28.11.2007

درخواست ديدار احمدي‌نژاد از واتيكان براي جلوگيري از حمله آمريكا!

بازتاب: بنديكت شانزدهم، در سال 2003 يكي از كاردينال‌هاي ارشد واتيكان و از مدافعان مخالفت پاپ ژان پل دوم با حمله آمريكا به عراق بود. اين در حالي بود كه چند توصيه او هيچ اثري در ممانعت از جنگ عراق نداشت…يكي از مقامات بلندپايه واتيكان گفت: ايرانيان توجه خاصي به دربار پاپ دارند كه ناشي از ساختارهاي مذهبي مشابه ماست. اين امر مي‌تواند منجر به اين شود كه در صورت بدتر شدن بحران، ما به عنوان ميانجي معرفي شويم.
روزنامه آمريكايي «تايم» در خبري به نقل از منابع معتبر! مدعي شد ايران خواستار ميانجيگري پاپ در موضوع برنامه اتمي و حمله احتمالي آمريكا به ايران است!

به گزارش سرويس بين‌الملل «تابناك»، اين نشريه در گزارشي كه به نظر مي‌رسد تلاش چند كاردينال واتيكان براي بالا بردن وجهه پاپ است، نوشت: شطرنج ديپلماتيك برنامه اتمي ايران شامل يك مهره غيرمنتظره هم مي‌شود؛ پاپ.

به گفته چند منبع معتبر آگاه در رم، مقامات ايراني به آرامي در حال آماده‌سازي زمينه لازم براي وارد كردن پاپ بنديكت شانزدهم و ديپلمات‌هاي واتيكان به بحران هسته‌اي اين كشور براي ميانجيگري با آمريكا در صورت تشديد بحران و كشيده شدن آن به دخالت نظامي هستند. به همين علت بوده كه پاپ هشتاد ساله تاكنون درباره ناهماهنگي با بازرسان آژانس انرژي اتمي يا صداي طبل جنگ از برخي نقاط واشنگتن موضعگيري نكرده است. اما ايران كه 53 سال است با واتيكان داراي رابطه ديپلماتيك است، در تلاش است تا پاپ را به عنوان برگ برنده خود در صورت احتمال حمله نظامي به ايران رو كند.

يكي از ديپلمات‌هاي ارشد غربي در رم در اين باره گفت: «به نظر مي‌رسد واتيكان بخشي از استراتژي ايران است. آنها منتظر رسيدن ساعت 11 هستند و مي‌دانند كه مداخله واتيكان، قانع‌كننده‌ترين راه براي افكار عمومي غرب است. اين كار مي‌تواند براي آنها وقت و فرصت بيشتري را ايجاد كند.»

در صورت تشديد بحران در ماه‌هاي آينده نحوه نقش‌آفريني واتيكان در اين زمينه محوري‌تر شده است. يكي از مقامات بلندپايه واتيكان گفت: «ايرانيان توجه خاصي به دربار پاپ دارند كه ناشي از ساختارهاي مذهبي مشابه ماست. اين امر مي‌تواند منجر به اين شود كه در صورت بدتر شدن بحران ما به عنوان ميانجي معرفي شويم. از جمله اقدامات احتمالي در اين زمينه، مي‌تواند درخواست‌هاي محكم پاپ، فرستادن هيأتي از واتيكان به واشنگتن و تهران و يا ديدار احتمالي احمدي نژاد، رئيس‌جمهور ايران از واتيكان باشد.

سفارت ايران در واتيكان در منطقه‌اي پردرخت از رم در راهروي خود، عكسي بزرگ از آيت‌الله خامنه‌اي را بر ديوار زده و تابلوهايي نشان‌دهنده روابط كهن پاپ‌ها و پادشاهان ايران نيز از جمله نامه‌اي از پاپ پيوس پنجم به شاه طهماسب اول نيز ديده مي‌شود.
احمد فهيمي، مرد شماره 2 سفارت مي‌گويد: به رغم نگراني‌ها درباره سخنراني توهين‌آميز سال گذشته پاپ در آلمان، روابط ميان ايران و واتيكان بسيار خوب است. آزادي پانزده ملوان بريتانيايي سال گذشته كه توسط احمدي نژاد به عنوان هديه عيد پاك خوانده شده بود، درست يك روز پس از نامه پاپ به احمدي‌نژاد براي آزادي ملوانان بود. وي ادامه داد كه سياست دربار پاپ در همه جاي دنيا بسيار مهم است. وي بر صلح‌آميز بودن برنامه اتمي ايران تأكيد و اظهار كرد: آمريكا بدون كمك ايران در حل مشكلات خاورميانه مانند لبنان و فلسطين ناكام خواهد ماند.

ايران پس از جمهوري دومنيكن، بزرگترين هيئت ديپلماتيك در واتيكان را داراست كه ماهانه با مشاوران پاپ ديدارهايي دارند، اما ديدارهاي فراوان غيررسمي ديگر در كافه‌ها و كليساها و مؤسسات مسيحي و… بخش ديگري از تلاش‌هاي ديپلماتيك ايران در رم هستند كه در ماه‌هاي اخير به شدت بر برنامه اتمي ايران متمركز بوده است.

يكي از مهمترين مهره‌هاي كليساي كاتوليك در اين بحث‌ها مي‌گويد: «پاپ تنها به طور استثنايي وقتي شرايط ايجاب كند، درخواستي را مطرح مي‌كند. يكي از تفاوت‌هاي كنوني نسبت به عراق اين است كه ما اميدواريم كشيش‌هاي آمريكايي درباره حمله احتمالي سخن بگويند، چرا كه اين كار كمك بسياري خواهد كرد.»

پاپ تاكنون سعي در خودداري از اظهارنظر درباره برنامه اتمي ايران كرده و در سفر سپتامبر گذشته به اتريش، ترجيح داد درباره برنامه اتمي ايران در سخنراني خود براي ديپلمات‌هاي حاضر وين كه مقر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم در آنجا قرار دارد، سخني نگويد.

پاپ بنديكت شانزدهم، در سال 2003 يكي از كاردينال‌هاي ارشد واتيكان و از مدافعان مخالفت پاپ ژان پل دوم با حمله آمريكا به عراق بود. اين در حالي بود كه چند توصيه او هيچ اثري در ممانعت از جنگ عراق نداشت. در واقع، بسياري از مهره‌هاي موجود در رم نيز تشابهات زيادي ميان روند منجر به جنگ عراق و روند كنوني تقابل با ايران مي‌بينند. با اين اضافه كه تا كنون پاپ جديد چند مرتبه عليه برنامه هسته‌اي ايران سخن گفته است.

مقامات آمريكايي و ايراني در رم نيز مانند بسياري از مناطق ديگر دنيا، رابطه مستقيمي با يكديگر ندارند، اما ديپلمات‌هاي واتيكان در ديدار با مقامات آمريكايي در رم، گاه موضوع ايران را درباره تثبيت لبنان مطرح مي‌كنند؛ جايي‌ كه كليسا به شدت به خاطر جمعيت زياد مسيحيان لبنان، در تلاش براي مذاكره و ايجاد ثبات است.

در واقع، ايران به رغم اين‌كه جمعيت كمي از مسيحيان را در خود جاي داده است، براي واتيكان يكي از مهره‌هاي كليدي در روابط بين مذاهب است. كارشناسان مذهبي «تايم» بر اين باورند كه كاتوليسم و شيعه در اسلام از نظر ساختاري شباهت‌هاي بسياري دارند.

پدر «دانيل ماديگان»، از محققان در زمينه اسلام و از اعضاي كميسيون روابط مذهبي واتيكان با اسلام كه در ترتيب دادن برنامه ديدار خاتمي و پاپ نقش مهمي داشت، مي‌گويد: «چيزي در ايران است، سنت آكادميك قوي همراه با جوانب فلسفي و عرفاني است كه در بسياري جهات، مشابه كاتوليسم است. نقش روحانيت در شيعه نيز به شكلي است كه در ديگر شاخه‌هاي اسلام ديده نمي‌شود.»

گفتني است، مدتي پس از سخنان پاپ كه از آن توهين به اسلام تعبير شد، مشايي، رييس سازمان گردشگري و متكي، وزير خارجه به واتيكان سفر و با پاپ ديدار كردند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates