31.10.2007

افشاي علت واقعي سفر ناگهاني لاوروف به تهران؟!

بازتاب: برخی معتقدند، پوتين پيشنهاد تعليق غني‌سازي را براي حل‌وفصل برنامه هسته‌اي ایران داده و اظهار نظر رهبر انقلاب که «ايران به دنبال ماجراجويي نيست» و وعده ايشان به تأمل درباره اين پيشنهاد را نشانه جدي بودن اين پيشنهاد مي‌دانند. اين منابع بازگشت لاوروف به تهران پس از دو هفته را با هدف دريافت پاسخ پيشنهاد روسيه ارزيابي مي‌کنند.
در حالي که از روز گذشته و همزمان با سفر غيرمنتظره وزير خارجه روسيه به تهران، گمانه‌زني‌هاي متعددي درباره علت اين سفر انجام شده، امروز يک روزنامه روسي مدعي شد، هدف اين سفر متقاعد کردن مقامات ايران به تعليق غني‌سازي اورانيوم تا پيش از نشست آتي گروه 1+5 بوده است.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، دو هفته پيش، هنگام سفر پوتين به تهران که پس از رايزني‌هاي او با سران آلمان و فرانسه و مقامات آمريکا انجام شد، در ديدار وي با رهبر انقلاب، ايشان به رئيس‌جمهور روسيه وعده تأمل درباره پيشنهادش را دادند. روز بعد آن ديدار، علي لاريجاني اظهار کرد که پيشنهاد پوتين درباره برنامه اتمي ايران بوده، اما رئيس‌جمهور تأکيد کرد که پوتين پيشنهاد اتمي به ايران نداده است. همزمان، رئيس‌جمهور آمريکا اظهار کرد که مشتاق شنيدن محتواي مذاکرات پوتين با آيت‌الله خامنه‌اي است و پوتين هم پس از بازگشت به مسکو، در تماس تلفني با بوش و ملاقات حضوري با اولمرت، توضيحاتي درباره مذاکراتش با تهران ارائه داد.

اين گزارش مي‌افزايد: پس از بازگشت پوتين، برخي منابع نظير «آسيا تايمز» مدعي شدند، رئيس‌جمهور روسيه به ايران پيشنهاد هم‌پيماني نظامي داده است و اظهارات رهبر انقلاب اسلامي مبني بر اين‌که «ايران به دنبال ماجراجويي نيست» را به منزله پاسخ منفي ايران به آن پيشنهاد ارزيابي کردند.

در ادامه اين گزارش آمده است: عده‌اي ديگر از منابع معتقدند، پوتين پيشنهاد تعليق غني‌سازي از سوي ايران را براي حل‌وفصل برنامه هسته‌اي داده و اظهار نظر رهبر انقلاب که «ايران به دنبال ماجراجويي نيست» و وعده ايشان به تأمل درباره اين پيشنهاد را نشانه جدي بودن اين پيشنهاد مي‌دانند. اين منابع بازگشت لاوروف به تهران پس از دو هفته را با هدف دريافت پاسخ پيشنهاد روسيه ارزيابي مي‌کنند. اين در حالي است که رئيس‌‌جمهور کشورمان در ديدار لاوروف، ضمن تأکيد بر ادامه همکاري ايران با آژانس، بار ديگر از مخالفت ايران با هر گونه عقب‌نشيني از حقوق هسته‌اي خبر داد.

اما گمانه سوم موجود حاکي از آن است که پوتين در سفر قبلي قول‌هايي براي جلوگيري از قطعنامه سوم و تشديد تحريم‌ها عليه ايران داده بود و لاوروف در سفر چند ساعته ديروز که پس از رايزني‌هاي روسيه با ديگر کشورها و پيش از نشست پايان هفته کشورهاي 1+5 انجام مي‌شود، نتيجه اين تلاش‌ها را به احمدي‌نژاد گزارش داده است.
وزير خارجه روسيه در اظهارات خود اعلام کرد روسیه با تحريم يکجانبه آمريکا مخالف است؛ هرچند گفت که از اقدامات شوراي امنيت و کشورهاي 1+5 حمايت مي‌‌کند که به نظر مي‌سد معناي اين سخن، عدم توفيق روسيه در جلوگيري از تحريمات جديد از سوي سازمان ملل است.

در همين حال روزنامه روسي «کامرسانت» نوشت: سفر غير منتظره وزير امور خارجه روسيه به تهران با هدف آخرين تلاش براي متقاعد كردن مقامات ايران براي توقف غني‌سازي اورانيوم تا قبل از نشست آتي گروه 1+5 در اواخر نوامبر صورت گرفت كه باز هم نتوانست مواضع رهبران اين كشور را تغيير دهد.
به گزارش اين روزنامه، بازگشت سريع لاوروف به تهران به روشني نشان مي‌دهد كه پس از مذاكرات رؤساي جمهور دو كشور، مسائل مهم تازه‌اي بين طرفين به وجود آمده است.
به عقيده كارشناسان، ضرورت ملاقات ديگري با مقامات ايران پس از آن به وجود آمد كه آمريكا تحريم‌هاي يكجانبه ديگري را بر ضد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران و برخي بانك‌هاي اين كشور اعمال كرده است. در مسكو نگران اين هستند كه اين اقدام آمريكا نه تنها به ايران، بلكه به روسيه نيز آسيب برساند.

به نوشته اين روزنامه، با توجه به شواهد و قرائن، سرگئي لاوروف موظف بود آخرين تلاش خود را براي متقاعد كردن تهران براي پاسخ مثبت دادن به درخواست شوراي امنيت براي توقف غني‌سازي از سوي ايران به كار بندد.
مسئله اين است كه در اواخر ماه نوامبر، ميانجيان بين‌المللي در حل مسئله هسته‌اي ايران در گروه 1+5 بايد بار ديگر بر پايه گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مورد همكاري تهران، به بررسي مسئله هسته‌اي ايران بپردازند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates