20.11.2007

۲۴۰ نوجوان در زندان اراذل و اوباش نيروی انتظامی بیژن یگانه

رادیوفردا: احمد روزبهانی، فرمانده امنیت اخلاقی نیروی انتظامی از دستگیری 240 نوجوان 14 تا 17 ساله تحت اتهام«اراذل و اوباش» خبر داد.

احمد روزبهانی، سه شنبه 29 آبان، در کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت:«4800 نفر تحت اتهام «اراذل و اوباش» در طی اجرای طرح امنیت اجتماعی از سوی نیروی انتظامی در سطح کشور دستگیر شده اند.»

احمد روزبهانی همچنین آماری از گروه سنی بازداشت شدگان ارایه کرد و گفت: «بررسی های انجام شده از 4 هزار و 800 اراذل و اوباشي كه از ابتدای طرح جمع آوری تا كنون دستگير شده اند، نشان داد 5 درصد (240 نفر) اين افراد 14 تا 17 سال و 53 درصد (2544 نفر) در گروه سنی 17 تا 23 سال قرار دارند.»

وی در خصوص علت بازداشت 240 نوجوان 14 تا 17 ساله تحت اتهام «اراذل و اوباش» گفت «بسيار دوست داشتيم اسامی اين اراذل و اوباش كم سن را از ليست بيرون آوريم، اما جرايم ارتكابي از سوی اين متهمان درست همانند يک اوباش حرف های بود. بر اين اساس نتوانستيم از اين آمار 5 درصد بگذريم «.

وی هشدار داد که اگر اين افراد اعمال مجرمانه خود را ترک كنند، به طور طبيعی، اسامی آنها از پرونده اراذل و اوباش پاک می شود. اما اگر بخواهند به جرايم خود ادامه دهند، درصورت وقوع نزاع و يا هر خلافی در منطقه شان، پليس اول به سراغ آنها می رود.

احمد روز بهانی:«بررسی های انجام شده از 4 هزار و 800 اراذل و اوباشي كه از ابتدای طرح جمع آوری تا كنون دستگير شده اند نشان داد 5 درصد (240 نفر) اين افراد 14 تا 17 سال و 53 درصد (2544 نفر) در گروه سنی 17 تا 23 سال قرار دارند.»این مقام نیروی انتظامی که پیش از این اعلام کرده بود به غیر 7 نفر سایر افرادی که در «فهرست اراذل و اوباش» نیروی انتظامی قرار دارند، بازداشت شده اند، در پاسخ به خبرنگاران که از وی پرسیدند« آيا با دستگيری اين هفت متهم، ديگر اراذل و اوباشي در سطح شهر تهران ديدهنمی شود؟»، ادعا کرد«تعداد متهمان اعلام شده از سوی پليس تهران مربوط به اراذل و اوباش پرونده دار و باسابقه است و اين طور نيست كه اگر اين تعداد دستگير شوند، تهران به مدينه فاضله تبديل می شود.»

فرمانده «امنیت اخلاقی» نیروی انتظامی همچنین خبر داد«كيفر خواست براي اراذل و اوباش تهران كه از اول ارديبهشت ماه با آغاز طرح دستگير شدند، هنوز صادر نشده است»، و افزود«تمامی متهمان با قرار وثيقه در بازداشت هستند و تاكنون هيچ يک از اين متهمان در تهران اعدام نشده اند.»

اعدام ادامه دارد

فرمانده «امنیت اخلاقی» نیروی انتظامی امروز به خبرنگاران گفت که از 4800 متهم بازداشت شده طی طرح امنیت اجتماعی تاکنون 31 نفر به اعدام محکوم شده اند.

آقای روزبهانی در عین حال گفت که این 31 محکوم به اعدام شامل کسانی که در تهران تحت عنوان اراذل و اوباش بازداشت شدند، نمی شود.

به گزارش خبرگزاری های«ایسنا» و «فارس» احمد روزبهانی در عین حال گفته است که«حكم اعدام صادر شده از سوی مرجع قضايی برای اين متهمان هنوز نهايی نشده و بايد مراحل قضايی خود را طي كند.

وی در خصوص کسانی که تحت اتهام «اراذل و اوباش» در تهران بازداشت شده اند نیز گفت «كيفر خواست برای اراذل و اوباش تهران كه از اول ارديبهشت ماه با آغاز طرح دستگير شدند، هنوز صادر نشده است.

روزبهانی از تداوم بازداشت این افراد خبر داد و گفت: «تمامی متهمان با قرار وثيقه در بازداشت هستند و تاكنون هيچ يک از اين متهمان در تهران اعدام نشده اند.»

این درحالی است که قبل از این تلویزیون دولتی ایران از اعدام در اواخر تیرماه 86 با پخش تصاویری از اعدام 16 نفر تحت عنوان«اراذل و اوباش» خبر داده بود .

سعید مرتضوی دادستان تهران نیز در آخرین روز تیرماه از اعدام 16 نفر تحت عنوان« اراذل و اوباش» خبر داده و گفته بود«چهار تن از این افراد 24 تیر و 12 نفر آنها صبح یکشنبه ۳۱ تیر 86 به دار آویخته شدند».دادستان عمومی و انقلاب تهران همان روز به خبرنگاران گفت که برای 17 تن دیگر از متهمانی که در جریان طرح امنیت اخلاقی نیروی انتظامی بازداشت شده اند درخواست حکم اعدام کرده است .

همزمان روز سه شنبه 29 آبان 86 دادگستري خراسان جنوبی از اعدام 5 نفر در ساعات بامدادی در بیرجند خبر داد.

در سال 2006 بنابر آمارهای رسمی در ایران دستکم 166 نفر اعدام شده اند و این تعداد در سال 2007 و به دنبال اجرای طرح امنیت اجتماعی نیروی انتظامی با افزایش چشمگیری مواجه شد. خبرگزاری فارس در این خصوص به نقل از «رابط خبری دادگستري خراسان جنوبی» گزارش داد که«پس از تشريفات قانونی و به موجب رأی دادگاه انقلاب بيرجند و تأئيد رأی از سوی ریيس ديوان عالي كشور و دادستان كل كشور، حكم صادره برای اين 5 نفر كه در امر خريد، حمل، تهيه و توزيع مرفين، ترياک ، هروئين و كريستال فعاليت داشتند، اجرا شده است.»

چندین نهاد بین المللی حقوق بشر طی ماه های اخیر به روند پرشتاب اعدام در ایران اعتراض کرده و اعلام کرده اند که ایران رکورد اعدام در سال 2007 را شکسته است.

شمار اعدام ها در ایران که بنابر اعلام سازمان عفو بین الملل در سال 2005 94 نفر بود،طی دو سال با روند روبه رشدی موجه شده است.

در سال 2006 بنابر آمارهای رسمی در ایران دستکم 166 نفر اعدام شده اند و این تعداد در سال 2007 و به دنبال اجرای طرح امنیت اجتماعی نیروی انتظامی با افزایش چشمگیری مواجه شد تاجایی که تنها 11 ماه گذشته به 265 نفر رسیده که حاکی از رشدی بیش از 300 در صدی است.

«بلوتوث ضد امنیت اخلاقی»

فرمانده امنيت اخلاقی نیروی انتظامی سازمان های متولی در امور فرهنگی کشور را نیز به کم کاری متهم کرد و گفت: «رشد ناگهانی ناهنجاری منجر شد تا نيروی انتظامی به طور جدی وارد عمل شود.»

وی تاکید کرد«پليس هرگز صبر نمی كند كه كار آگاه سازی از سوی سازمان ها انجام و سپس وارد عمل شود؛ چرا كه در اين صورت ناهنجاری ها ريشه ای تر می شود.»

وی در عین حال ادعا کرد «گزارش های داده شده از ناهنجاری ها،بسيار تكاندهنده بوده و قابل تحمل نبود. »

احمد روزبهانی در کنفرانس مطبوعاتی خود ادعا کرد که«فيلم ها و تصاوير مستهجن از طريق بلوتوث تلفن های همراه منتشر می شود» و گفت«موضوع برخورد نيروی انتظامي با این افراد جدای از متهمانی هستند كه دست به ساخت و توليد اين فيلم ها می زنند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates