19.11.2007

دست رد هاشمي و خاتمي بر سينه سعد حريري

بازتاب: خبرنگار «تابناك» از بيروت از تلاش سعد حريري براي گفت‌وگوي تلفني با اکبر هاشمي رفسنجاني و سيدمحمد خاتمي خبر داد.
خبرنگار «تابناك» از بيروت از تلاش سعد حريري براي گفت‌وگوي تلفني با اکبر هاشمي رفسنجاني و سيدمحمد خاتمي خبر داد.

بر اساس اين گزارش، دو روز پيش يکي از مشاوران عالي رتبه سعد حريري که معمولا نقش پل ارتباطي با حزب‌الله لبنان و طرف‌هاي ايراني را ايفا مي‌کند، با تماس تلفني با دفاتر هاشمي و خاتمي درخواست نمود تا سعد حريري بتواند با آنان در رابطه با تحولات لبنان گفت‌وگو کند، اما اين امر با پاسخ منفي اين دو روبه‌رو شد.

اين كه ايران با تمام گروه‌ها و شخصيت‌هاي لبناني ارتباط داشته باشد، خوب است، اما مواضع تند فرزند نخست‌وزير فقيد لبنان عليه ايران و حزب‌الله به حدي رسيده بود كه قبول رايزني با وي مفهوم مناسبي نداشت.

پس از آخرين سخنراني سيد حسن نصرالله در هفته گذشته در لبنان، که طي آن حملات شديدي عليه مواضع 14 مارس اتخاذ کرده و درخواست نمود همراه تعيين «رئيس جمهور توافقي» به پرونده‌هايي همچون امنيت و تشکيل دولت جديد نيز پرداخته شود، جريان 14 مارس حملات وسيعي عليه سيد حسن نصرالله نمود و به نظر مي‌رسد سعد حريري که يکي از عناصر اصلي 14 مارس به شمار مي‌رود، در تلاش بوده است تا با وساطت هاشمي رفسنجاني و سيدمحمد خاتمي، مواضع سيد حسن نصرالله را تعديل نمايد.

اين در حالي است که گروه 14 مارس لبنان، آخرين مواضع سيد حسن نصرالله را دخالت ايران در تحولات لبنان و تلاش کشورمان براي برهم زدن توافق احتمالي در لبنان بر سر رئيس جمهور جديد تفسير کرده است! حال آن كه ايران بارها به شکل رسمي اعلام کرده، مسائل لبنان فقط بايد در چهارچوب يک اقدام داخلي و لبناني حل و فصل شود و هيچ نيروي خارجي در آن نبايد دخالتي کند.

محصول اين ارتباط تلفني، پيامي کوتاه به سعد حريري بود که حاوي سه نکته بوده است: اول آنكه موضوع مورد مناقشه صد در صد لبناني است و در همان چهارچوب بايد حل و فصل شود؛ ديگر اينكه اگر مشکلات و حرف و حديثي با سيد حسن نصرالله داريد، باید با گفت‌وگو و توافق حل کنيد؛ و بالاخره، توافق لبناني‌ها بر حل همه مشکلات و امور کشورشان، محور اصلي مسئله است.

برداشت نادرست سعد حریری از مواضع هاشمی و خاتمی در حالی است که این دو رییس جمهور پیشین ایران روابط نزدیکی با سید حسن نصرالله دارند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates