31.12.2007

حسيني: سهم ایران از خزر 20 درصد است

بازتاب: حسینی ادامه داد: بر این اساس تمام رایزنی ها و جلسات فنی و حقوقی که ایران در آن شرکت کرد، بر این مبنا تنظیم شد و رژیم حقوقی دریای خزر نیز بر اساس اصل انصاف تعیین خواهد شد که بر اساس آن سهم جمهوری اسلامی ایران حدود 20 درصد خواهد بود.
كد خبر: ۴۱۰۷ تاريخ انتشار: ۱۰:۴۸ – ۱۰ دي ۱۳۸۶ تعداد بازديد: ۴۱۷

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد ایران برای تحقق سهم 20 درصدی خود از دریای خزر تلاش کرده و از این سهم نیز صرف نظر نخواهد کرد.

به گزارش مهر، سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه پیش از ظهر امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در خصوص اظهارات روز گذشته منوچهر متکی درباره سهم ایران از دریای خزر اظهار داشت: در زمان شوروی سابق تلاش هایی شد تا با استفاده از قدرت و توانمندی آن کشور، درصد و محدوده ای بر ایران تحمیل شود که هرگز آن مسئله محقق نشد.

وی افزود: در واقع تلاش هایی که از گذشته در این باره انجام شده در همین رقم بوده است اما این موضوع در هیچ قراردادی درج نشده و ایران نیز آن را نپذیرفته است ، اما پس از تشکیل جمهوری اسلامی ایران و فروپاشی شوروی، کشورهای ساحلی دریای خزر مسئله تقسیم حدود در این دریا را مطرح کردند که ما صریحا در این خصوص اعلام کردیم در صورت نیل به نتایج منصفانه مخالفتی با آن نخواهیم داشت.

حسینی ادامه داد: بر این اساس تمام رایزنی ها و جلسات فنی و حقوقی که ایران در آن شرکت کرد، بر این مبنا تنظیم شد و رژیم حقوقی دریای خزر نیز بر اساس اصل انصاف تعیین خواهد شد که بر اساس آن سهم جمهوری اسلامی ایران حدود 20 درصد خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما برای تحقق سهم 20 درصدی خود از دریای خزر تلاش کرده و با همین منظور در جلسات مختلف حضور یافته ایم و از این سهم نیز کوتاه نخواهیم آمد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در باره سرنوشت پیگیری غرامت های ایران که باید از دولت عراق دریافت شود، با توجه به گذشت یک سال از اعدام صدام ، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از مسئله غرامت ها چشم پوشی نکرده و این موضوع همچنان در دستور کار قرار داشته و ما آن را دنبال می کنیم.

حسینی درخصوص سرنوشت دور بعدی مذاکرات ایران و آمریکا نیز خاطر نشان کرد: ما در این باره با انجام اصل گفتگوها موافق هستیم و این گفتگوها حداکثر در حد سفیر انجام خواهد شد و زمان آن را نیز در آخرین رایزنی های خود تعیین خواهیم کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates