28.10.2007

41 کارخانه چای در سال جاری در ایران تعطیل شده است

بی‌بی‌سی: در حالی که تولید چای سبز در ایران به بیشتر از 170 هزارتن رسیده است اما گزارشها نشان می دهد که تعدادی از کارخانه های چای در سال جای تعطیل شده اند.
صنعت چای ایران، در چند سال گذشته به دلیل واردات گسترده چای خارجی و بدهی سنگین کارخانه های چای خشک کنی به بانک ها با بحران مواجه بوده است.

دولت برای مقابله با بحران صنعت چای، خرید تضمینی برگ سبز چای را اجرا کرده با این حال تعدادی از کارخانجات چای خشک کنی تعطیل شده اند.

سعید رحمت سمیعی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارخانجات چای شمال گفته است که در سال گذشته 156 کارخانه فعال بودند اما امسال تعداد کارخانجات فعال چای به 115 کارخانه رسیده است.

این گزارش نشان می دهد که در طول یک سال اخیر 41 کارخانه تعطیل شده و به گفته آقای سمیعی، هزار و 600 کارگر کارخانه های چای در استان گیلان بیکار شده اند.

خرید تضمینی برگ سبز چای یکی از راه هایی است که دولت برای برای مقابله با بحران چای در پیش گرفته است و با کارخانه ها برای خرید برگ سبز چای قرارداد امضا کرده است.

اما آقای سمیعی می گوید دولت به دلیل بدهکاری یک میلیارد و 700 میلیون تومانی برخی کارخانه های چای با این کارخانه های بدهکار قرارداد نبسته و این کارخانه ها تعطیل شده اند.

روش کار به این ترتیب است که سازمان تعاونی روستایی به نمایندگی از دولت در کارخانه های چای شعبه ای برای خرید برگ سبز چای ایجاد می کند و کارخانه ها چای مورد نیاز خود را از تعاونی روستایی خریداری می کنند اما چون امسال دولت با کارخانه های بدهکار قرارداد نبسته، این کارخانه ها عملا تعطیل شده اند.

فرخ ایرانفر مدیر کل چای شمال نیز تعطیلی کارخانجات را تائید کرده و گفته است که “در بعضی مناطق که کارخانه ها تعطیل هستند به صورت محدود شعبه خرید برگ سبز چای توسط سازمان تعاون روستایی ایجاد شده است.”

حدود ۵۸ هزار خانوار در شهرهای شمالی ايران به کشت چای اشتغال دارند و۳۴هزار هکتار از مرغوبترين باغهای شمال ايران در حاشيه جنوبی دريای خزر به کشت اين محصول اختصاص دارد

دست اندرکاران صنعت چای با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت کارخانه های چای می گویند این احتمال وجود دارد که در صورت ادامه این روند نیمی از کارخانه های چای در یک سال آینده تعطیل شوند.

توليد چای خشک در ايران در چند سال اخیر تقریبا پنجاه درصد کاهش يافته و از شصت هزار تن به حدود 35هزار تن در سال جاری رسيده است.

به صرفه نبودن برداشت برگ سبز چای برای کشاورزان و استاندارد نبودن برگ سبز چای توليدی از جمله مهمترين عوامل کاهش حجم توليد است.

قديمی بودن کارخانجات چای خشک کنی و پائين بودن تکنولوژی فرآوری، کيفيت چای توليدی را بشدت کاهش داده و باعث شده بخشی از توليدات سالهای گذشته در انبارها بدون خريدار بماند.

واردات چای بيش از شصت هزار تن در سال برآورد می شود که تقریبا نيمی از مصرف سالانه چای ایران را تشکيل می دهد. مصرف سالانه چای در ایران ۱۱۰ هزار تن در سال است.

برخی دست اندرکاران می گويند عرضه فراوان چای خارجی در عدم استقبال مصرف کنندگان ايرانی تأثير داشته و ذائقه آنها را به سمت چای خارجی متمايل کرده است.

حدود ۵۸ هزار خانوار در شهرهای شمالی ايران به کشت چای اشتغال دارند و۳۴هزار هکتار از مرغوبترين باغهای شمال ايران در حاشيه جنوبی دريای خزر به کشت اين محصول اختصاص دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates