31.10.2007

منابع آمريكايي: آزادي پنج گروگان ايراني براي جلوگيري از درگيري

بازتاب: «رابرت گيتس»، به اين نتيجه رسيده كه حمله به تأسيسات اتمي ايران، مي‌تواند نتيجه عكس داشته باشد. افزايش نگراني، پس از دستگيري پانزده ملوان انگليسي به دست سپاه پاسداران در خليج‌‌فارس بود. از آن زمان، آمريكايي‌ها به نيروهايشان اجازه مقاومت در مواقع اينچنيني را داده‌اند.
دو روز پس از انتشار خبر «تابناك» درباره احتمال آزادي قريب‌الوقوع پنج ديپلمات ايراني در بند آمريكا و يك هفته پس از قول مقامات سوئيسي به علي لاريجاني در آلمان، منابع آمريكايي، تصميم مقامات آمريكايي به آزادي اين افراد را تأييد كردند.

به گزارش سرويس بين‌الملل «تابناك»، اين منابع در عين حال، علت اين تغيير تصميم را نگراني از اقدامات تلافي‌جويانه ايران و درگيري ايران و آمريكا در عراق دانسته‌اند كه گويا، توجيه آبرو‌مندانه‌‌تري براي آزادي پنج ديپلمات بيگناه پس از 510 روز است!

منبع روزنامه «لوس‌آنجلس تايمز» از واشنگتن گزارش داد: در حالي كه كاخ سفيد درگير برنامه اتمي ايران است، مقامات و ديپلمات‌هاي ارشد و نظامي آمريكا از بروز درگيري زميني در عراق و احتمال تنش بين ايران و آمريكا نگرانند.

در نشانه‌اي از اين نگراني‌ها، مقامات نظامي آمريكا، در حال بررسي آزادي ايرانياني هستند كه آنان را در عراق دستگير كرده‌اند، چرا كه انجام اين كار، خطر انتقام‌جويي عناصر راديكال ايران در عراق را كه ممكن است با دستگيري پرسنل نظامي يا ديپلماتيك آمريكا باشد، كاهش مي‌دهد.
يك ديپلمات آمريكايي مي‌گويد: «درگيري اتفاقي در عراق، مسئله‌اي است كه به شدت در ذهن مردم مانده و به رغم لحن تند اخير آمريكا عليه ايران، حمله نظامي به تأسيسات اتمي ايران، بيش از هر زمان ديگري، دور از ذهن است، اما مقامات كنوني و سابق آمريكا بر اين باورند اين درگيري، مي‌تواند در مرز 900 مايلي ايران و عراق يا در آب‌هاي خليج‌فارس باشد و يا حتي در جريان يكي از عمليات‌هاي دوره‌اي آمريكا در دستگيري افرادي كه آمريكا باور دارد اعضاي سپاه پاسداران ايران در عراق هستند.

مقامات آمريكايي نيز در اين باره هشدار داده‌اند، اگر انفجار بمبي، باعث كشته شدن نيروهاي آمريكايي شود و نشانه روشني از دخالت ايران در آن ديده شود، ارتش آمريكا انتقام خواهد گرفت.
در اين باره، يكي از مقامات مي‌گويد: خطر جنگ هم‌اكنون در خليج فارس هم هست؛ او اين منطقه را مانند بشكه باروت در انتظار انفجار بيان كرد.

به نظر مي‌رسد اينچنين ديدگاه‌هايي در ميان بخش گسترده‌اي از ديپلمات‌ها و مقامات نظامي در حال خدمت در آمريكا وجود داشته باشد، هرچند اين عده در ميان مشاوران ارشد بوش كه در تصميم‌گيري‌هاي مهمش از آنان استفاده مي‌كند، جايي ندارند، به هر حال توانايي نقش‌آفريني در مباحثات بين تندروها و ميانه‌روها در اين زمينه را دارند.
بسياري از آنان بر اين باورند، با توجه به تأكيد آمريكا بر ادامه ديپلماسي، احتمال حمله ايران منتفي است، ضمن اين كه نگرانند اينچنين حمله‌اي بتواند باعث انتقام ايران و آغاز جنگ بدون وقفه در برنامه غني‌سازي ايران شود.

به گفته يكي از مقامات ارشد دفاعي در پنتاگون، اين تغيير تفكر بروز بيشتري دارد؛ چرا كه بسياري از سران اين سازمان، از جمله «رابرت گيتس»، به اين نتيجه رسيده‌اند كه حمله به تأسيسات اتمي ايران، مي‌تواند نتيجه عكس داشته باشد.

اين مقام ادامه داد: گيتس مي‌گويد بمباران اين تأسيسات مي‌تواند باعث كند شدن چرخه غني‌سازي ايران شود، اما باعث توقف آن نخواهد شد و اين در حالي است كه اين كار، باعث تقويت حمايت داخلي ايرانيان از برنامه اتمي و تضعيف تلاش‌هاي بين‌المللي براي وارد كردن فشار بر تهران خواهد شد. وي افزود: ايران راه طولاني براي دستيابي به بمب اتم دارد و تهديد ضروري‌تر دخالت ايران و تسليحات ايراني در عراق است.

از سوي ديگر، خطر درگيري زميني در عراق از ژانويه گذشته و زماني كه بوش به انتقاد از تحركات ايران در عراق پرداخت و تهديد كرد كه اين شبكه اقدامات ضد آمريكايي را متلاشي خواهد كرد، افزايش يافته است.

در همين حال، ناگهان همه تفكرات آمريكا، بر فعاليت نيروهاي قدس در عراق متمركز شد كه مقامات نظامي مي‌گويند اين افزايش نگراني، پس از دستگيري پانزده ملوان انگليسي به دست نيروهاي سپاه پاسداران در خليج‌‌فارس بود. از آن زمان، آمريكايي‌ها بسيار بيشتر از رخداد چنين حادثه‌اي ترسيدند و بيشترين تلاش خود را كردند تا نيروهاي آمريكايي در وضعيت مشابهي گرفتار نشوند و به نيروهايشان اجازه مقاومت در مواقع اينچنيني را داده‌اند، چرا كه بر اين باورند در چنين مواردي به خطر مي‌افتند. آنان در اين منطقه، به ويژه از قايق‌هاي نيروهاي قدس نگرانند.
در مقابل، آمريكايي‌ها نيز اقدامات تحريك‌كننده‌اي را انجام داده‌اند كه از جمله آن، دستگيري ايرانيان در اربيل عراق با هدف دستگيري يكي از مقامات ارشد سپاه پاسداران بود.

يكي از كارشناسان سابق «سيا» مي‌گويد: اگر آمريكايي‌ها در اين عمليات به هدف خود رسيده بودند، اين كار با واكنش بسيار شديد ايرانيان روبه‌رو مي‌شد، اما خطر اينجاست كه اينچنين عمليات زميني مي‌تواند ناگهان از كنترل خارج شده، موقعيت برگشت‌ناپذيري پديد آورد.
پنتاگون بر در بند نگه داشتن پنج ايراني دستگير شده، تأكيد كرده و اين در حالي است كه اين كار به رغم اعتراضات متعدد مقامات ايراني و عراقي بوده است؛ آمريكا شش ايراني ديگر را نيز در ماه سپتامبر دستگير كرده است.

عمليات اربيل به وسيله يك مقام عراقي به رسانه‌ها فاش شد و آمريكايي‌ها به انجام چنين عمليات‌هايي باز هم علاقه نشان دادند، اما به نظر مي‌رسد مقامات آمريكايي، هم‌اكنون به اين نتيجه رسيده‌اند كه در ازاي خطر بالاي درگيري دستگيري اين افراد نه چندان مهم ارزشي ندارد.
گفتني است، مقامات آمريكايي اميدوار به ادامه كاهش تدريجي حملات اخير از سوي گروه‌هاي تحت حمايت ايران، به ويژه نيروهاي مقتدي صدر هستند. اين مقامات، دليل آن را نمي‌دانند، اما اميدوارند اين كاهش حملات، نتيجه هشدارهاي آنها به ايران باشد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates