29.01.2007

نيويورک تايمز : برنامه ايران برای گسترش نقش خود در عراق

پیک ایران:
برنامه ايران، به گونه ای که سفير اين کشور در بغداد بيان داشته، بالقوه می تواند ايران را در تعارض بيشتری با ايالات متحده در عراق قرار دهد

بی بی سی : روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز در شماره 29 ژانويه مصاحبه اين نشريه با حسن کاظمی قمی، سفير ايران در بغداد را منتشر کرده است.
در گزارش حاوی اين مصاحبه که با عنوان “ايرانيان نقشه گسترش نقش خود در عراق را فاش می کنند” و به قلم جيمز گلانز انتشار يافته آمده است که همزمان با هشدار دولت جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، به ايران در مورد خودداری از دخالت در امور عراق، سفير ايران در بغداد در مصاحبه ای در روز يکشنبه طرحی گسترده برای تقويت روابط اقتصادی و نظامی کشور خود با عراق از جمله تاسيس شعبه بانکی ملی ايران در مرکز بغداد را افشا کرد.
نيويورک تايمز می نويسد که برنامه ايران، به گونه ای که سفير اين کشور در بغداد بيان داشته، بالقوه می تواند ايران را در تعارض بيشتری با ايالات متحده در عراق قرار دهد که در هفته های اخير تعدادی از ماموران ايرانی را در عراق بازداشت کرده و گفته است شواهدی از دست داشتن ايرانيان در حمله به نيروهای عراقی و آمريکايی در اختيار دارد.
به نوشته اين روزنامه، آقای حسن کاظمی قمی گفته است که ايران آمادگی دارد تا امکانات آموزشی، تجيهزات و مستشار در اختيار نيروهای دولتی عراق قرار دهد و در جنبه اقتصادی، که از جمله زمينه های ناکامی ايالات متحده درعراق محسوب می شود، مسئوليت های بزرگی را در امر بازسازی قبول کند.
نيويورک تايمز مصاحبه نود دقيقه ای با آقای قمی در محل سفارت ايران در بغداد را معتبرترين واکنش رسمی دولت ايران به اتهامات خصمانه دولت بوش در مورد عمليات ضد آمريکايی ايران در عراق توصيف کرده است.
اين روزنامه می نويسد که پس از آنکه آمريکاييان برای نخستين بار تعدادی از ايرانيان را در روز 21 دسامبر بازداشت کردند، سفير ايران در عراق به طور غيرمنتظره با درخواست قديمی برای انجام مصاحبه موافقت کرد و به نظر می رسيد که می خواهد از اين طريق، به اتهامات آمريکا عليه کشور خود پاسخ دهد.
نيويورک تايمز اتهامات مقامات آمريکايی را يادآور می شود که گفته اند مدارک به دست آمده در جريان حمله به خانه يکی از رهبران شيعيان در بغداد ثابت کرد که ايرانيان مشغول طراحی حملاتی عليه نيروهای آمريکايی بودند و می افزايد که در جريان مصاحبه با سفير ايران، مشخص نبود که وی در ابراز انزجار و گاه به تمسخر گرفتن اتهامات آمريکاييان تا چه اندازه به دستورهای رسيده از دولت خود عمل می کند.
در ادامه اين گزارش آمده است که سفير ايران در بغداد شواهد گردآوری شده توسط نيروهای آمريکايی از جمله نقشه مرزبندی شده محله های شيعه و سنی نشين در بغداد را مورد استهزا قرار داد و گفت که اينگونه نقشه ها در دسترس همه قرار دارد و چيزی را ثابت نمی کند.
به نوشته نيويورک تايمز، آقای کاظمی قمی در مورد حضور ايرانيان در مجتمع مسکونی متعلق به يکی از رهبران شيعه عاق گفت که اين افراد در بخش امنيتی جمهوری اسلامی فعاليت داشتند و بر اساس توافق ايران و عراق برای همکاری های امنيتی به منظور ملاقات با طرف عراقی به محل رفته بودند.

مشارکت ايران در اقتصاد عراق

نيويورک تايمز می نويسد که آقای قمی در سخنانی غير مترقبه گفت که ايران در صدد تاسيس شعبه بانک ملی در بغداد است و می افزايد که يکی از مقامات ارشد بانکی در عراق نيز تاييد کرده است که مجوز لازم به بانک ملی ايران اعطا شده و هدف از اين اقدام را گسترش روابط تجاری بين دو کشور خوانده است.
به نوشته اين روزنامه، سفير ايران در عراق گفت که تاسيس شعبه بانک ملی نخستين اقدام از اين دست در عراق است و افزود يک بانک کشاورزی و سه بانک خصوصی ايرانی نيز در نظر دارند شعبه هايی را در عراق افتتاح کنند و در ساير بخش ها، صدور نفت و برق به عراق و تاسيس يک موسسه تعاونی با مشارکت دو کشور را از جمله زمينه های همکاری دو کشور توصيف کرد.
سفير ايران در مصاحبه با نيويورک تايمز از ارايه کمک های نظامی شامل افزايش عمليات مرزبانی و ايجاد يک کميته امنيتی مشترک جديد سخن گفت.
نيويورک تايمز می افزايد که افزايش کمک نظامی ايران به عراق با دشواری های بالقوه فراوانی همراه است و علاوه بر مواجه شدن با اعتراض آمريکاييان، می تواند به ناخرسندی اعراب سنی دامن بزند که بسياری از آنان به ايران ظنين هستند که دولت به رهبری شيعيان در عراق را به آزار سنيان تحريک می کند.
اين روزنامه می نويسد که در تماس با مقامات آمريکايی و عراقی در روز يکشنبه، آنان گفتند که تا زمانی که محتوای اظهارات آقای کاظمی قمی از طرق رسمی به اطلاع آنان نرسد نمی توانند در مورد آن اظهار نظر کنند و سخنگوی سفارت آمريکا در بغداد نيز از واکنش به سخنان سفير ايران خودداری ورزيد.
نيويورک تايمز می نويسد که سخنگوی وزارت خارجه آمريکا بدون اظهار نظر در مورد سخنان سفير ايران در عراق، صرفا گفت که ايران “در بسياری زمينه ها نقشی منفی در عراق ايفا می کند” و مقامات عراقی نيز واکنش های متفاوتی در مورد همکاری با ايران ابراز داشته اند.
اين روزنامه از قول يکی از اعضای شيعه پارلمان عراق می نويسد که گرچه اتحاد با آمريکا برای عراق جنبه استراتژيک دارد اما اين کشور از همکاری با هر کشور ديگری استقبال می کند در حاليکه برهم صالح، معاون نخست وزير و از شخصيت های کرد عراقی، گفت که گرچه هر اقدامی در زمينه حسن همجواری با ايران و ساير همسايگان عراق مورد استقبال اين کشور است، اما شرط چنين روابطی احترام به حق حاکميت عراق است.
نيويورک تايمز می نويسد که آقای قمی در مورد روابط ايالات متحده و کشور خود، به آمريکاييان عليه آنچه که ايجاد تنش در عراق بر سر “پرونده هسته ای” ايران خواند هشدار داد و افزود “ما مايل نيستيم عراق هزينه دشمنی آمريکاييان و ما را بپردازد.”
اين روزنامه می نويسد که سفير ايران درعراق در پايان مصاحبه با اين روزنامه ضربه ديگری را حواله ايالات متحده کرد و گفت که اگر ايران امکان فعاليت بازسازی در عراق را داشته باشد، از مشارکت تمام شرکت های خارجی در اين امر استقبال می کند و افزود “به شرکت های آمريکايی توصيه کنيد به عراق بيايند.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates