29.08.2007

بازداشت هفت ایرانی توسط ارتش آمریکا در بغداد

بی‌بی‌سی: نیروهای آمریکایی چشم ها و دستان شهروندان ایرانی را پس از دستگیری بستند و آنها را به مکان نامعلومی منتقل کردند
تنها ساعاتی پس از هشدار شدیدالحن جورج بوش به ایران علیه دخالت در عراق، سفارت جمهوری اسلامی در بغداد تایید کرده است که هفت شهروند ایرانی توسط نیروهای آمریکایی در پایتخت عراق بازداشت شده اند.
این مردان که به گفته مقام های ایرانی کارشناسان وزارت نیروی ایران هستند در یکی از هتل های اصلی شهر دستگیر شدند.

سخنگوی سفارت ایران گفت که مقام های عراقی در جریان حادثه قرار گرفته اند و شکایتی رسمی در این زمینه تسلیم خواهد شد.

این بازداشت ها در پی جاری شدن سیل اتهامات تازه فرماندهان آمریکایی علیه ایران در هفته های اخیر دایر بر آنچه آمریکا گسترش فعالیت های غیرقانونی ایران در کمک به شورشیان شیعه عراق می داند، صورت می گیرد.

به علاوه رئیس جمهور آمریکا، جورج بوش، ساعاتی پیشتر ضمن هشدار تندی به ایران گفت به فرماندهان نظامی آمریکا در عراق مجوز داده است برای مقابله با آنچه فعالیت های “جنایتکارانه” ایران نامید اقدام کنند.

آقای بوش گفت رهبران ایران نمی توانند مسئولیت کمک به شورشیان برای حمله به نظامیان آمریکایی را انکار کنند.

ایران همواره اتهام کمک به شبه نظامیان شیعه عراق برای حمله به نظامیان آمریکایی را رد کرده و آمریکا را مسئول بسیاری از خشونت های آن کشور معرفی کرده است.

به گفته شاهدان عینی، نیروهای آمریکایی روز سه شنبه گروهی مرد دستبند خورده و چشمبند زده را از هتل شرایتون بغداد با خود بردند.

سپس گروه دیگری از سربازان درحال حمل کیف های دستی، از جمله یک سامسونت و یک نگاه دارنده کامپیوترهای دستی (لپ تاپ) درحال ترک هتل مشاهده شدند.

ملاقات های نمایندگان ایران و آمریکا در بغداد به کاهش تنش میان دو کشور کمک نکرده است

یک سخنگوی سفارت ایران در بغداد به ریچارد گالپین، خبرنگار بی بی سی در پایتخت عراق، گفت که هفت مرد دستگیر شده بخشی از یک هیات اعزامی وزارت نیروی ایران بوده اند.

وی گفت آنها مهمان دولت عراق بودند و برای کمک به بازسازی نیروگاه های برق به بغداد آمده بودند و افزود سفارت جمهوری اسلامی نامه ای رسمی در اعتراض به این عمل به وزارت خارجه عراق خواهد فرستاد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، گزارش داد افراد بازداشت شده اعضای یک هيات اعزامی وزارت نیرو بودند که به منظور انعقاد قرارداد در زمينه برق ‌رسانی به عراق رفته اند.

این بازداشت ها شمار مقام های دولتی ایران که در عراق تحت بازداشت نیروهای آمریکایی هستند را به 12 نفر افزایش می دهد.

نیروهای ارتش آمریکا اوایل سال جاری با حمله به دفتر نمایندگی ایران در شهر اربیل در ناحیه کردشین شمال عراق عده ای از کارمندان آنجا را بازداشت کردند که پنج تن آنها هنوز در بازداشت هستند.

ایران می گوید افراد بازداشتی در اربیل دیپلمات بوده اند اما آمریکا آنها را اعضای سپاه پاسداران که در کمک به شورشیان نقش داشته اند معرفی می کند.

هشدار بوش

آقای بوش روز سه شنبه طی سخنانی در جمع کهنه سربازان آمریکایی در شهر رینو در ایالت نوادا، با تکرار اتهام های آمریکا علیه ایران گفت که “حکومت ایران به آموزش افراطیون در عراق می پردازد و سلاح در اختیار آنها می گذارد.”

رهبران ایران نمی توانند از مسئولیت حملات علیه نیروهای ائتلاف و شهروندان عراقی، شانه خالی کنند

جورج بوش

جورج بوش بار دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را متهم به آموزش و تجهیز شورشیان عراقی کرد و گفت: “رهبران ایران نمی توانند از مسئولیت حملات علیه نیروهای ائتلاف و شهروندان عراقی، شانه خالی کنند.”

آقای بوش گفت که وی فرمانی صادر کرده که مطابق آن، نیروهای ارتش آمریکا می توانند علیه آنچه وی فعالیت های “جنایتکارانه” ایران نامید، وارد عمل شوند.

تنش میان دو کشور در عراق درحالی تشدید می شود که نمایندگان تهران و واشنگتن تاکنون چند دور مذاکرات رسمی در بغداد به منظور کمک به بهبود امنیت عراق انجام داده اند.

با این حال این مذاکرات نتیجه ملموسی نداشته و طی آن دو طرف اتهامات قبلی را به یکدیگر گوشزد کرده اند.

پیشتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، گفته بود که قدرت آمریکا در عراق در حال افول است.

وی گفت: “بصراحت می ‌گویم قدرت سیاسی اشغالگران بسرعت رو به اضمحلال است و بزودی در منطقه شاهد خلأ قدرت بزرگی خواهیم بود”.

وی گفت ایران حاضر است با کمک همسایگان و ملت عراق این خلاء را پر کند.

آقای احمدی نژاد، ارتش های آمریکا و متحدانش در عراق را به جنایت در این کشور متهم کرد و گفت که این ارتش ها در عراق در “گرداب” گیر کرده اند.

شدت گرفتن سیل اتهامات

اخیرا گزارش شد که دولت آمریکا قصد دارد سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تروریستی قرار دهد و یک مقام دولتی در آمریکا – که نخواست نامش فاش شود – در گفتگو با بی بی سی وجود چنین برنامه ای را تایید کرد.

هرچند وزارت خارجه آمريکا هنوز اين خبر را رسما اعلام نکرده است، اما فرماندهان ارتش آمریکا در عراق طی چندین هفته اخیر اتهامات خود علیه جمهوری اسلامی دایر بر ارسال سلاح برای شورشیان عراقی را شدت بخشیده اند.

بصراحت می ‌گویم قدرت سیاسی اشغالگران بسرعت رو به اضمحلال است و بزودی در منطقه شاهد خلأ قدرت بزرگی خواهیم بود

محمود احمدی نژاد

آمریکا به ویژه واحد عملیات خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، موسوم به نیروی قدس، را مسئول دخالت نظامی در عراق می داند.

يک ژنرال ارشد آمريکايی روز 19 اوت ادعا کرد حدود ۵۰ عضو این نیرو در داخل عراق سرگرم آموزش تندروهای شيعه برای انجام حملات عليه نيروهای آمريکايی و عراقی هستند؛ اتهامی که ایران رد کرده است.

مقام های جمهوری اسلامی گفته اند آمریکا با این اتهامات می خواهد مسئولیت شکست در عراق را به گردن دیگران بیاندازد.

برخی ناظران تشدید اتهامات آمریکا علیه ایران را نشانه احتمال مقدمه چینی دولت بوش برای درگیری نظامی با ایران تعبیر می کنند.

شورای ملی ایران و آمریکا، نیاک، که عمدتا مواضع انتقادآمیزی نسبت به دولت بوش اتخاذ می کند در پی تحولات امروز در بیانیه ای از کنگره آمریکا خواست با به چالش کشیدن ادعاهای دولت درباره کمک تهران به شورشیان عراقی مانع بروز جنگ شود.

وزارت دفاع آمریکا اولین بار در ماه ژانویه 2007 با نمایش تسلیحاتی که می گفت ساخت ایران است و در عراق پیدا کرده برخی نهادهای جمهوری اسلامی را متهم به ارسال مواد ساخت بمب های قدرتمند دست ساز یا “آی ای دی” (Improvised Explosive Devices) برای شبه نظامیان شیعه عراق کرد.

مقام های پنتاگون می گویند حملات با این سلاح های زره شکن در چند سال گذشته باعث قتل صدها سرباز آمریکایی شده است و ادعا می کنند حملات با این مواد در ماه های اخیر افزایش یافته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates