30.01.2007

سرمایه گذاری ‘شل’ و ‘رپسول’ در پارس جنوبی

بی‌بی‌سی: تولید روزانه 3 میلیارد فوت مکعب گاز ترش از مخزن گازی پارس جنوبی از اهداف قرارداد جدید است
قرارداد اولیه طرح توسعه فازهای 12 و 13 میدان گاز پارس جنوبی میان ایران و شرکت هلندی-انگلیسی “رویال داچ شل” و شرکت اسپانیایی “رپسول” منعقد شده است.
ارزش این قرارداد در صورت نهایی کردن قرارداد تا پایان سال جاری میلادی به 10 میلیارد دلار خواهد رسید. قرارداد سرمایه گذاری دو شرکت خارجی در صنایع نفت و گازی ایران در حالی به امضا طرفین رسیده که آمریکا فشارهای گسترده ای به جامعه جهانی به خصوص کشورهای اروپایی برای انزوای اقتصادی ایران وارد می کند. برخی بانک های اروپایی بر اثر همین فشارها، مبادلات تجاری خود با ایران را قطع و یا حجم آنها را کاهش داده اند.

غلامحسین نوذری، مدیر عامل شرکت نفت ایران گفته است که هدف طرح توسعه فازهای 13 و 14 پارس جنوبی، تولید روزانه 3 میلیارد فوت مکعب گاز ترش از مخزن گازی پارس جنوبی، انتقال این گاز به محل پالایشگاه و فراورش و جداسازی روزانه یکصد و ده بشکه میعانات گازی است.

سخنگوی شرکت رویال داچ شل نیز با تایید این قرارداد گفته است که تصمیم نهایی در مورد این پروژه تا پایان سال جاری میلادی گرفته خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت در مورد فشار آمریکا بر شرکت های بین المللی برای انصراف از سرمایه گذاری در طرح های نفتی و گازی ایران گفته است “وقتی که شرکت های خارجی حاضر می شوند در ایران سرمایه گذاری کنند، یعنی این فشارها موثر نیست.”

مقامات ایرانی گفته اند که با آغاز طرح توسعه فازهای 13 و 14 میدان گازی پارس جنوبی، بیش از 15 هزار نفر نیروی متخصص و غیر متخصص مشغول به کار می شوند.

طبق قرارداد امضا شده میان طرفین، پیمانکار طرح باید حداقل 51 درصد از کالاها و تجهیزات مورد نیاز خود را از صنایع داخلی تامین کند. یک درصد از مجموع سرمایه پروژه نیز قرار است صرف آموزش نیروی انسانی شود.

آقای نوذری همچنین گفته است که برآورد اولیه سرمایه گذاری برای توسعه این دو فاز در بخش بالادستی (اکتشاف و استخراج) 4.3 میلیارد دلار و در بخش پایین دستی ( تولید محصولات مرتبط) 5.5 تا 6 میلیارد دلار است.

طبق اظهارات مدیر عامل شرکت ملی نفت، بخش بالادستی پروژه به صورت بیع متقابل توسعه می یابد اما در بخش پایین دستی، شرکت ملی نفت ایران 50 درصد و هر کدام از دو شرکت شل و رپسول 25 درصد در اختیار خواهند داشت. قرار است 51 درصد از این پروژه ها در اختیار شرکت های داخلی قرار بگیرد.

قرار است گاز ترش تولیدی، شیرین شده و به LNG تبدیل شود.

توسعه میدان گاز پارس جنوبی
ذخيره ميدان گازی پارس جنوبی ۱۴ تريليون مترمکعب گاز برآورد می‌ شود که ۸ درصد ذخاير گاز شناخته شده جهان و ۵۰ درصد ذخاير گاز ايران است

خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از افه، خبرگزاری رسمی اسپانیا اعلام کرده که قرار است گاز استخراجی در این پروژه به هند و خاور دور فروخته شود.

ذخيره ميدان گازی پارس جنوبی ۱۴ تريليون مترمکعب گاز برآورد می‌ شود که ۸ درصد ذخاير گاز شناخته شده جهان و ۵۰ درصد ذخاير گاز ايران است.

اين ميدان با قطر مشترک است و اين کشور از چند سال پيش بهره برداری از آن را آغاز کرده است.

برآوردها نشان می ‌دهد اين ميدان علاوه بر ذخاير گازی دارای حدود ۱۷ ميليارد بشکه ميعانات گازی و ۵ ميليارد بشکه نفت است.

ايران با داشتن ۲۸ تريليون متر مکعب گاز، ۱۸ درصد ذخيره ثابت شده گاز جهان را در اختیار دارد و دومين دارنده ذخاير گاز جهان پس از روسيه است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates