28.02.2008

ایران به توطئه علیه شوراهای بیداری متهم شد

بی‌بی‌سی: رئیس سازمان اطلاعات (مخابرات) عراق دستگاه اطلاعاتی ایران را متهم به توطئه برای ناکام گذاشتن تلاش دولت عراق برای مبارزه با تروریسم کرد.

این اتهام چهار روز پیش از موعدی مطرح می شود که قرار است محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران به عراق سفر کند.

سرتیپ محمد عبدالله شهوانی، رئیس سازمان اطلاعات عراق با صدور بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد که دستگاه اطلاعاتی ایران به عوامل خود در سراسر عراق مأموریت داده است تا برنامه های “شوراهای بیداری” را خنثی کنند.

شوراهای بیداری از سران قبائل و طوائف عرب سنی مذهب عراق، به ابتکار آمریکا و دولت عراق تشکیل شده اند و هدف آنها ایجاد اتحاد میان اعراب سنی مذهب در مقابل نفوذ شبکه القاعده و شورشیانی است که با حضور نظامی آمریکا در عراق مقابله می کنند یا به نا امنی و جنگ فرقه ای در این کشور دامن می زنند.

این شوراها دارای نفرات مسلحی هستند که از جانب ارتش آمریکا و دولت عراق حمایت می شوند.

تاکنون چند تن از شیوخ قبائل عراقی که از سران شوراهای بیداری بوده اند خود قربانی حملات شورشیان شده و جان باخته اند.

مقامات نظامی و دولتمردان آمریکایی بارها ایران را به نقش آفرینی در بی ثباتی و نا امنی در عراق متهم کرده اند و با اینکه دولت عراق در موضعگیریهای رسمی خود از طرح چنین اتهاماتی فاصله می گیرد، چنین اتهاماتی گاه از جانب مقامات عرب سنی مذهب در دولت و مجلس عراق مطرح می شود.

ایران همواره این اتهامات را رد و تأکید کرده که پشتیبان دولت عراق است و برای تحقق ثبات و امنیت در این کشور تلاش می کند.

ژنرال شهوانی، رئیس سازمان اطلاعاتی عراق که این بار به طرح اتهام علیه ایران پرداخته از عربهای سنی مذهب موصل و از جمله افسران عراقی است که در زمان حکومت صدام حسین به مخالفت با وی برخاستند و از عراق گریختند.

وی پس از سقوط حکومت صدام حسین در سال 2003 مأمور تجدید سازمان دستگاه اطلاعاتی عراق شد و از آن زمان تاکنون ریاست این سازمان را به عهده دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates