22.11.2007

روحانی: آنها که اتهام می‌زنند خودشان مجرمند

بی‌بی‌سی: حسن روحانی این مطلب را در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد
حسن روحانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران، روز چهارشنبه از کسانی که “پیش از نظر دادگاه درباره مجرم بودن افراد نظر می دهند” انتقاد کرد و گفت: این افراد خودشان مجرم هستند.
همزمان یک روزنامه محافظه کار در این کشور در حمله نادری به رئیس جمهور ایران او را به رفتار غیراخلاقی در برابر رقبایش متهم کرده است.

به نظر می رسد اظهارات آقای روحانی پاسخی باشد به اظهارات چند روز پیش محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، که از فشار افراد متنفذ بر قاضی پرونده “جاسوس هسته ای” برای تبرئه او صحبت کرده بود.

منظور آقای احمدی نژاد از جاسوس هسته ای، ظاهرا حسین موسویان، رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و معاون حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. بعد از گفته های آقای احمدی نژاد، غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات ایران، گفت از نظر وزارت اطلاعات جرم آقای موسویان محرز است.

حسین موسویان از مقامات نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت ایران به شمار می رود. اخیرا تبادل انتقادات بین آقای احمدی نژاد و آقای رفسنجانی و هواداران آنها بار دیگر اوج گرفت و رییس جمهور ایران گفت که قاضی رسیدگی کننده به پرونده حسین موسویان تحت فشار قرار گرفته تا وی را از اتهام جاسوسی تبرئه کند.

آقای احمدی نژاد در سخنرانی هفته گذشته خود در دانشگاه علم و صنعت ایران، در تهران، گفته بود: اگر عوامل داخلی در خصوص مسائل هسته ای دست از فشار برندارند، به ملت ایران معرفی می شوند.

وی در همین سخنرانی اضافه کرده بود: “اینها خائن هستند و ما بر اساس عهدی که با ملت بسته ایم، کوتاه نخواهیم آمد و نظاره گر نخواهیم بود.”

این اظهارات رئیس جمهور و وزیر اطلاعات ایران با انتقادات زیادی، از جمله از داخل دستگاه قضایی ایران، روبرو شد.

اکنون آقای روحانی نیز بعد از چند روز سکوت، روز چهارشنبه و در جمع خبرنگاران به دفاع از معاون خود برخاست و گفت: “تنها دادگاه صالح است که می تواند بگوید کسی مجرم است یا خیر. مجرم خواندن افراد پیش از اثبات در دادگاه، خود تخلف است. زیرا طبق قانون اساسی تمام افراد از تمام اتهامات مبرا هستند، مگر این که دادگاه صالحه آنها را محکوم کند.”

آقای روحانی همچنین درباره اظهارات آقای اژه ای گفت: “وزارت اطلاعات مثل پلیس و کلانتری است. آیا کلانتری می تواند بگوید جرم فلان فرد محرز است؟ یک مرجع در کشور ما هست که می تواند بگوید جرم محرز است و آن قوه قضائیه است. مخصوصا قوه مجریه نمی تواند در این امر وارد شود.”

انتقاد تند روزنامه جمهوری اسلامی

در ادامه از آقای روحانی در مورد تهدید به اعلام اسامی کسانی که در پرونده هسته ای سنگ اندازی و جاسوسی می کنند، سوال شد و او گفت: ” لیست را اعلام کنند. چرا اعلام نمی کنند؟ اگر کسی سنگ اندازی می کند، مرجع رسیدگی آن کیست؟ باید پرونده را به دستگاه قضایی بدهند که بررسی کند و سپس اعلام کنند. دستگاه مجری حق ندارد کسی را متهم کند. اگر مدرکی دارند باید به قوه قضاییه بدهند تا پس از بررسی اعلام کنند. ولی ما سر را می بریم، بعد محاکمه می کنیم.”

وزارت اطلاعات مثل پلیس و کلانتری است. آیا کلانتری می تواند بگوید جرم فلان فرد محرز است؟

حسن روحانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران

روزنامه جمهوری اسلامی نیز روز چهارشنبه در سرمقاله ای ضمن انتقاد از آقای احمدی نژاد در زمینه “خائن” خواندن مخالفان برنامه هسته ای از قوه قضائیه خواست به این اتهام ها رسیدگی کند که اگر این اتهام ها وارد است، متخلفان مجازات شوند و اگر اتهام ها وارد نیست، کسی که این اتهام ها را وارد کرده محاکمه و مجازات شود.

این روزنامه همچنین نوشت رفتار محمود احمدی نژاد برای ایران خطرناک است.

“جمهوری اسلامی” نوشت که رفتار رئیس جمهور با منتقدانش غیراخلاقی، غیرمنطقی و نامشروع است.

به اعتقاد نویسنده این سرمقاله آقای احمدی نژاد برای بی اعتبار کردن رقبای سیاسی اش پیش از انتخابات پارلمانی از چنین تاکتیک هایی استفاده می کند.

به گفته صادق صبا تحلیلگر بی بی سی در امور ایران چنین حمله مستقیمی به رئیس جمهور در رسانه های ایران بسیار نادر است و نشان می دهد که رئیس جمهور ایران نه تنها در حال از دست دادن حمایت مردم عادی به خاطر اوضاع سخت اقتصادی است، بلکه بخشی از دستگاه حاکمیت را به خاطر استفاده از برنامه اتمی برای تقویت موضع خویش به خشم آورده است.

مختومه شدن پرونده؟

حسن روحانی، مسئول سابق پرونده هسته ای ایران، در اظهارات خود همچنین درباره گزارش جدید آقای برادعی و اینکه آیا این گزارش به معنی مختومه شدن پرونده هسته ای ایران و بازگشت آن به آژانس بین المللی انرژی اتمی است سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه در این گزارش نکات مثبت زیادی آمده، گفت: “در گزارش آقای برادعی به صراحت آمده که پرونده مختومه نشده است. البته اگر آژانس می‌خواست منصفانه برخورد کند، باید پرونده قبل از این ها بسته می شد. ولی طبق همین گزارش بسته نشده است.”

آقای احمدی نژاد اخیرا بارها اعلام کرده است که پرونده اتمی ایران بسته شده است. مقام های آمریکایی در واکنش گفته اند احمدی نژاد تنها کسی است که چنین فکر می کند.

حسن روحانی در گفتگوی خود با خبرنگاران همچنین در پاسخ سوالی درباره کاندیدا شدنش در انتخابات مجلس هشتم، که قرار است حدود چهار ماه دیگر برگزار شود، گفت هنوز در این مورد تصمیمی نگرفته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates