28.09.2007

هشدار ایران به هند در باره ‘خط لوله صلح’

بی‌بی‌سی: هند به عنوان یکی از شرکای خط لوله صلح در مذاکرات تهران حضور ندارد
غلامحسین نوذری سرپرست وزارت نفت ایران در باره خط لوله صلح گفته است که اگر هندی ها نیایند این کشور قرار داد خط لوله صلح را با پاکستان امضا خواهند کرد.
به گفته آقای نوذری، فضا برای هندی ها باز است اما ما معطل آنها نخواهیم ماند و با پاکستان قرارداد را پیش می بریم.

طرح خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان از یک دهه پیش آغاز شده و در دو سال اخیر مذاکرات متعددی بین سه کشور برگزار شده است اما در دو جلسه اخیری که در اسلام آباد و تهران برگزار شده، هندی ها حضور نداشته اند.

جلسه هشتم شهریور در اسلام آباد پاکستان و جلسه هفته گذشته تهران، هندی ها حضور نداشتند و به گفته آقای نوذری، “ایران تلاش می کند تا در این دور از مذاکرات تمام بندهای قرارداد (با پاکستان) به اتمام برسد.”

برخی گزارش ها علت عدم شرکت هند در مذاکرات تهران را به توافق نرسیدن این کشور با پاکستان می دانند که در زمینه هزینه ترانزیت گاز صادراتی ایران از خاک پاکستان با هم اختلاف دارند.

تاکید دولت ایران بر پیگیری خط لوله صلح بدون حضور هند، این احتمال را قوت بخشیده که هندی ها تمایلی به ادامه مذاکرات ندارند و عملا از این طرح کناره گیری کرده اند.

اما حجت الله غنیمی فرد نماینده ویژه ایران در پروژه خط لوله صلح، گفته است: “غیبت هندی ها به معنی ترک مذاکرات نیست و امیدواریم که پس از رفع مشکلات داخلی آنها نیز وارد مذاکرات شوند.”

با وجود این اختلاف نظر، برخی کارشناسان این پرسش را مطرح می کنند که آیا بدون حضور هند می توان در باره قرارداد انتقال گاز موسوم به “خط لوله صلح” به توافق رسید و آیا این پروژه اقتصادی خواهد بود؟

طرح خط لوله گاز صادراتی ايران به هند و پاکستان در سال ۱۹۹۰ مطرح شد اما گفتگوها بر سر اين طرح که خط لوله صلح نام گرفته از ده سال پيش آغاز شد.

طول خط لوله ايران به هند ۲۷۰۰ کيلومتر خواهد بود و قرار است گاز صادراتی ايران را از مسير پاکستان به هند منتقل کند. پيش بينی شده است که در صورت توافق نهايی، ۱۱۰۰ کيلومتر از اين خط لوله در ايران، ۱۰۰۰ کيلومتر در پاکستان و ۶۰۰ کيلومتر در هند احداث شود.

با تکميل این طرح، روزانه ۱۵۰ ميليون متر مکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر می شود که ۹۰ ميليون متر مکعب آن برای هند و ۶۰ ميليون متر مکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده است.

هزينه اجرای اين طرح در برآورد های اوليه چهار و نيم ميليارد دلار اعلام شده بود اما اکنون کارشناسان هزينه طرح را حدود هفت ميليارد دلار برآورد می کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates