26.08.2007

شیبانی با بانک مرکزی خداحافظی می کند

بی‌بی‌سی: آقای شیبانی در سال 1382 به عنوان رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شده بود
غلامحسین الهام سخنگوی دولت از پذیرفته شدن استعفای ابراهیم شیبانی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، خبر داده و گفته است که طهماسب مظاهری مدیر عامل فعلی بانک توسعه صادرات جانشین وی می شود.
به گفته آقای الهام، تعیین آقای مظاهری به عنوان رئیس کل بانک مرکزی در مرحله نهایی است و رئیس جمهور پس از تشکیل مجمع عمومی بانک مرکزی حکم وی را صادر می کند.

طهماسب مظاهری در حالی جانشین شیبانی شده است که در سال 1382 وقتی وزیر اقتصاد و دارایی بود آقای شیبانی را به عنوان رئیس کل بانک مرکزی معرفی کرده بود. در آن زمان وزیر اقتصاد، مسئول انتخاب و معرفی رئیس کل بانک مرکزی بود، اما اکنون برای افزایش استقلال بانک مرکزی، معرفی رئیس کل بانک مرکزی به عهده رئیس جمهور گذاشته شده است.

برخی کارشناسان اقتصادی می گویند، استفاده بیش از اندازه از درآمدهای نفتی و افزایش حجم نقدینگی و کاهش دستور نرخ بهره از جمله اختلاف نظرهای وی با دولت آقای احمدی نژاد بوده است.

به نظر می رسد آقای شیبانی تقریبا به دلیل همان اختلافاتی از سمت خود کنار رفته که چهار سال پیش بین محسن نوربخش رئیس کل بانک مرکزی و طهماسب مظاهری وزیر وقت اقتصاد و دارایی وجود داشت.

كاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهيلات بانكی، نرخ سود اوراق مشاركت، تفكيک بازار پول و سرمايه‌ و خصوصی ‌سازی بانكها از جمله موارد مورد اختلاف بین نوربخش و مظاهری بود.

آقای مظاهری از دانشگاه تهران مدرک مهندسی راه و ساختمان دارد و در سال های 1380 تا 1383 در دولت دوم محمد خاتمی وزیر اقتصاد و دارایی بود ولی پیش از تمام شدن دوره ریاست جمهوری از سمتش کنار گذاشته شد و به جای وی صفدر حسینی به عنوان وزیر اقتصاد انتخاب شد.

استفاده بیش از اندازه از درآمدهای نفتی و افزایش حجم نقدینگی و کاهش دستور نرخ بهره از جمله موارد اختلاف آقای شیبانی با دولت آقای احمدی نژاد بود

آقای مظاهری در سال های اول انقلاب مدتی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدت کوتاهی نیز معاون عمرانی استانداری کهکیلویه و بویر احمد بود. وی در سال 1360 به عنوان معاون سازمان برنامه و بودجه انتخاب شد و چهار سال در این سمت بود. بعد از آن از سال 1364 تا سال 1370 ریاست بنیاد مستضعفان به عهده داشت.

بعد از جدا شدن از بنیاد مستضعفان، آقای مظاهری سه سال دبیرکل بانک مرکزی و بعد از آن نیز مدتی معاون شرکت ملی فولاد ایران بود.

رئیس شاعر پیشه

آقای شیبانی در حالی ازسمت خود کنار می رود که رشد نقدینگی به طرز بی سابقه ای در دو سال گذشته افزایش یافته از حدود 60 هزار میلیارد تومان به بیشتر از 134 هزار میلیارد تومان رسیده است.

آقای شیبانی در طول دو سال گذشته انتقاداتی را در باره نحوه استفاده از درآمدهای نفتی به دولت مطرح کرده بود.

وی در سال 1382 بعد از درگذشت ناگهانی محسن نوربخش به ریاست بانک مرکزی ایران رسید.

آقای شيبانی تحصيلاتش را در انگلستان گذراند و پیش از انتصابش به سمت رئیس کل بانک مرکزی، چهارده سال در سمتهای مختلفی در بانک مركزی فعالیت داشت.

او به عنوان فردی مذهبی، متشرع و درونگرا شهرت دارد و پیش از انتصابش به سمت رئیس کل بانک مرکزی با اينكه بيش از يک دهه مسئوليتهای مختلفی در بانک مركزی بر عهده داشت، كمتر در رسانه‌ ها ظاهر می شد.

از او كتاب شعری نيز منتشر شده است. شيبانی به فلسفه و معرفت‌ شناسی علم اقتصاد علاقه‌ مند است و سعی در استخراج مفاهيم اقتصاد بازار از درون متون اسلامی دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates