20.11.2007

ادعاي ديپورت معاون كوشنر از ايران در آستانه بحران لبنان

بازتاب: بيروت امروز بي‌شباهت به يک پادگان نظامي نيست. در اطراف مقر نخست‌وزيري، هتل پنج ستاره «فنيسيا»، محل استقرار نمايندگان جناح «14 مارس»، منازل شخصيت‌هاي سياسي لبناني و خيابان‌هاي اصلي نيروهاي امنيتي مستقر شده‌اند.
در حالي كه تنها 24 ساعت تا جلسه سرنوشت‌ساز انتخاب رئيس‌جمهور لبنان به عنوان آخرين فرصت باقي است، روزنامه لبناني «النهار» ادعا كرد، شب گذشته وزارت خارجه ايران با ورود معاون وزير خارجه فرانسه به ايران براي گفت‌وگو درباره لبنان مخالفت كرده است.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، بيروت امروز بي‌شباهت به يک پادگان نظامي نيست. در مرکز پايتخت لبنان، در اطراف مقر نخست‌وزيري، هتل پنج ستاره «فنيسيا»، محل استقرار نمايندگان جناح «14 مارس»، مقر پارلمان لبنان، منازل شخصيت‌هاي سياسي لبناني و خيابان‌هاي اصلي شهر منتهي به مقر وزارتخانه‌ها ارتش و نيروهاي امنيتي مستقر شده‌اند، در حالي که ارتش اين کشور در يک هفته اخير به مرور و به آرامي طرح انتشار نيروهاي خود را عملي ساخته است تا شايبه بروز هرگونه درگيري در آستانه جلسه ويژه پارلمان براي انتخاب رئيس‌جمهور جديد را که قرار است فردا برگزار شود، بگيرد.

اين در حالي است که برخي اخبار از گوشه و کنار لبنان حاکي از آن است که احتمال دارد جلسه فردا هم بار ديگر تا جمعه و يا حتي شنبه (آخرين روز قانوني انتخاب رئيس‌جمهور جديد بر اساس قانون اساسي لبنان) به تأخير بيفتد. اين گمان وقتي تقويت شد که «ميشل عون» روز گذشته اعلام کرد، حتي پس از تاريخ فردا، باز هم فرصت براي وصول به يک رئيس‌جمهور توافقي وجود دارد. ميشل عون ديروز گفت به جاي رئيس‌جمهور توافقي بايد فردي به به رياست جمهوري برسد که يک طرح توافقي براي حل مسائل لبنان داشته باشد و خود ضامن آن طرح باشد.

شب گذشته «عمرو موسي» نيز وارد بيروت شد در حالي که هيچ طرح جديدي در چمدان خود براي لبنان نداشت و همان مسائلي را عنوان کرد که پيشتر در ديدارهاي قبلي اعلام کرده بود. در حقيقت بايد گفت، اکنون تورهاي سياحتي سياسي متعددي در لبنان هستند که پيش از آن‌که طرحي جامع براي حل بحران لبنان داشته باشند، در تلاش هستند تا با انتخاب يک رئيس‌جمهور (حال هر کسي که شد) اين مرحله را براي حفظ آبروي سياسي خود طي و از آن عبور کنند بي آن‌که تا کنون حتي يک کلمه درباره شرايط و طرح‌هاي پس از انتخاب رئيس‌جمهور جديد صحبتي کنند. همين امر باعث شده است تا مخالفين (ائتلاف 8 مارس) با احتياط بيشتري به مشاوره با يکديگر و طرف‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي بپردازند.

بنا بر آخرين اخبار موجود، از بين شش اسم اعلام شده از سوي «نصرالله صفير»، رهبر ديني ماروني‌هاي مسيحي لبنان (و يک اسم در سايه که به نظر مي‌رسد «رياض سلامه»، رئيس کل بانک مرکزي لبنان باشد) 14 مارس بر روي «ميشل الخوري» انگشت گذاشته است، اما به مخالفين تا کنون نظر نهائي خود را اعلام نکرده‌اند گرچه برخي از کارشناسان از «ميشل اده» در اين ليست به عنوان کانديداي مخالفين ياد مي‌کنند.

برخي از کارشناسان لبناني تأخير مرحله‌اي در زمان برگزاري جلسه پارلمان را به اين دليل ارزيابي مي‌کنند كه امکان تشکيل يک دولت جديد از سوي رئيس‌جمهور کنوني «اميل لحود» را بگيرند زيرا وي تهديد کرده است اگر تا موعد قانوني رئيس‌جمهور توافقي انتخاب نشود.

وي بر اساس صلاحيت‌هايي که قانون اساسي به رئيس‌جمهور داده اقدام به تحويل دولت و امور کشور به فردي غير از نخست وزير فعلي «فواد سينيوره» خواهد کرد که عملا منجر به تشکيل دو دولت در لبنان شده و همه تلاش‌هاي آمريکا و فرانسه براي جلوگيري از اين امر را با فروپاشي کامل مواجه مي‌کند و احتمالا منجر به تغيير سرنوشت سياسي و امنيتي لبنان خواهد شد.

از سوي ديگر، ائتلاف مخالفين «8 مارس» و نيز حزب‌الله لبنان اعلام کرده‌اند که کانديداي آنها براي رياست‌جمهوري همچنان «ميشل عون» است و اگر قرار بر تغييراتي در اين رابطه باشد به هيچ جايگزين و طرحي رضايت نخواهند داد مگر آن‌که متحد آنها «ميشل عون» با آن موافقت کند.

يکي از نکات جالب کنوني صحنه سياسي لبنان، عقب‌نشيني وليد جنبلاط، چهره جنجالي و شبه افراطي 14 مارس است که اعلام کرده است ديگر از طرفداران طرح «نصف به اضافه يک» براي انتخاب رئيس‌جمهور نيست و خواستار توافق بر سر رئيس‌جمهور آينده است. اين در حالي است که همه منابع خبري لبناني متفق القولند که آمريکا و فرانسه به متحدان خود «14 مارس» اعلام کرده اند که از طرح «نصف به اضافه يک» براي رئيس‌جمهوري لبنان حمايت نمي کنند. علت اين امر از سوي اين منابع، تس از بروز خلأ دولت مرکزي در لبنان و بروز تشنج‌هاي امنيتي در اين کشور اعلام شده است که در نهايت ممکن است بر امنيت مرزهاي جنوبي لبنان تاثير بگذارد و درگيري‌ها را در آينده در اين مکان عليه اسرائيل گسترش دهد.

در همين حال روزنامه النهار در شماره صبح امروز خود نوشت: ايران حاضر به استقبال از هيأت‌ فرانسوي به رياست «جان کلود کوسران»، معاون وزارت خارجه فرانسه، که قصد داشت به منظور گفت‌وگو شب گذشته وارد تهران شود، سرباز زده است امري که موجب نگراني شديد وزارت خارجه و وزير خارجه فرانسه شده است. در اين خصوص تا کنون وزارت خارجه کشورمان اظهار نظر نکرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates