28.12.2007

تحویل موشک پیشرفته روسی به ایران تکذیب شد

بی‌بی‌سی: منابع روسی فروش موشک های پیشرفته ضد هوایی ساخت آن کشور به ایران را تکذیب کرده است.
روز جمعه، 28 دسامبر (7 دی) ، سایت اینترنتی سازمان همکاری های نظامی و فنی فدرال روسیه در بیانیه ای اعلام داشت که “موضوع تحویل سیستم های موشک ضد هوایی اس 300 به ایران که در رسانه های همگانی منعکس شده در حال حاضر در دستور کار این موسسه قرار ندارد و مذاکراتی نیز در این زمینه با طرف ایرانی صورت نگرفته است.”

بیانیه سازمان همکاری های نظامی روسیه پس از ابراز نگرانی ایالات متحده در مورد فروش سیستم ضدهوایی پیشرفته روسی به ایران انتشار یافته است.

شامگاه روز چهارشنبه، اسکات استانزل، از سخنگویان دفتر رئیس جمهور آمریکا، گفت که دولت وی “چشم انداز فروش اسلحه روسی به ایران و سایر کشورها را نگران کننده تلقی می کند.”

اظهارات آقای استانزل پس از آن انتشار یافت که خبرگزاری ها به نقل از سرتیپ مصطفی نجار، وزیر دفاع ایران، خبر نصب سیستم موشکی ضدهوایی روسی در ایران را گزارش کرده بودند.

روز چهارشنبه وزیر دفاع ایران در پایان جلسه هیات دولت گفته بود که در اجلاس کمیسیون مشترک نظامی-دفاعی ایران و روسیه نظارت بر آموزش سامانه موشکی تور-ام 1مورد بررسی قرار گرفته است.

خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – در مخابره اظهارات آقای نجار به دریافت موشک های جدید اشاره ای نکرد اما خبرگزاری های غربی، به نقل از منابع خبری دیگر در ایران گفتند که وی از قرارداد خرید موشک اس 300 سخن گفته و افزوده است که زمان تحویل این موشک ها بعدا اعلام خواهد شد.

خبرگزاری فارس به نقل از وزیر دفاع ایران نوشته بود که قراردادهای ایران و روسیه “یک به یک در حال انجام است و یکی از این قراردادها نیز همین سیستم سامانه موشکی اس 300 است.”

در حال حاضر، ایالات متحده می کوشد ایران را به دلیل خودداری از عمل به قطعنامه های مصوب شورای امنیت حاوی درخواست تعلیق غنی سازی اورانیوم هدف تحریم های گسترده تر بین المللی قرار دهد.

قراردادهای تسلیحاتی ایران و روسیه

ایالات متحده از روسیه خواسته است تا از انجام معاملات تسلیحاتی با جمهوری اسلامی خودداری ورزد و تاکید کرده در شرایط حاضر، چنین معاملاتی باعث تضعیف تلاش های بین المللی برای وادار کردن جمهوری اسلامی به قبول خواست جامعه بین المللی خواهد شد.

تحویل موشکهای پیشرفته به ایران به نقل از مصطفی نجار گزارش شده بود

قطعنامه های مصوب شورای امنیت حاوی تحریم معاملات مربوط به برنامه های موشکی ایران نیز می شود اما روسیه گفته است که قراردادهای موشکی آن کشور با ایران تنها شامل تجهیزات دفاعی است.

در ماه ژانویه سال جاری مقامات روسی تایید کردند که در چارچوب قراردادی به مبلغ هفتصد میلیون دلار، تعدادی موشک تور-ام 1 به ایران تحویل داده اند.

این نوع موشک می تواند همزمان هدف های متعددی را تا ارتفاع شش هزار متری رديابی کند و دو هدف را در آن واحد مورد حمله قرار دهند و قرارداد مربوط به خرید این موشک ها در سال 2005 بین ایران و روسیه امضا شد.

موشک تور-ام 1 از نوع سلاح های متعارف تدافعی محسوب می شود و به گفته مقامات روسی، خريد و فروش آن مغايرتی با محدودیت های بين المللی ندارد اما می تواند در حفاظت از تاسيسات اتمی ايران در برابر حملات موشکی يا هوایی احتمالی مورد استفاده قرار گیرد.

هنگام تحویل این موشک ها، وزیر دفاع روسیه گفته بود که در صورت تمایل ایران، روسیه آماده است تا سیستم های دفاعی دیگری را نیز در اختیار ایران قرار دهد و در ماه ژانویه سال جاری مقامات ایرانی از آزمایش موفقیت آمیز یک فروند موشک تور-ام 1 خبر دادند.

در مقایسه با موشک های تور-ام 1 ، موشک های اس 300 می تواند برای نابودی هدف هایی در ارتفاع بالاتر به کار رود و از قدرت و دقت بیشتری برخوردار است.

جلسه کمیسیون مشترک نظامی و دفاعی ایران و روسیه با شرکت هیات های نظامی دو کشور به ریاست رئیس سازمان همکاری های نظامی و فنی فدرال روسیه و جانشین وزیر دفاع ایران در تهران تشکیل شد تا همکاری های دو کشور در زمینه های دفاعی را بررسی کند.

سازمان همکاری های نظامی و فنی فدرال روسیه در بیانیه روز جمعه گفته است که “روسیه و ایران روابط خود در زمینه همکاری نظامی و فنی را همراه با رعایت کامل مقررات بین المللی ناظر بر صدور تسلیحات و وظایف خود در قبال این مقررات ادامه می دهند.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates