29.01.2007

ايران: دستگيرشدگان اربيل، ماموران امنيتی بوده اند

رادیوفردا:
حسن کاظمی قمی سفير جمهوری اسلامی در عراق، در مصاحبه با نيويورک تايمز برای اولين بار پذيرفت که ايرانيان دستگير شده در اربيل، مقام های امنيتی جمهوری اسلامی بوده اند.

آقای کاظمی قمی اما گفته است اين افراد برای «گفت و گو و مذاکرات مشروع در باره مسايل امنيتی» در عراق به سر می برده اند.

او همچنين گفته است حضور اين افراد در عراق، به دنبال توافق هايی بوده که ميان مقام های عراقی و ايرانی برای حل مسايل امنيتی در عراق حاصل شده بود.

سفير ايران در بغداد از تلاش ايران برای استحکام نقش نظامی و اقتصادی خود در عراق سخن گفته است.
آقای کاظمی قمی گفته است که جمهوری اسلامی آماده آموزش دادن به نيروهای نظامی عراقی است و می تواند تجهيزات لازم را نيز در اختيار آنها قرار دهد.

سفير ايران در عراق همچنين گفته است جمهوری اسلامی در راستای تلاش برای تقويت نقش خود در عراق، يک شاخه بانک ملی نيز در اين کشور تاسيس خواهد کرد.

نيويورک تايمز نوشته است اظهاراتی از اين دست می تواند به افزايش تنش ها ميان ايران و آمريکا کمک کند.

واکنش آمريکا به اظهارات حسن موسوی قمی

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا به نيورک تايمز گفته است که آمريکا شواهد مهم و غير قابل انکاری از تلاش های جمهوری اسلامی برای گسترش درگيری های فرقه ای در عراق دارد.

آقای مک کورمک از «اطمينان فراوان» به اطلاعات موجود در باره نقش ماموران جمهوری اسلامی در عراق سخن گفته و افزوده است که جمع آوری اطلاعات در اين زمينه ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید آمريکا شواهد مهم و غير قابل انکاری از تلاش های جمهوری اسلامی برای گسترش درگيری های فرقه ای در عراق داردشان مک کورمک، نقش ايران در عراق را «منفی» خواند.

تونی اسنو سخنگوی کاخ سفيد نيز در واکنش به مصاحبه نيويورک تايمز با آقای موسوی قمی گفت «ايران نقش سازنده ای در عراق ندارد» و افزود دولت آمریکا اميدوار است که اين موضوع تغيير کند.

آقای اسنو در باره اظهارات سفير ايران در عراق در باره تلاش ايران برای گسترش نقش نظامی و اقتصادی خود در عراق گفت «اين عراقی ها هستند که بايد در اين زمينه تصميم بگيرند.»

در هفته های اخیر مقام های آمریکایی، ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی را به کمک به نیروهای شورشی عراقی متهم کرده و گفته اند با این نیروها برخورد شدید خواهد شد.

درخواست برای استرداد یکی از ایرانیان بازداشت شده در اربیل

گروهی از فعالان سياسی ايرانی در خارج از کشور، در نامه ای به آلفرد گوزن باوئر صدراعظم اتريش و ماريا برگز وزير دادگستری اتريش، خواستار استرداد محمد جعفری صحرارودی شده اند که گفته می شود یکی از بازداشت شدگان اربیل است.

در اين نامه که هلنه کروليش قاسملو، همسر عبدالرحمن قاسملو و شهره بديعی همسر نوری دهکردی ديگر قربانی ترور وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی جزو امضا کنندگان آن هستند، به گزارش راديو ملی آمريکا در اين زمينه استناد شده است.

راديو اِن پی آر از فواد حسين سخنگوی دولت محلی کردستان، نقل کرده بود که سرتيپ پاسدار محمد جعفری صحرارودی، يکی از فرماندهان سپاه قدس توسط نيروهای آمريکايی در اربيل دستگير شده است.

در بخشی از اين نامه آمده است: «نيروی قدس مسئول ترورهای خارج از کشور رژيم جمهوری اسلامی و صحرارودی فرماندهی تيم تروريستی بود که عبدالرحمان قاسملو رهبر حزب دمکرات کردستان ايران و دو تن همراهان او به نام های عبدالله قادری آذر و فاضل رسول (شهروند اتريش) را در ۱۳ ژوئيه ۱۹۸۹ در وين پايتخت اتريش، به قتل رساند.»

فواد حسين سخنگوی دولت محلی کردستان، گفته بود که سرتيپ پاسدار محمد جعفری صحرارودی، يکی از فرماندهان سپاه قدس توسط نيروهای آمريکايی در اربيل دستگير شده استدر اين نامه همچنين آمده است: «صحرارودی که شخصا در کشتار آن سه نفر شرکت داشت اشتباها زخمی و سپس توسط پليس اتريش بازداشت گرديد. اما به دلايل اعلام نشده به فاصله کوتاهی آزاد و روانه تهران شد. در ماه نوامبر ۱۹۸۹، دادستانی کل اين کشور حکم جلب بين المللی او را صادر کرد.

روزنامه استاندارد چاپ اتريش در شماره ۱۶ ژانويه خود به نقل از راديو دولتی اتريش نوشت که يکی از بازداشت شدگان اربيل، محمد جعفری صحرارودی نام دارد که متهم به قتل رهبران کرد در سال ۱۹۸۹ در وين است.

دستگيری پنج ايرانی در اربيل عراق

روز بيست و يکم دی ماه، نيروهای نظامی آمريکا به يک دفتر ارتباطی دولت ايران در اربيل واقع در شمال عراق حمله کردند و شش تن از کارکنان آن را دستگير کردند.

يکی از دستگير شدگان در فاصله کوتاهی بعد از بازداشت آزاد شد و اکنون، پنج تن ديگر کماکان در بازداشت نيروهای آمريکايی در عراق به سر می برند.

مقام های نظامی آمريکا در عراق می گويند ايرانيان دستگير شده در اربيل، با سپاه قدس که به گفته آن ها اسلحه در اختيار شورشيان عراق قرار می دهد، در ارتباط بوده اند.

جمهوری اسلامی، پيشتر پنج ايرانی بازداشت شده در اربيل را ديپلمات خوانده بود. معاون سفير ايران در سازمان ملل متحد نيز گفته بود که در نامه ای به اين سازمان از آمريکا شکايت کرده و خواهان اقدام فوری سازمان ملل متحد دراين مورد شده است.

مقام های عراقی از همان ابتدا گفتند که ايرانی های بازداشت شده مصونيت ديپلماتيک ندارند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates