28.01.2007

سخنگوي وزارت امور خارجه : پيام‌هايي از سوي مسوولين آمريكايي ارسال شده كه در دست بررسي است

ایسنا: – ادعاهاي آمريكايي‌ها درباره‌ي ايرانيان دستگير شده در اربيل سراسر كذب است

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: پيام‌هايي از سوي مسوولين و سياست مداران آمريكايي به ايران ارسال شده كه در دست بررسي است.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي دانشجويان ايران (ايسنا) سيد محمد علي حسيني، سخنگوي وزارت امور خارجه در جلسه‌ي مطبوعاتي امروز خود با خبرنگاران داخلي و خارجي اظهارات زلماي خليل زاد، نماينده‌ي آمريكا در سازمان ملل را درباره‌ي آنچه “افشاي طرح‌هاي ايرانيان دستگير شده در اربيل” خوانده، در راستاي سياست‌هاي آمريكايي مبني بر ايجاد اختلاف بين اهل سنت و شيعه دانست و گفت: اين ادعاها سراسر كذب است.

وي در خصوص محتواي نامه‌ي ايران به 14 وزير خارجه‌ي عضو شوراي امنيت گفت: اين نامه شامل چند محور است كه بر اهميت معاهده‌ي ان پي تي تاكيد دارد. همچنين به مواضع ما و فعاليت‌هاي ما از آغاز اشاره مي‌كند كه در چارچوب ان پي تي و زير نظر بازرسين آژانس صورت گرفته، همچنين در اين نامه عنوان شده كه از سوي ايران در مذاكره هم چنان باز است و ايران آمادگي دارد مذاكرات دوباره بدون هر گونه پيش شرط آغاز شود.

وي در خصوص نامه‌ي البرادعي به ايران در مورد تجديدنظر از ممانعت 38 بازرس آژانس به ايران گفت: اين نامه هنوز به صورت رسمي توسط مسوولين ايراني دريافت نشده است.

وي تاكيد كرد: ما در مورد تعليق قبلا نظر و موضع خود را اعلام كرده‌ايم و تغييري در موضع‌مان پديد نيامده است.

وي در خصوص فرمول جامع الاطرافي كه از سوي متكي عنوان شده گفت: آنچه مورد تاكيد متكي بوده اين است كه اين فرمول متضمن حقوق ملت ايران باشد. يكي از مطالبي كه در نامه ايران به وزراي خارجه‌ي عضو شوراي امنيت نيز ارسال شده اين است كه ما مي‌توانيم در چارچوب ان پي تي در مقابل تكاليفي كه انجام مي‌دهيم به حقوق خود برسيم.

وي سفر ايگور ايوانف به ايران را در راستاي رايزني‌هاي خوب ايران با روسيه در سطوح عالي دو كشور دانست و گفت: اگر ايوانف پيامي داشته باشد پيام از روسيه براي ايران است.

وي اعلام هويت و مليت 38 بازرس آژانس كه از ورود آنها به ايران ممانعت شده بود را به بعد موكول كرد و گفت: از حقوق كشورهاي عضو ان پي تي اين است كه اگر نظري در مورد تعدادي از بازرسان داشتند درخواست كنند بازرسان تغيير كنند و گروه ديگري براي بازرسي سفر كنند.

حسيني تاكيد كرد: همكاري‌هاي ايران با آژانس مانند گذشته ادامه دارد و هيچ توقفي هم در آن رخ نداده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه موضوع احداث كنيسه در مسجد الاقصي را از جمله موضوعاتي دانست كه از طريق سازمان يونسكو و سازمان كنفرانس اسلامي از سوي ايران پيگيري خواهد شد.

وي در خصوص اظهارات وزير امور خارجه‌ي ايتاليا در مورد حمايت از قطعنامه تحريم عليه ايران گفت: روابط ما با كشورهاي اروپايي و ايتاليا روابط خوب و مناسبي است كه الان روال عادي خودش را طي مي‌كند.

وي افزود: كشورهايي كه مصمم باشند خارج از قطعنامه با ايران همكاري كنند به همكاري‌شان ادامه مي‌دهند و الان هم همكاري دارند.

وي در خصوص راي منفي ايران به قطعنامه تقبيح رد هولوكاست گفت: مجمع عمومي سازمان ملل طي قطعنامه‌هايي نسل كشي را محكوم كرده بود، ايران هم هر گونه نسل كشي عليه هر نژاد قوم و مليت و مذهبي را محكوم مي‌كند، اما آنچه اتفاق افتاد اين بود كه عليرغم وجود قطعنامه‌هايي در گذشته رژيم صهيونيستي با حمايت آمريكا تلاش جديدي را براي تقبيح رد هولوكاست ارايه كرد و به همين خاطر ما در آن جلسه حاضر نشديم در راي گيري شركت كنيم.

سخنگوي وزارت خارجه اعلام كرد: به زودي سركنسول‌هاي جديد ايران در اربيل و سليمانيه تعيين خواهند شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates