26.12.2007

لاوروف: ایران نیازی به غنی سازی اورانیوم ندارد

بی‌بی‌سی: یک مقام روسی گفته است که ایران احتیاجی به غنی سازی اورانیوم ندارد و روسیه برای قانع ساختن مقامات ایرانی در این زمینه تلاش می کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مصاحبه ای که روز چهارشنبه، 26 دسامبر (5 دی) در روزنامه روسی ورمیا نووستی منتشر شد گفته است که “ایران هیچ نیاز اقتصادی به ادامه برنامه غنی سازی اورانیوم ندارد و ما می کوشیم ایرانیان را قانع کنیم که این کشور از تعلیق غنی سازی اورانیوم منتفع خواهد شد.”

آقای لاوروف در مورد منافعی که تعلیق غنی سازی برای ایران در پی خواهد داشت از آغاز فوری مذاکره با تمام شش کشور عضو گروه 1+5، از جمله ایالات متحده، نام برده است.

گروه 1+5 از پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل – آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه – و آلمان تشکیل یافته و ماموریت آن هماهنگ کردن واکنش جهانی نسبت به برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی عنوان شده است.

وزیر خارجه روسیه گفت که هدف از مذاکره ایران و اعضای گروه 1+5 “از میان بردن هر نوع سوء ظنی نسبت به وجود هدف دیگری مگر هدف های صلح آمیز در برنامه های اتمی ایران خواهد بود.”

اظهار نظر وزیر خارجه روسیه در مورد تعلیق برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران مخالف نظر مقامات جمهوری اسلامی در مورد ضرورت ادامه این برنامه برای تامین سوخت نیروگاههای هسته‌ای دیگری است که قرار است در آینده احداث شود

آقای لاوروف اظهار داشته است که مقامات ایرانی از طریق مذاکره با گروه 1+5 می توانند آنان را قانع کنند که در صدد دستیابی به تسلیحات اتمی نیستند.

وزیر خارجه روسیه افزوده است که موافقت ایران با پیشنهاد تعلیق غنی سازی و مذاکره برای حل مساله هسته ای این کشور “به نفع تمامی طرف های مربوطه خواهد بود.”

سخنان آقای لاوروف در حالی انتشار می یابد که هفته گذشته، روسیه اعلام داشت که تحویل سوخت هسته ای مورد نیاز نیروگاه بوشهر را آغاز کرده است.

ارسال سوخت هسته ای و حمایت آمریکا

وزارت خارجه روسیه در بیانیه اعلام آغاز تحویل سوخت به ایران، که روز 17 دسامبر انتشار یافت، اظهار نظر کرده بود که با توجه به شرایط جدید، جمهوری اسلامی می تواند فعالیت در زمینه غنی سازی را متوقف کند.

به گفته لاوروف رهبران روسیه از مقامات غربی خواسته اند از یکجانبه گرایی دست بردارند

ارسال سوخت هسته ای برای بوشهر با استقبال مقامات آمریکایی نیز مواجه شد و رئیس جمهور ایالات متحده گفت که جمهوری اسلامی دیگر دلیلی برای غنی سازی اورانیوم ندارد.

برخی ناظران گفتند که بیانیه وزارت خارجه روسیه به معنی هشداری به ایران در این مورد است که در صورتی که مصوبات شورای امنیت در مورد تعلیق غنی سازی را به اجرا نگذارد، دولت روسیه خود را موظف نخواهد دانست با تلاش غرب برای وارد کردن فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی مخالفت کند.

در حالیکه کشورهای غربی جمهوری اسلامی را به تلاش برای تولید بمب اتمی در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای متهم کرده و خواستار توقف غنی سازی اورانیوم در ایران شده اند، مقامات ایرانی هدف از این فعالیت را دستیابی به چرخه تولید سوخت اتمی دانسته و بر ادامه آن تاکید ورزیده اند.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از مصاحبه با روزنامه ورمیا نووستی گفته است که دولت وی به تعهدات خود در تکمیل طرح ساخت نیروگاه اتمی بوشهر عمل خواهد کرد.

وی با اشاره ای تلویحی به تاخیرهای مکرر در راه اندازی این نیروگاه گفت “در سال جاری، ما مشکلاتی با ایرانی ها داشتیم اما اینها مشکلات مالی بود و نه سیاسی که اینک رفع شده است.”

به گفته آقای لاوروف، حل مشکلات مالی زمینه ارسال سوخت هسته ای برای نیروگاه بوشهر را فراهم کرد.

وزیر خارجه روسیه در مورد نحوه همکاری با ایران در اجرای طرح نیروگاه بوشهر گفته است که این طرح تحت نظر و با تضمین کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرا می شود.

شرط همکاری اتمی روسیه و ایران

وی افزوده است که “شرکای ما می دانند در صورتی که کمترین انحرافی از اصل نظارت مطلق آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گیرد، ما نیز همکاری خود را متوقف خواهیم کرد.”

مقامات جمهوری اسلامی بر ادامه غنی سازی اورانیوم تاکید ورزیده اند

آقای لاوروف در مصاحبه با روزنامه ورمیا نووستی همچنین گفته است که مسایل مربوط به کوزوو، ایران، لبنان و خاورمیانه نمی تواند با تصمیم های یکجانبه حل و فصل شود و مستلزم رعایت اصل اتفاق نظر اعضای دایم شورای امنیت است که در منشور سازمان ملل نیز درج شده است.

در اشاره به موارد اختلاف نظر روسیه و کشورهای غربی عضو دایم شورای امنیت، وزیر خارجه روسیه گفته است که “در چارچوب همکاری بین المللی امکان ندارد که همه را به تبعیت از خط مشی تنها یکی از طرف های مربوطه ملزم کرد زیرا چنین رویکردی به حل مسایل منجر نمی شود بلکه آنها را غامض تر خواهد کرد.”

سرگئی لاوروف بدون نام بردن از کشوری خاص گفت که از زمان خاتمه جنگ سرد، برخی گروه ها در غرب انتظار داشته اند که همه چیز براساس معیارهای غربی شکل بگیرد و افزود که “رئیس جمهور و سایر مقامات روسی از شرکای ما به طور خصوصی خواسته اند که از این عقیده دست بردارند و تلاش خود را بر اقدامات مشترک متمرکز سازند.”

در ایران، خبرگزاری فارس بخش هایی از مصاحبه آقای لاوروف با روزنامه ورمیا نووستی را با عنوان “هدف اصلی 1+5 توقف غنی سازی اورانیوم ایران نیست” منتشر کرده و از قول وزیر خارجه روسیه نوشته است که هدف گروه 1+5 متقاعد شدن در این مورد است که برنامه هسته ای ایران هدف نظامی ندارد.

به گزارش این خبرگزاری، آقای لاوروف گفته است اعضای این گروه توافق کرده اند که تغییر حکومت ایران منظور نظر آنها نیست و افزوده که اگر آمریکاییان در صدد تغییر حکومت ایران باشند، روسیه با آن مخالف است.

پس از انتشار خبر ارسال سوخت اتمی روسیه به ایران، تعدادی از مقامات ایرانی این اقدام را گامی در راه اجرای تعهد روسیه به تکمیل طرح بوشهر توصیف کردند و به این ترتیب، ارتباط احتمالی این اقدام با توقف برنامه غنی سازی اورانیوم را نادیده گرفتند.

به گفته آنان، هدف از غنی سازی اورانیوم در داخل، تولید سوخت هسته ای برای تعداد دیگری از نیروگاه های اتمی است که ایران قصد دارد آنها را با اتکای به دانش و منابع داخلی یا یا مشارکت با شرکت های خارجی احداث کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates