29.12.2007

شل قرارداد با ایران را به تعویق انداخت

بازتاب: این منبع افزود: رسیدن به یک برنامه قطعی برای سرمایه گذاری در ایران در حالی که هم هزینه های نیروی کار وهم هزینه های تجهیزات صنعتی به شدت در حال افزایش است کار را بر این شرکت بیش از حد انتظار سخت کرده است.

بزرگترین شرکت نفتی اروپا که از یک سو با افزایش هزینه سرمایه گذاری در ایران روبروست و از سوی دیگر مخالفت سیاسی آمریکا را لحاظ می کند، قرارداد نفتی خود را با ایران تا یک سال دیگر به تعویق انداخت.

به گزارش مهر به نقل از دیلی تلگراف، شرکت انگلیسی – هلندی شل اعلام کرده است که حداقل تا یک سال آینده تصمیم ندارد سرمایه گذاری ده میلیارد دلاری خود را در پروژه عظیم پارس جنوبی نهایی کند.

این در حالی است که ایران از شرکتهایی که علاقه مند به سرمایه گذاری در پروژه عظیم پارس جنوبی و دیگر پروژه های نفتی می باشند تنها تا ماه ژوئن فرصت داده است تا برنامه های خود را ارائه دهند. در این بین بعضی از تحلیل گران عقیده دارند که ایران این زمان را تمدید خواهد کرد.

شرکت شل و شرکت اسپانیایی رپسول در ماه ژانویه توافق تجاری مقدماتی مشترکی را برای توسعه دو فاز از میادین گازی پارس جنوبی ایران را امضا کردند ولی بعد از یک مدت شش ماهه، مدیر اجرایی شرکت شل گفت: تا یک سال دیگر قرارداد خود با ایران را نهایی نکرده ایم.

یک منبع مطلع در این شرکت گفت: در حال حاضر کارکنان شرکت شل می گویند که این شرکت تا 12 ماه آینده تصمیم خاصی نمی گیرد.

این منبع افزود: رسیدن به یک برنامه قطعی برای سرمایه گذاری در ایران در حالی که هم هزینه های نیروی کار وهم هزینه های تجهیزات صنعتی به شدت در حال افزایش است کار را بر این شرکت بیش از حد انتظار سخت کرده است.

شرکت شل که از مخالفت سیاسی با آمریکا هراس دارد به امید اینکه رئیس جمهور بعدی آمریکا تحریم ها را علیه ایران لغو کند قراردادهای خود را با ایران تا آخر سال 2008 اجرایی نخواهد کرد.

تحلیل گران می گویند این کاری اشتباه است که بگوییم ضرب الاجل ایران برای سرمایه گذاری های نفتی قطعی و پابرجا نمی باشد و تمدید خواهد شد.

وزیر نفت ایران نهم دسامبر به شرکتهای نفتی هشدار داد که در صورت به تاخیر انداختن سرمایه گذاری، قراردادهای خود با ایران را از دست می دهند.

اظهارات وزیر نفت ایران در پی امضا قرارداد 2 میلیارد دلاری با شرکت سینوپک چین برای توسعه میدان گازی یادآوران رخ داد. این در حالی است که شرکت گازپروم روسیه نیز در حال مذاکره با ایران برای سرمایه گذاری در پروژه عظیم پارس جنوبی است و به نظر نمی رسد که تحت فشار واشنگتن از این سرمایه گذاری خودداری کند.

سخنگوی شرکت شل گفته است ما تصمیم خود را برای سرمایه گذاری در ایران تا یک سال دیگر به تعویق انداخته ایم، زیرا کاهش ارزش دلار هزینه های ما را بالا برده است و ملاحظات سیاسی نیز مد نظر این شرکت است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates