28.08.2007

نيكلا ساركوزي: شايد ايران بمباران شود!

بازتاب: نيكلا ساركوزي، رئيس جمهور فرانسه در گستاخي مجددي برنامه اتمي ايران را خطرناكترين مشكل حال حاضر جهان خواند و اين احتمال را داد كه در صورت اصرار دوباره ايران به دستيابي به بمب اتم اين كشور را بمباران شود!

اين در حالي است كه برنامه اتمي ايران صلح‌آميز بوده و آ‍ژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم تاكنون آن را نظامي نخوانده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب» به نقل از «تايمز»، رهبر فرانسه در اولين برنامه خود براي اعلام طرحهايش در جهان از زمان رسيدن به رياست جمهوري در ماه مي هم از لحني تند عليه ايران استفاده كرد.

ساركوزي همچنين از برنارد كوچنر، وزير امور خارجه خود كه روز دوشنبه خواستار جايگزيني نوري المالكي نخست وزير عراق شده بود و مجبور به عذرخواهي شد،حمايت كامل و قدرتمندانه اي انجام داد.

ساركوزي در گردهمايي سالانه سفراي فرانسه گفت: بزرگترين چالش دنيا خودداري از درگيري اسلام و غرب است. وي گفت: «ايران نقطه تقاطع مشكلات خاورميانه بوده و تمايلات اتمي آن بدون شك يكي از جدي ترين بحرانهايي است كه امروزه در صحنه جامعه بين الملل ديده مي شود.»

وي ادامه داد يك ايران اتمي غير قابل قبول و تحمل بوده و جهان بايد با سخت‌تر كردن تحريم‌ها عليه ايران و در كنار آن دادن امتيازاتي به اين كشور از گسترش تسليحاتي برنامه ايران جلوگيري كند. وي گفت: «اين روش تنها روشي است كه طي آن مي‌توان از توسل به اقدامات و راه‌هاي ديگر جلوگيري كرد كه به نظر من فاجعه‌بار خواهد بود: بمب ايراني و يا بمباران ايران.» او نگفت كه اين حمله كه به گفته تایمز مورد توصيه كارشناسان آمريكايي و اسرائيلي بوده است را چه كسي صورت خواهد داد.

ساركوزي قوي‌ترين رهبر حامي آمريكا در فرانسه است كه البته از حمله به عراق توسط آمريكا انتقاد كرد اما خود را از دكترين ژاك شيراك در مورد يك دنياي چند قطبي فاصله داد. فرمولي كه واشنگتن آن را رمزي براي رد همكاري با اروپا مي دانست.
در حالي كه شيراك در انتقاد از ولاديمير پوتين بسيار محتاط بود، ساركوزي گفت: «روسيه در حال تحميل دوباره و بي‌رحمانه خود بر صحنه جهاني با سوء استفاده از سرمايه هايش به ويژه نفت و گاز است.»

ساركوزي سرانجام موضع خود براي پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا را كمي نرم كرد. وي گفت كه كشورش ديگر سد راه مذاكرات نخواهد شد. وي از ساير كشورهاي اروپاي خواست تا با مسالمت بيشتر در پيمان دفاعي اروپا فشار وارد بر فرانسه و بريتانيا را كم كنند.

همچنين كروچنر بعد از مصاحبه با نيوزويك از دخالت در امور داخلي عراق عذرخواهي كرد، اما تاكيد كرد كه بسياري از كارشناسان معتقدند المالكي قادر به ادامه راه براي ايجاد امنيت در عراق نخواهد بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates