21.11.2007

محکومیت نقض حقوق بشر در ایران، کره و برمه

بی‌بی‌سی:یک هیات سازمان ملل متحد در روز سه شنبه کشورهای ایران، برمه و کره شمالی را به دلیل نقض حقوق بشر سرزنش کرده است.
بنابه گزارش ها سند مربوط به ایران با 72 رای مثبت در برابر 50 رای منفی و 55 رای ممتنع در کمیته حقوق بشر سازمان ملل به تصویب رسید.

قطعنامه مربوط به کره شمالی که نسبت به نقض منظم و گسترده حقوق بشر ابراز نگرانی می کند با بیشترین آرا یعنی 97 رای مثبت در مقابل 23 رای منفی و 60 ممتنع تصویب شد.

قطعنامه دیگری که استفاده از خشونت در برمه (میانمار) علیه تظاهرات صلح آمیز مردمی را محکوم می کند نیز در این جلسه به تصویب رسید.

پیش نویس این قطعنامه های غیرالزام آور در مرحله بعد تسلیم مجمع عمومی سازمان ملل – دارای 192 عضو – که معمولا به همان شکل رای می دهد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویتر محمد خزائی نماینده ایران در سازمان ملل این قطعنامه ها را به عنوان اسنادی که محصول “سوءاستفاده از سازوکارهای حقوق بشر سازمان ملل” است محکوم کرد و کانادا را – کشوری که پیش نویس قطعنامه ایران را تنظیم کرد – به خاطر سابقه حقوق بشر آن به باد انتقاد گرفت.

وی کانادا را به سیاست های تبعیض آمیز علیه اقلیت ها، مهاجران و مردمان بومی متهم کرد. وی همچنین از آمریکا به خاطر آزار زندان ابوغریب در عراق و بازداشتگاه نظامی گوانتانامو در کوبا انتقاد کرد.

خزائی در یک سخنرانی برای کمیته حقوق بشر سازمان ملل گفت: “از نظر ایران، نمی توان ادعا کرد که حقوق بشر در انحصار یک فرهنگ یا جامعه خاص است.”

کشورهای غربی از این رای گیری استقبال کرده اند.

جان سائرز، سفیر بریتانیا، گفت: “این قطعنامه ها حامل پیامی قوی از سوی جامعه بین المللی برای دولت های این کشورهاست دایر بر اینکه ناکامی آنها در رعایت حقوق و آزادی های اساسی شهروندانشان غیرقابل قبول است.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates