28.01.2008

سه شب نا آرامی در کوی دانشگاه تهران

بی‌بی‌سی: دانشجویان کوی دانشگاه تهران، مجموعه خوابگاه های دانشجویی این دانشگاه، در سه شب گذشته و در اعتراض به نحوه مدیریت کوی تجمعاتی برگزار کرده اند که در مواردی با درگیری با نیروهای انتظامی همراه بوده است.

این اعتراضات جمعه شب و در اعتراض به کیفیت بد غذای غذاخوری کوی دانشگاه آغاز شد و در ادامه آن مسائل دیگری از جمله سرویس های ایاب و ذهاب از کوی دانشگاه به دانشگاه تهران و مدیریت کوی دانشگاه نیز مطرح شد.

از مدتی پیش سرویس های ایاب و ذهاب دانشجویان دختر و پسر تفکیک شده و ساعات کار این سرویس ها نیز محدود شده است.

اعتراضات دانشجویان شنبه شب و یکشنبه شب نیز ادامه یافت و به تدریج شعارهای تند سیاسی، از جمله درخواست برکناری عمید زنجانی رئیس دانشگاه تهران، نیز به شعارهای دانشجویان اضافه شد.

گزارشی در مورد اعتراض های دانشجویی در کوی دانشگاه
یکشنبه شب و در سومین شب اعتراضات دانشجویان، نیروهای گارد ضد شورش نیز در بیرون محوطه کوی دانشگاه حاضر شدند.

با حضور این نیروها، دانشجویان به سمت در ورودی کوی حرکت کرده و دقایقی با نیروهای گارد ویژه درگیر شدند.

بنا بر گزارش ها، در این درگیری ها چند تن از دانشجویان و نیز چند تن از نیروهای گارد ویژه نیروی انتظامی ایران زخمی شدند.

منابع خبری دانشجویی از ورود نیروهای انتظامی به داخل محوطه کوی برای درگیری با دانشجویان خبر داده اند، در حالی که مقامات دانشگاه تهران این مسئله را تکذیب کرده اند.

بعد از درگیری هایی که در تابستان 1999، تیرماه 1378، در کوی دانشگاه رخ داد، شورای عالی امنیت ملی ایران، هرگونه ورود نیروهای نظامی و انتظامی به مراکز دانشگاهی را ممنوع کرد.

در پی اعتراضات دانشجویی مدیرکل کوی دانشگاه تهران از تغییر پیمانکار غذاخوری کوی دانشگاه و نیز افزایش ساعات کار سرویس ایاب و ذهاب بین دانشگاه و کوی خبر داده است.

آقای فرهادی، مدیرکل کوی، به خبرگزاری ایسنا گفته است که بهبود وضعیت غذا و سرویس ایاب و ذهاب کوی پیش از این هم در دستور کار مدیریت بوده و “ربطی به تجمعات اخیر نداشته است.”

آقای فرهادی همچنین درباره تجمعات شب های اخیر کوی دانشگاه گفت: “ما این حرکت را با توجه به کمیت و کیفیت آن یک حرکت دانشجویی نمی دانیم. نتیجه عملکرد حدود 100 دانشجو را نمی توان به حساب ده هزار دانشجوی کوی گذاشت.”

این در حالی است که منابع خبری دانشجویی، از جمله پایگاه خبری دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و پایگاه خبری سازمان ادوار تحکیم وحدت، تعداد معترضان در کوی دانشگاه تهران را بین 700 تا هزار نفر ذکر کرده اند.

در ماه های اخیر اعتراضات دانشجویی در دانشگاه های مختلف ایران و نیز برخورد با فعالان دانشجویی از سوی نیروهای امنیتی افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

دفتر تحکیم وحدت در پی ناآرامی های شب های گذشته در کوی دانشگاه تهران با صدور اطلاعیه ای، ریشه بسیاری از مشکلات دانشگاه های ایران را “مسئولان انتصابی دانشگاه ها” دانسته که “به هیچ وجه خود را موظف به پاسخگویی به جامعه دانشگاهی نمی دانند.”

در ادامه این بیانیه “وزیر علوم و معاونان بی کفایتش” نیز از دلایل دیگر مشکلات دانشگاه های کشور دانسته شده اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates