30.10.2007

از شلاق خوردن تا عرض اندام اجتماعی: پلیس های زن، طالبان را به مبارزه می طلبند

police_afghan.jpg
عصرایران: کشوری که زمانی نمایان ساختن قوزک پای زنان مجازات شلاق در ملاعام را برایشان به دنبال داشت اکنون به مکانی تبدیل شده که زنان یونیفورم پوش پلیس حافظ صلح در خیابان های آن هستند.
عصر ایران- افغانستان، کشوری که زمانی نمایان ساختن قوزک پای زنان مجازات شلاق در ملاعام را برایشان به دنبال داشت اکنون به مکانی تبدیل شده که زنان یونیفورم پوش پلیس حافظ صلح در خیابان های آن هستند.

به گزارش عصر ایران (asriran.com) شبکه تلویزیونی “ان.دی.تی.وی” در گزارشی اعلام کرد: “مسوولان افغانی اکنون ضمن تلاش برای بازسازی کشور از ویرانه های برجا مانده از جنگ و تروریسم دریافته اند که نیازمند تغییر ذهنیت و طرز فکر خود هستند.”

زنان افغان اکنون با عرض اندام در مقابل دیکتاتورهای محافظه کار طالبان در حال پیوستن به نیروهای پلیس هستند.

و برای تشویق این زنان به عرض اندام در محیط های اجتماعی، خواهرانشان از کشورهای اسلامی از جمله ایران طی هفته جاری در همایشی در کابل گردهم آمدند.

این زنان پلیس که پیشتر بر مشکلات خود فائق آمده اند راه حل ها و توصیه های خود را در اختیار همتایان افغانی قرار دادند تا بلکه موجب قوت قلب آنها شود.

“محبوبه چیستی”، یک افسر پلیس ایرانی که در این کارگاه آموزشی شرکت کرده بود گفت: “خوشبختانه این روزها با مشکلات زیادی در راه پیوستن به نیروی پلیس در ایران مواجه نیستیم. مردم به این درک رسیده اند که حضور زنان در نیروی پلیس ضروری و به نفع ملت است و حتی خانواده ها اکنون ما را تشویق می کنند که به عضویت نیروهای مسلح درآییم.”

وی افزود: “نه تنها از پیوستن خودم به نیروی پلیس به هیجان آمده ام بلکه علاقه مندم چهار فرزندم به ویژه دو دخترم در آینده وارد نیروهای مسلح شوند.”

“پشتوحمیدی”، یک افسر پلیس زن افغان نیز گفت: “شوهرم که جانشین نیروهای مسلح افغانستان است اکنون موافقت کرده زمانی که بچه های ما به سن اشتغال رسیدند به عضویت نیروهای مسلح درآیند.”

گفتنی است در همایش یاد شده که به ابتکار سازمان ملل برگزار شد زنان پلیس از کشورهای آمریکایی و اروپایی نیز حضور داشتند.

در این همایش راه های مقابله با جرایم پیچیده توسط سلاح های پیشرفته مورد بررسی قرار گرفت.

“گرو استمفورد”، یک پلیس زن نروژی، وظیفه زنان پلیس افغان را سنگین دانست و گفت: ” سخت کار کردن برای دولت و حمایت از خانواده ها وظیفه ای است که بر دوش این زنان نهاده شده و آنها باید یک شغل بزرگ را بر عهده بگیرند.”

برپایه این گزارش هرچند دولت افغانستان قصد دارد سهم زنان در نیروهای پلیس را به دست کم 10 درصد برساند اما زنان پلیس افغان می گویند دستمزد پایین و نگرش همکاران مرد نسبت به آنها از جمله عوامل بسیار بازدارنده در این مسیر است.

با این حال به نظر می رسد همزمان با تلاش نیروهای خارجی از جمله ناتو برای کمک به بازگرداندن آرامش به خیابان های کابل، نقش زنان در این خصوص حیاتی باشد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates