28.01.2007

واكنش صريح اينترپل به بي‌صبري لابي اسرائیل براي بازداشت مقامات ايران

بازتاب:

در حالي كه لابي صهيونيستي براي بازداشت هرچه سريع‌تر هاشمي رفسنجاني و هفت مسئول ديگر ايراني بي‌تابي مي‌كند، رئيس سازمان پليس بين‌الملل در اقدامي صريح، به فضاسازي رسانه‌اي در اين زمينه واكنش نشان داد.

به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب»، پس از تشكيل جلسه رايزني ايران و آرژانتين در مقر اينترپل در پاريس، روزنامه «واشنگتن‌پست» در راستاي فشار لابي صهيونيست‌هاي مقيم آمريكا، اينترپل را به خاطر دادن فرصت دوماهه براي بررسي و حل‌وفصل پرونده، به بي‌توجهي به وظايفش متهم كرد.

اين روزنامه در مطلبي كه دقيق هم نبود، مدعي شد: اينترپل با تأخير در صدور حكم جلب بين‌المللي مقامات ايراني، بنا بر درخواست آرژانتين، آيين‌نامه‌هاي اجرايي خود را زير پا گذاشته تا اختلاف ايران و آرژانتين را برطرف كند.

اما رئيس آمريكايي سازمان بين‌المللي اينترپل در واكنشي صريح، تأكيد كرد: اينترپل براي تحقيقات در زمينه تروريسم، به اعضاي خود كمك مي‌كند و در تمام دنيا تلاش‌هايش را افزايش مي‌دهد تا از جنايات بين‌المللي پيشگيري كند.

وي گفت: از سال 2000 تعداد حكم دستگيري بين‌المللي كه از سوي اينترپل صادر شده و از 1077 به 3.042 افزايش يافته و تعداد انتشار اين موارد در آمريكا به وسيله اينترپل دو برابر شده و از 5332 به 12.212 رسيده است. همچنين تعداد افرادي كه حكم جلب آنان صادر شده، در آمريكا از 534 نفر به 4259 نفر رسيده كه حدودا 698 درصد افزايش نشان مي‌دهد و در حقيقت، در كل بيش از هجده هزار جاني بين‌المللي تاكنون با حكم جلب بين‌المللي اينترپل از سال 2000 دستگير شده‌اند.

اين آمار نشان مي‌دهد كه اينترپل به همه كشورهاي عضو خدماتي مي‌دهد تا بتوانند اين بازرسي‌ها و امكانات را در زمينه بين‌المللي داشته باشند و اين ادعاي روزنامه «واشنگتن‌پست» در دو مورد نامبرده نادرست است.

دفتر اينترپل آرژانتين از اينترپل خواسته است كه يك حكم جلب و دستگيري بين‌المللي براي رئيس‌جمهور اسبق ايران و هفت تن از مقامات ديگر صادر كند كه در ارتباط با بمب‌گذاري مركز آميا بوده است. البته دولت ايران، ضمن مخالفت با اين حكم، آن را حركت سياسي دانسته كه بر پايه مدارك غيرمستند تنظيم شده است. ايران همچنين اعلام كرده كه دادن حكم جلب بين‌المللي به دولت آرژانتين، اساسنامه و آيين‌نامه اينترپل را نقض مي‌كند.

رئيس اينترپل ادامه داد: اين اختلاف نظر، اختلافي بين دو كشور و سيستم‌هاي تشكيلاتي اينترپل آنها ايجاد كرد و بنا بر ماده 24 آيين‌نامه اينترپل، هنگامي كه بين دو سازمان اينترپل در دو كشور اختلاف ايجاد مي‌شود، در وهله نخست، آنها با تشكيل جلساتي، تلاش مي‌كنند اين اختلاف را با مشاوره با يكديگر حل كنند و اگر برطرف نشد، آن را به كميته اجرايي و در صورت لزوم به مجمع عمومي اينترپل، ارجاع مي‌دهند؛ اين دقيقا رفتاري بود كه انجام شد و دو طرف، موافقت كردند در اين موضوع مشاركت كنند.

رئيس اينترپل گفت: در حقيقت هم دولت آرژانتين و هم دولت ايران از اين شيوه فعاليت اينترپل حمايت كردند؛ آرژانتين در 16 ژانويه با ارسال نامه‌‌اي، از دبيركل اينترپل تشكر كرده كه فرصتي به آنها داده تا مقامات عالي آرژانتين بتوانند در جلسه 22 ژانويه بين ايران و آرژانتين شركت كنند.

وي در پايان خاطرنشان كرد: در حقيقت، اين گزارش «واشنگتن‌تايمز» بنا بر ادعاي دو تن از نمايندگان مجلس آمريكا تنظيم شده كه آنان از چگونگي انجام كار توسط اينترپل اظهار شگفتي كرده و آن را زير سؤال برده‌اند؛ بنابراين، اين وضعيت بايد روشن شود كه نه رئيس‌جمهور، نه عضو كابينه و نه كمپاني‌هاي ويژه و افراد خصوصي نمي‌توانند حكم جلب بين‌المللي صادر كنند، مگر آن‌كه حرف طرف مقابل نيز شنيده شود.

او ادامه داد: اينترپل به دنبال اجراي اساسنامه و آيين‌نامه خود است و در اين زمينه، همه تلاش خود را به انجام مي‌رساند و براي حفاظت از شهروندان دنيا به كار خود در اين زمينه ادامه مي‌دهد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates