31.01.2007

توصيه به دولت بوش برای دور کردن دمشق از تهران

بی‌بی‌سی:
لی هميلتون و جيمز بيکر سرپرستان گروه مطالعه عراق بودند
سرپرستان گروه مطالعه عراق خواستار نزدیک شدن آمریکا به سوریه با هدف منزوی کردن ایران و فشار بر این کشور برای متوقف کردن برنامه غنی سازی هسته ای تهران و پایان دادن به آنچه آمريکا مداخله ايران در عراق می داند شده اند.
جیمز بیکر از وزیران خارجه سابق آمریکا و لی همیلتون نماینده سابق مجلس نمایندگان این کشور که سال گذشته از سوی جورج بوش رییس جمهور ایالات متحده مامور بررسی وضع جنگ در عراق شده بودند، ضمن موثر ندانستن سیاست ایالات متحده برای مقابله با ایران خواستار اتخاذ تدابیر جدیدی برای مقابله با نفوذ تهران در همسایه غربی خود شدند.

آقای بیکر که به همراه لی همیلتون در کمیته روابط خارجی مجلس سنا به سوال های نمایندگان درباره وضع عراق پاسخ می داد، با اشاره به اهمیت گفتگو با همسایگان عراق، درباره سیاست واشنگتن برای نزدیک کردن کشورهای میانه روی عرب و شدت بخشیدن به انزوای ایران سخن گفت و خواستار نزدیکی بیشتر واشنگتن به دمشق شد.

او گفت: “فکر می کنم فرصت مناسبی به وجود آمده تا بدون پرداختن هزینه ای زیاد و تنها با قرار دادن سوریه در موقعیتی که در پی آن است، بتوانیم بین این کشور و ایران فاصله بیاندازیم. به این وسیله می توانیم از سوریه برای فشار به جنبش حماس برای به رسمیت شناختن اسرائیل و قطع کردن راه های انتقال کمک های ایران به حزب الله لبنان کمک بگیریم.”

این در حالی است که دولت آقای بوش با پیشنهاد گروه تحقیق عراق برای گفتگو با ایران و سوریه مخالفت کرده است.

فکر می کنم فرصت مناسبی به وجود آمده تا بدون پرداختن هزینه ای زیاد و تنها با قرار دادن سوریه در موقعیتی که در پی آن است، بتوانیم بین این کشور و ایران فاصله بیاندازیم. به این وسیله می توانیم از سوریه برای فشار به جنبش حماس برای به رسمیت شناختن اسرائیل و قطع کردن راه های انتقال کمک های ایران به حزب الله لبنان کمک بگیریم

جيمز بيکر

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، در واکنش به سخنان آقای بیکر هزینه مذاکره با سوریه را سنگین دانست.

به گفته آقای مک کورمک سوریه در ازای انزوای ایران، خواستار باز گذاشته شدن دست خود برای دخالت در لبنان و لغو دادگاه بین المللی بررسی قتل رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان خواهد شد که این برای آمریکا غیرقابل قبول است.

هرچند ايران و سوريه که هر دو تحت فشار آمريکا بوده اند به سمت تقويت روابط گسترده تجاری، مذهبی، سياسی و حتی نظامی حرکت کرده اند، اما برخی صاحب نظران بر اين باورند که می توان سوريه را، که دولتی بيشتر عملگرا دارد تا ايدئولوژيک، از ايران دور کرد.

به گفته برخی از سناتورهای آمریکایی که اخيرا به دمشق سفر کرده اند، بشار اسد رییس جمهور سوریه در یک دیدار خصوصی ضمن مخالفت با گسترش نفوذ ایران در عراق خواستار استقرار یک دولت تکثرگرای عرب و غیر شیعه در این کشور شده است.

در جلسه روز سه شنبه کميته روابط خارجی سنا، لی هیلتون، ديگر سرپرست گروه مطالعه عراق، ضمن انتقاد از دولت بوش به خاطر مخالفت با پیشنهاد گروهش برای گفتگو با ایران و سوریه گفت در حالی که مذاکره با جمهوری اسلامی می تواند به ایجاد ثبات در عراق کمک کند، واشنگتن به راحتی و بدون دادن امتیازهای سنگین می تواند دمشق را از تهران جدا کند.

وی گفت: “شواهد زیادی مانند گفتگوهای تعدادی از نمایندگان مجلس سنا با مقام های سوریه وجود دارد که نشان می دهد دمشق به تعامل بیشتر با واشنگتن علاقمند است. توجه داشته باشید که اتحاد ایران و سوریه یک ائتلاف غیرطبیعی است. سوریه یک کشور سنی مذهب و ایران کشوری شیعه مذهب است. اتحاد بین این دو قرار نیست که اتحادی دائمی باشد و ما باید برای بهره برداری از اختلاف های آنها آمادگی داشته باشیم.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates