله نظامى با ايران حمايت مى‌کنند و اکثر مردم نگران رابطه آسيب ديده آمريکا با جهان اسلام هستند. يبشتر مردم آمريکا نگران هستند که جنگ عراق درحال خراب کردن اعتبار بين‌المللى آمريکاست؛ آنها نمى‌خواهند که اوضاع بدتر شود. نويسندگان با اشاره به اين مسئله که ايران «القاعده» نيست، به زعم خود و بدون توجه به يکپارچگى دولت و ملت ايران در دفاع ازحقوق مشروع خود پيشنهاد مى‌دهند که غرب بايد از مردم ايران بخواهد تا رابطه اميدوارکننده‌ترى با آن داشته باشد.

«کريستين ساينس مانيتور» مدعي مي‌شود که براى اين اقدام، چندجانبه‌گرايى يک ضرورت است، زيرا اروپا، روسيه، ژاپن و ديگر کشورها داراى رابطه خوبى با بخش تجارى ايران هستند.
در پايان اين مطلب آمده است: مردم آمريکا بايد به رهبران خود بگويند که با يک تهديد بزرگ به شکلى مسالمت‌آميز و با احترام به تمدن بزرگ مقابله کنند. گرچه بسياري از آمريکايي‌ها، ايران را اصلا يک تهديد نمي‌دانند!

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates