30.09.2007

انتقاد زیباری از ایران برای بستن مرز کردستان

رادیوفردا: هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق، روز شنبه ۲۹ سپتامبر، گفت: ايران به خاطر موضوعی که مقام های کرد عراقی مسئول آن نيستند، بر منطقه کردنشين عراق فشار وارد می کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اشاره آقای زيباری به دستگيری بک مقام ايرانی در هتل پالاس شهر سليمانيه توسط نيروهای آمريکايی در روز ۲۰ سپتامبر بود.

وی افزود:«در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، موضوع بسته شدن پنج گذرگاه مرزی ايران با منطقه کردنشين عراق را در گفت و گو با همتای ايرانی خود مطرح کرده است.»

هوشيار زيباری گفت که به منوچهر متکی گفته است: «اين حرکت عاقلانه ای نبود و تنها می تواند جو اعتماد متقابل میان دو کشوررا از بين ببرد. ايران تمام منطقه را برای اقدامی که کردهای عراق مسئول آن نبوده اند، تحت فشار قرار داده است.»

«اين حرکت عاقلانه ای نبود و تنها می تواند جو اعتماد متقابل میان دو کشوررا از بين ببرد.»
هوشيار زيباری
ارتش آمريکا گفته است که محمود فرهادی، يک عضو نيروی قدس، شاخه ای از سپاه پاسداران، را که در قاچاق سلاح به تندروهای شيعه نقش دارد، دستگير کرده است.

دستگيری محمود فرهادی، تنش بين مقام های آمريکايی و عراقی را که پيش از اين به خاطر قتل ۱۱ غيرنظامی عراقی توسط گاردهای امنيتی سازمان بلک واتر در روز ۱۶ سپتامبر دچار مشکلاتی شده بود، افزايش داده است.

بلک واتر، مسئول تامين جانی ديپلمات های آمريکايی در عراق است.

بلک واتر تاکيد می کند که گارهايش قانونی عمل می کنند و در پاسخ به حمله شورشيان مسلح اقدام به تيراندازی کرده اند.

آقای زيباری گفت:«دولت عراق از سفارت آمريکا در بغداد خواسته است دلايل خود برای دستگيری تبعه ايرانی را ارائه کند» و تاکيد کرد که «عراق خواستار آزادی وی شده است.»

اما وزير امور خارجه عراق گفت:«اين فرد ايرانی همچنان در بازداشت آمريکا است و مرز نيز بسته مانده است.»

او بسته شدن مرز را «غيرعادلانه» و «غير منصفانه» دانست و گفت که اين اقدام ايران بر وضعيت اقتصادی منطقه کردنشين عراق، از جمله به خاطر بالا رفتن قيمت ها، تاثيرگذار بوده است.

به گفته هوشيار زيباری، منطقه کردنشين عراق به نفت وارداتی از ايران وابسته است، اما ايرانی ها می خواهند امتيازی در دست داشته باشند.

«مرز باز است»

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، در گفت و گو با خبرگزاری آسوشيتدپرس در روز دوشنبه، ۲۴ سپتامبر، بسته شدن مرز اين کشور با عراق به خاطر بازداشت يک مقام ايرانی را تکذيب کرد.

«حمل و نقل کالاها و داد وستد و نيز سفر به دو سوی مرز ادامه دارد.»

محمود احمدی نژاد
وی گفت:«هر ساله، ميليون ها ايرانی به عراق می روند تا اماکن مقدس در آن کشور را زيارت کنند.»

رييس جمهوری اسلامی ايران گفت:«اخيرا، به دليل برخی درگيری ها و انفجار چند بمب که يک غيرنظامی ايرانی در جريان آن کشته شد، دولت از شهروندان ايران درخواست کرد از سفرهای زيارتی به عراق، تا زمانی که امنيت برقرار شود، خودداری کنند. اما حمل و نقل کالاها و داد وستد و نيز سفر به دو سوی مرز ادامه دارد.»

در روزی که محمود احمدی نژاد خبر بسته شدن مرز ايران و عراق را تکذيب کرد، جمال عبدالله، رييس حکومت منطقه ای کردستان عراق، در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه، گفت که « تمامی پنج گذرگاه های مرزی ميان ايران و کردستان عراق روز دوشنبه توسط مقامات ايران بسته شده است.»

استاندار کردستان ايران نيز به اين خبرگزاری گفت: « ما تمام مرزهای خود را بسته ايم و اميدواريم که مقامات عراقی با سرعت هرچه بيشتر نسبت به آزادی همکارمان اقدام کند.»

اسماعيل نجار افزود: «ما قبلا گفته ايم که اگر وی سريعا آزاد نشود در روابط تجاری خود تجديدنظر خواهيم کرد.»

محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، نیز با صدور بيانيه ای، اين بازداشت را «نقض صريح کنوانسيون های بين المللی» خواند و گفت که «چنين اقداماتی با هدف تخريب مناسبات ايران و عراق صورت می گيرد.»

جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق، نيز خواستار آزادی فوری آقای محمودی شد و اعلام کرد که « ايران در مورد بستن مرزهای دو کشور در صورت ادامه بازداشت آقای فرهادی اخطار داده است.»

سخنگوی پنتاگون می گويد: فرد بازداشت شده، هفتمين عضو نيروی قدس است که توسط نيروهای آمريکايی در عراق دستگير شده است.

واشينگتن بارها تهران را متهم کرده است که از طريق نيروی قدس در عراق مداخله می کند و باعث ايجاد بی ثباتی در آن کشور می شود.

مقامات ايرانی اين اتهامات را «بی پايه و اساس» خوانده و گفته اند: حضور نيروهای آمريکايی در عراق است که به بی ثباتی دامن می زند

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates