27.02.2008

احتمال ارائه مشوق های تازه اقتصادی به ایران

رادیوفردا: قدرت های بزرگ جهانی در حال بحث بر سر اقدامات جدید احتمالی برای کشاندن ایران به پای میز درباره برنامه اتمی این کشور همزمان با دنبال کردن تحریم های جدید هستند.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشستی در بروکسل در پاسخ به پرسشی درباره ارائه مشوق به ایران گفته است: «این موضوع در میان نمایندگان شش کشور مورد بحث بوده است.»

اشاره آقای سولانا به نشست پنج کشور عضو دائم شورای امنیت شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه همراه با آلمان در واشینگتن است که روز دوشنبه برای مذاکره درمورد تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی گردهم آمده بودند.

آقای سولانا اظهار داشت: «در این نشست مسائل بسیاری مورد بحث قرار گرفت ولی چیز خاصی برای اعلام عمومی وجود ندارد.»

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که جمهوری اسلامی می گوید حاضر نیست در مذاکرات خود با اتحادیه اروپا بر سر پرونده هسته ای ایران هیچ امتیازی به این اتحادیه دهد.

سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی به تلویزیون «ان اچ کی» ژاپن گفته است که ایران کشور بزرگی در منطقه و دارای پتانسیل بالایی است و کشورهایی که علیه آن تحریم اتخاذ کنند، اقتصاد خود آنها متحمل ضرر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، که این مصاحبه را بازتاب داده است، آقای جلیلی «نسبت به از سر گیری مذاکرات با اتحادیه اروپا ابراز خشنودی کرد اما گفت که ایران هیچ امتیازی در این زمینه نمی دهد.»

سی ام نوامبر گذشته خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برای آغاز مذاکرات درباره پرونده اتمی تهران گفت گو کرد ولی وی نتیجه مذاکرات با سعید جلیلی را «نا امید کننده» خواند.

سعید جلیلی می گوید: جمهوری اسلامی حاضر نیست در مذاکرات خود با اتحادیه اروپا بر سر پرونده هسته ای ایران هیچ امتیازی به این اتحادیه دهد. مذاکرات میان طرفین برای حل و فصل پاره ای از مسائل انجام شد تا پس از آن گفت وگوهای رسمی میان طرفین در زمینه حل و فصل مسائل اتمی و مشوق های جدید احتمالی از سوی اتحادیه اروپا به ایران آغاز شود.

این اتحادیه به خاویر سولانا ماموریت داده است تا با جمهوری اسلامی، درباره پیشنهاد های اتحادیه اروپا به تهران، برای تعلیق روند غنی سازی اورانیوم در ایران، در ازای همکاری جامعه بین المللی با تهران در زمینه تولید انرژی هسته ای صلح آمیز و همکاری های اقتصادی، سیاسی و امنیتی جامعه بین المللی با ایران گفت و گو کند.

گرچه طرفین در ماه ژانویه و در جریان سفر آقای جلیلی به مقر اتحادیه اروپا با یکدیگر مذاکراتی داشتند ولی نتیجه ای نیز از گفت وگو ها حاصل نشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در بخش دیگری از مصاحبه با شبکه «ان اچ کی» ژاپن گفته است که جمهوری اسلامی هرگز تسلیم قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل نمی شود و همواره به برنامه غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد.

به گفته وی، « آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت کرده است که بر فعالیت ایران در این زمینه نظارت کند.»

کشورهای غربی ابراز نگرانی می کنند که جمهوری اسلامی ایران در پوشش برنامه صلح آمیز هسته ای و به دلیل سابقه پنهانکاری گذشته خود بدنبال تولید ساخت سلاح اتمی باشد ولی تهران این ادعاها را رد کرده است.

ایران هدف از برنامه اتمی خود را تولید سوخت برای نیروگاه های آتی اتمی خود عنوان کرده است.

محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش روز جمعه خود گرچه تایید کرد که جمهوری اسلامی ایران به پرسش های این نهاد درباره ابهامات برنامه اتمی خود پاسخ داده است ولی در عین حال اشاره کرد که «از پاسخ به سوال های مربوط به تحقیقات درباره کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند و آزمایش با مواد منفجره با حساسیت بالا خودداری کرده است که موجب نگرانی شدید است.»

وی افزوده است: تا زمانی که آژانس پاسخ روشنی را به سوال های خود در این باره دریافت نکرده باشدو ایران نیز با اجرای پروتکل الحاقی به آژانس اجازه بازرسی های سر زده رانداده باشد، آژانس نمی تواند با اطمینان بگوید که ماهیت برنامه هسته ایایران مسالمت آمیز است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates