28.12.2007

تحویل سامانه موشکی S-300 روسیه به ایران: یک نفع دوجانبه

عصرایران: روسیه موافقت کرده که پنج مجموعه S-300PMU-1 به ارزش 800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد…خرید این سامانه ها برای ایران کاملا منطقی است.
عصر ایران- روزنامه کومرسانت در گزارشی با اشاره به اظهارات اخیر سردار مصطفی محمد نجار وزیر دفاع مبنی بر آمادگی روسیه برای تحویل سامانه موشک های ضد هوایی “اس – 300” به ایران تحت یک چارچوب زمانی معین نوشت: “فروش این سامانه به ایران قطعا تنش های جدیدی در روابط مسکو و واشنگتن ایجاد خواهد کرد.”

به گزارش عصر ایران (asriran.com) این روزنامه روسی اعلام کرد: “شرکت صادرات تسلیحات روسیه – روزو برون اسکپورت – درباره این اظهارات توضیحی نداده و در عین حال آن را رد نیز نکرده است.”

وزیر دفاع ایران روز چهارشنبه گفت: “تحت یک قرارداد منعقده با روسیه این کشور سامانه های اس 300 را تحویل ایران خواهد داد که چارچوب زمانی تحویل این سامانه ها به زودی اعلام می شود.”

این دومین قرارداد بزرگ روسیه با ایران در خصوص سامانه های دفاع هوایی – پس از تحویل سامانه های تور ام یک – در طول سال های اخیر محسوب می شود و تحلیلگران معتقدند روسیه بدین نحو در حال مقابله با طرحهای مداخله جویانه نظامی آمریکا در خاورمیانه است.

منابع آگاه در گفت و گو با کومرسانت اظهار داشتند: “روسیه موافقت کرده که پنج مجموعه S-300PMU-1 به ارزش 800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد.”

یک مقام صنایع نظامی گزارش داد: این قرارداد تاکنون امضا نشده اما مذاکرات در مراحل نهایی قرار دارد.

وی در عین حال گفت: ” سامانه S-300PMU-1ممکن است از داخل زرداخانه نیروهای مسلح روسیه پس از اصلاحات لازم به ایران فروخته شود.”

تهران هفته گذشته میزبان نشست کمیسیون بین دولتی ایرن و روسیه درباره همکاری های نظامی و فنی بود که در جریان آن میخائیل دمیتریف، رییس سرویس همکاری نظامی و فنی فدرال روسیه اعلام کرد: “کشورش آماده همکاری با ایران در زمینه نظامی است” و اضافه کرد: ” این مساله برای حفظ توان قوا در منطقه الزامی است.”

ارتباطات بین تهران و مسکو در زمینه همکاری نظامی و فنی در اوایل 2004 رشد سریعی یافت.

در این سال ایران خواهان کمک روسیه در ایجاد یک سامانه دفاع موشکی شد و مسکو نیز استفاده از سامانه های S-300PMU-1 برای دفاع از پایتخت – تهران – و چهار منطقه دیگر شامل مرکز صنعتی اصفهان، پایگاه اصلی نیروی دریایی در بندرعباس، نیروگاه بوشهر و پایانه های نفتی آبادان و خرمشهر را به طرف ایرانی پیشنهاد داد.

به نوشته کومرسانت قرارداد تحویل S-300PMU-1 به ایران پیشتر قرار بود در مارس 2006 به امضا برسد اما مسکو در ژانویه 2006 در اعتراض به پیشرفت ایران بر برنامه هسته ای مذاکرات را رها کرد.

روسیه امیدوار بود که این مجموعه های S-300PMU-1 را به الجزایر بفروشد اما تنش های اخیر در روابط روسیه و الجزایر مانع از اجرای این قرارداد شد. بنابراین اکنون ایران محتمل ترین گزینه برای خرید این سامانه ها به شمار می رود.

واشنگتن پیشتر به سردی با تحویل سامانه های “تور ام یک” روسی به ایران برخورد کرد. این در حالی است که برد این موشک ها محدود به 12 کیلومتر و صرفا قادر به شناسایی و انهام اهدافی تا ارتفاع 6 کیلومتری است.

با این حال برد موشک های S-300PMU-1 به 300 کیلومتر می رسد و در عین حال قادر به انهدام اهدافی در ارتفاع 27 کیلومتری است. این موشک ها برخلاف موشک های “تورم ام یک” قادرند جنگنده بمب افکن های آمریکایی را به سادگی هدف قرار دهند.

برپایه این گزارش تحلیلگران مستقل بر این باورند که تحویل سامانه های اس 300 به ایران اولا نیازهای این کشور و ثانیا راهبردهای سیاست خارجی روسیه را تحقق می بخشد.

“ماکسیم پیادیشکین” سردبیر نشریه هوا و فضای “روسیه/سی آی اس آبزرور” گفت: “خرید این سامانه ها برای ایران کاملا منطقی است و در راستای سیاست بروزرسانی سیستم دفاع هوایی این کشورصورت می گیرد.”

وی افزود: “از سوی دیگر این قرارداد متناسب با راهبرد شرکت صادرات تسلیحات روسیه است.”

“ایوان سافرانچوک” مدیر موسسه امنیت جهانی در مرکز مسکو نیز اظهار داشت: “روسیه در ارتقای قابلیت های دفاعی ایران و سوریه ثابت قدم است و هدف از آن مقابله با طرح های آمریکا برای اقدام نظامی در خاومیانه محسوب می شود.”

وی افزود: “مسکو به محض اینکه احساس کند که آمریکا ممکن است نهایتا تصمیم به حمله به ایران بگیرد سعی خواهد کرد با هدف کاهش تنش ها ایران را به ادامه همکاری با آژانس انرژی هسته ای درباره فعالیت های اتمی خود متقاعد سازد.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates