30.01.2007

جمشيد پژويان در گفت‌وگو با ايسنا: در جهت هدفمند كردن يارانه‌ها اقدام مثبتي انجام نشده است. با كوپني كردن بنزين به عقب برگشت خواهيم كرد

ایسنا:
سهميه‌بندي بنزين يكي از مقوله‌هاي استراتژيك كشور است و با كوپني كردن بنزين فقط به عقب برگشت خواهيم كرد كه با هيچ منطقي اقتصادي سازگاري ندارد.

دكتر جمشيد پژويان – عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي – در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه هدفمند كردن يارانه‌ها فقط اختصاص به بودجه 86 نيست، توضيح داد: براي هدفمند كردن يارانه‌ها بايد در ابتدا هدف‌ها شناسايي شود و متاسفانه ما چنين امكاناتي را نداريم؛ درنتيجه هدفمندكردن يارانه‌ها با توجه به شرايط موجود عملي و موثر نيست.

وي ادامه داد: دولت در گذشته هيچگونه اقدام، طرح و مطالعه‌اي را كه به شناسايي گروههاي فقير جامعه منتهي شود، انجام نداده است و اگر تنها به بعضي از اطلاعات و آمار و ارقام بسنده كند، كار بسيار اشتباهي است و دولت تاكنون اقدام مثبتي را در جهت هدفمندكردن يارانه‌ها نكرده است.

پژويان در پاسخ به اين پرسش كه يارانه بنزين و ساير سوختها در بودجه 86 به چه ترتيبي بايد دنبال شود، تصريح كرد: ما بايد در مرحله اول بنزين را ريالي و آن‌را سرانه كنيم و همچنين قيمت بنزين را واقعي‌تر سازيم و زماني كه توانستيم يارانه‌ها را هدفمند كنيم، با توجه به اين شرايط مي‌توانيم اميد داشته باشيم كه مشكل اساسي بنزين نيز حل خواهد شد.

عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي گفت: دولت بايد بتواند قيمت واقعي بنزين را دريافت كند و به ازاي آن ناوگان حمل‌ونقل عمومي را تقويت و افزايش دهد كه متاسفانه خلاف اين مساله همواره صورت مي‌گيرد.

اين مدرس دانشگاه درخصوص سهميه‌بندي كردن بنزين اذعان كرد: سهميه‌يي كردن بنزين يك طرحي است كه هيچ وقت دائمي نمي‌تواند باشد و اگر دائمي باشد، اشكالات بسيار جدي را براي اقتصاد كشور به وجود مي‌آورد و بايد موقت باشد. به اعتقاد من اين سهميه بندي راه‌حل مناسبي نيست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates