25.02.2008

واکنش منفی به تشدید مجازات یعقوب یادعلی

بی‌بی‌سی: تشدید مجازات یعقوب یادعلی، نویسنده ایرانی در دادگاه تجدید نظر با واکنش منفی نویسندگان و هنرمندان در ایران روبرو شده است.

وکیل آقای یادعلی گفته است که دادگاه تجدیدنظر استان کهگیلویه و بویراحمد در یک اقدام بی‌سابقه حکم دادگاه بدوی را تشدید و مجازات تعلیقی در مورد موکل او را به مجازات تعزیری تبدیل کرده است.

کیومرث پوراحمد، فیلمساز این حکم دادگاه را ناعادلانه خوانده است و مدیا کاشیگر، نویسنده و مترجم از این حکم ابراز تعجب کرده است و امیر حسین چهلتن نیز به روزنامه اعتماد ملی گفته است که این حکم “بسیار شرم آور” است.

انجمن جهانی قلم (پن) نیز پرونده ای برای حمایت از یعقوب یادعلی نویسنده ایرانی که به اتهام توهین به یکی از اقوام ایرانی بازداشت، محاکمه و محکوم به شلاق شده، تشکیل داده است.

انجمن جهانی قلم، پرونده‌ ویژه‌ای را به عنوان یکی از پنج پرونده‌ ویژه امسالِ خود، برای یعقوب یادعلی تشکیل داده و وضع او را به طور اختصاصی پیگیری می‌کند.

این انجمن روز ۱۵ نوامبر را به عنوان روز “نویسنده زندانی” تعیین کرده و در این روز با کسب اطلاع از اوضاع نویسندگان جهان، پرونده هایی برای نویسندگان زندانی تشکیل می دهد تا دیگر نویسندگان جهان از وضعیت آنان مطلع شوند و به آن واکنش نشان دهند.

تشدید مجازات یعقوب یادعلی در حالی رخ می دهد که طبق قوانین ایران، دادگاه تجدید نظر پس از شکایت شاکیان و بر اساس آن تنها باید به تطبیق حکم صادره از سوی دادگاه بدوی و انطباق آن با قوانین بپردازد، اما این بار گویی دادگاه روند دیگری را پی گرفته است که صالح نیکبخت، وکیل یعقوب یادعلی می‌گوید: “دادگاه تجدید نظر برخلاف روال قانونی که باید فقط در مورد انطباق حکم با موازین قانونی و رعایت تشریفات آئین دادرسی اظهارنظر کند و حق تشدید مجازات را ندارد، ۹ ماه مجازات تعلیقی این نویسنده را به مجازات تعزیری تبدیل کرده و جمعا او باید یک سال زندان را سپری کند.”

دادگاه بدوی مهرماه امسال یعقوب یادعلی را به سه ماه حبس تعزیری و ۹ ماه حبس تعلیقی و نوشتن چهار مقاله‌ سفارشی در ستایش قوم لر محکوم کرد.

بر اساس آن یعقوب یادعلی باید در طول دو سال، ۴ مقاله حداقل در یک صفحه به اندازه کاغذ A۴ در یکی از نشریات محلی استان کهکیلویه و بویراحمد هر شش ماه یک بار با هزینه خود منتشر کرده و پس از انتشار، دو نسخه از آن را به دادگاه و اجرای احکام کیفری دادگستری ارسال می کرد.

یادعلی و وکیلش به حکم صادره اعتراض کردند و طبق قوانین و عرف قضایی ایران این حکم یا باید تائید می شد و یا اعتراض شاکیان پذیرفته می شد و بر این اساس تغییر می کرد، اما پس از اعتراض، دادگاه تجدید نظر ضمن حذف شرطِ نگارش چهار مقاله‌ سفارشی، او را به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

یعقوب یادعلی به روزنامه کارگزاران گفته است: “من از صدور این حکم متاسف و متعجب هستم، تاسف از این بابت است که این ماجرا از ابتدا بیشتر به یک بازی هولناک شبیه بود و تعجب از جهت تشدید حکم دادگاه بدوی توسط دادگاه تجدیدنظر.”

آقای یادعلی افزود: “ما به اصل محکومیت و نوشتن مقاله‌های سفارشی که توسط دادگاه بدوی تعیین شده بود، اعتراض کردیم اما انتظار نداشتیم که حکم تجدید شود و سه ماه حبس تعلیقی به یک سال تبدیل شود. این امر به گفته آقای نیکبخت، وکیلم یک امر “بی‌سابقه” است و من نمی‌دانم این موارد “بی‌سابقه” که مدام از ابتدای این پرونده برای من در حال اتفاق افتادن است کی قرار است به پایان برسد. به زندان رفتن یک رمان‌نویس صرفا به خاطر یک رمان، آن هم به اتهام نشر اکاذیب اگر بی‌سابقه نباشد بی‌شک چیزی جز یک بازی هولناک و تکان‌دهنده نیست.”

یکی از نگرانی های دوستان یادعلی و نویسندگان این است که وی به زندان یاسوج منتقل شود. زندانی شدن این نویسنده در زندان یاسوج با توجه به اتهامی که متوجه اوست، این نگرانی را برای دوستان و همکاران وی پدید آورده است که جان او به خطر بیافتد.

اگر چه حکم صادره، قطعی و لازم الاجراست اما نویسنده و وکیلش اعلام کرده اند که بار دیگر به این حکم اعتراض خواهند کرد.

یعقوب یادعلی به خاطر نوشتن کتاب رمان “آداب بی قراری” محکوم به زندان شده است که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده و در دولت جدید نیز مجوز تجدید چاپ دریافت کرده است. در این رمان یکی از شخصیت های زن عاشق مردی دیگر می شود که دادگاه همین را مصداق توهین به یک قوم در نظر گرفته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates