29.11.2007

سوریه: به دنبال رابطه عادی با اسراییل هستیم

راديوفردا: معاون وزير امور خارجه سوريه در کنفرانس آناپوليس گفته است که اين کشور خواهان برقرار ساختن روابطی عادی با اسراييل است، اما برای چنين روابطی ابتدا تل آویو بايد مناطق اشغالی را ترک کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، فيصل مقداد که لحنش به گفته ناظران، «به وضوح ملايم تر به نظر می رسد»، از واشينگتن خواسته است که نقش يک «ميانجی فعال و بی طرف» را در مذاکرات به عهده بگيرد.

اين خبرگزاری به نقل از نسخه ای از سخنرانی آقای مقداد که روز چهارشنبه منتشر شده، گزارش داده که آقای مقداد که به نمايندگی از کشورش در کنفرانس صلح آناپوليس حضور داشت، تاکيد کرده که صلح اسراييلی ها و فلسطينی ها به تنهايی نمی تواند صلح اسراييل با سوريه و ديگر کشورهای عربی را به ارمغان بياورد.

معاون وزير امور خارجه سوريه در آناپوليس و در حضور نمايندگان ديگر کشورهای عربی به همراه آمريکا و اسراييل گفته است: «ما در پيگيری صلحی جامع و خالص، صادق هستيم و مقاصد سياسی نيز برای اين موضوع داريم.»

وی در سخنرانی خود تنها يک بار به مهم ترين خواسته سوريه يعنی بازپس گرفتن بلندی های جولان از اسراييل اشاره کرده و در عوض بخش عمده سخنان خود را به موضوع گسترده تر صلح اعراب و اسراييل اختصاص داده است.

آقای مقداد افزوده است که در پيشنهاد صلح اتحاديه عرب به اسراييل، تمامی کشورهای عربی می خواهند که در عوض صلح همه جانبه، اسراييل سرزمين های اشغالی را ترک کند، اجازه دهد کشور مستقل فلسطينی تشکيل شود و تکليف فلسطينيان آواره را نيز روشن کند.

اين مقام سوری تاکيد کرده که همه اين موارد بايد به شکل يک مجموعه کامل و واحد مدنظر قرار گيرند، نه اينکه اسراييل بخواهد در برابر اين خواسته ها گزينشی برخورد کند.

نارضايتی عميق حماس

همزمان روز چهارشنبه و يک روز پس از کنفرانس آناپوليس، سازمان اسلامگرای حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، درخواست جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا را برای مشارکت در مذاکرات صلح خاورميانه رد کرد و اعلام کرد به مبارزه خود با دولت يهودی ادامه می دهد.

دو طرف اسراييلی و فلسطينی توافق کرده اند که پيش از پايان سال جاری ميلادی، مذاکرات صلحی که شامل تشکيل کشور مستقل فلسطينی بعد از نزديک به ۶۰ سال کشمکش خواهد بود را آغاز کنند. جرج بوش که روز سه شنبه اداره کنفرانسی با حضور نمايندگان بيش از ۴۰ کشور را برای صلح خاورميانه به عهده داشت، روز چهارشنبه ميزبان گفت و گوی دوجانبه اسراييلی ها و فلسطينی ها در کاخ سفيد است.

دو طرف اسراييلی و فلسطينی توافق کرده اند که پيش از پايان سال جاری ميلادی، مذاکرات صلحی که شامل تشکيل کشور مستقل فلسطينی بعد از نزديک به ۶۰ سال کشمکش خواهد بود را آغاز کنند.

محمود عباس که نمايندگی فلسطينيان را در مذاکرات صلح به عهده دارد، به دنبال تشکيل کشور مستقل فلسطين در کناره غربی رود اردن و نوار غزه است، اما حماس که در ماه ژوئن، کنترل نوار غزه را به دست گرفت، ادعای مالکيت بر سراسر اسراييل را مطرح می کند.

يکی از مقام های حماس روز چهارشنبه، در مصاحبه ای با خبرگزاری رویترز هرگونه توافق محمود عباس را «مجرمانه» توصيف کرد و افزود: «درخواست بوش رد شده است و مقاومت به معنای واقعی کلمه در برابر اشغالگران ادامه خواهد يافت.»

اسراييل که غزه تحت کنترل حماس را رسما «دشمن» خود اعلام کرده، هر از گاهی حملاتی را عليه شهرهای کوچک عرب نشين اين منطقه سازماندهی می کند.

بدگمانی رسانه های دو طرف

پاره ای از تحليل گران عرب نيز روز چهارشنبه، از سرگيری دوباره مذاکرات صلح را بر خلاف آنچه رسانه های آمريکايی تصوير می کنند، گام بزرگ و اميدوار کننده ای ندانسته اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، برخی از اين تحليل گران می گويند که جرج بوش تنها برای مقاصد خود و ترميم چهره اش پس از شکست در عراق و افغانستان، يا برای متقاعد کردن اعراب به اينکه بزرگترين دشمن آنها به جای اسراييل، ايران است، اين کنفرانس را ترتيب داده است.

عصام العريان، از رهبران ارشد اخوان المسلمين در مصر به رويترز گفت: «شکست آناپوليس از حالا آشکار است. عباس با دست خالی به پيش فلسطينی ها باز خواهد گشت.»

عصام نومان، وزير سابق مخابرات لبنان نيز در روزنامه اپوزسيون الاخبار، نوشته است که آمريکا در کشانده اعراب به يک «جشنواره حرف» موفق بود.

«آنها {اعراب} می دانستند که اسراييل می خواهد بدون پراختن هزينه ای، مذاکره کند. و آنها متوجه بودند که مذاکره کنندگان اسراييلی، خواهان بخش هايی از خاک فلسطينی ها با شروط غيرقابل عمل خواهند شد.»
الحیات
او در اين مقاله، در بازی با اسم شهر آناپوليس، پيام واشينگتن برای خاورميانه را چنين شرح داده است: «من يک پليس هستم (ترجمه عربی واژه انا پليس)، پليس خاورميانه، مسئول امنيت و ثبات شما. ای گمراهان و دردسر آفرينان، حواستان باشد که اسراييل دشمن شما نيست، ايران است.»

سردبير روزنامه الحيات، چاپ لندن نيز در سرمقاله خود نوشته است که کشورهای عربی، بدون هيچ تصوری به کنفرانس پا نهادند.

در اين سرمقاله آمده است: «آنها می دانستند که اسراييل می خواهد بدون پراختن هزينه ای، مذاکره کند. و آنها متوجه بودند که مذاکره کنندگان اسراييلی، خواهان بخش هايی از خاک فلسطينی ها با شروط غيرقابل عمل خواهند شد.»

توافق محمود عباس و اهود المرت در ميان برخی رسانه های اسراييلی نيز با واکنش هايی منفی همراه شده است. روزنامه معاريو، اين عبارت را به عنوان تيتر خود برگزيده است: «برقراری صلح برای دوريبن ها.»

ستون نويس سياسی اين روزنامه اسراييلی نوشته است: «جشن صلح معمولا بعد از برقراری صلح بر پا می شود. ديروز (سه شنبه)، اوضاع بر عکس بود. اول جشن را با تمام شکوه لازم و لوازمش برپا کردند و حالا برويم صلح کنيم.!»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates