28.02.2008

آغاز مانور فرانسه و اعراب خلیج فارس به منظور مقابله با ایران

عصرایران: بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی قصد دارند یک نیروی مشترک نظامی تشکیل دهند.

عصر ایران – روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نوشت: فرانسه، قطر و امارات متحده عربی مانور مشترک نظامی خود را در حالی که بحران بر سر برنامه هسته ای ایران بالا گرفته، آغاز کرده اند.

به گزارش عصر ایران (asriran.com) به نقل از این روزنامه، این جنگ بازی که روز دوشنبه آغاز شده است تا پنجم ماه مارس ادامه می یابد.

مقامات فرانسه و امارات متحده عربی با انکار مناسبت زمانی بین این مانور و مناقشه هسته ای با ایران، می گویند: اجرای این مانور از یک سال پیش برنامه ریزی شده بود.

این در حالی است که این مانور فرانسه و کشورهای عربی خلیج فارس را در حالت آمادگی بهتری برای مقابله با ایران در آینده قرار خواهد داد.

به گفته دکتر “ژراد پومارده” مدیر مطالعات تاریخ شعبه دانشگاه فرانسه زبان سوربون پاریس در ابوظبی، برگزاری این گونه مانورها امری غیرعادی نیست، به نحوی که حضور نیروی دریایی فرانسه در خلیج فارس در سال های اخیر به امری عادی تبدیل شده است و هیچ ربطی به ایران ندارد.

وی افزود: این مانور بیشتر جنبه نمایش دوستی و ارتباط قوی بین فرانسه، قطر و امارات دارد.

مانور به صورت زمینی، دریایی و هوایی در خاک امارات و آب های بین المللی نزدیک تنگه هرمز در حال برگزاری است. ایران، قطر و امارات از خطوط ساحلی در خلیج فارس برخوردارند و هر گونه مناقشه ای در آینده احتمالا بر فرآورده های انرژی در کشورهای برخوردار از نفت و دیگر نقاط جهان تاثیر می گذارد.

به گفته “موسی قلاب” مدیر برنامه دفاعی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مرکز تحقیقات خلیج فارس در دبی، دو سوم فرآورده های نفتی از این منطقه به سراسر جهان، شرق و غرب ارسال می شود.

فرانسه از روابط دفاعی محکمی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برخوردار است و نیروهای نظامی را در این منطقه تجهیز کرده و آموزش می دهد.

“قلاب” افزود: موقعیت استراتژیک تنگه هرمز، فاکتوری مهم به شمار می رود، از این رو طبیعی است کشورهایی که در خلیج فارس پایگاه هایی دارند، در مانورهای مشترک و آموزشی با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سهیم باشند.

“قلاب” خاطر نشان کرد: دارایی های تجاری از جمله آبراه های استراتژیک برای استخراج نفت، تا اندازه ای حضور عظیم نظامی در این منطقه را موجب می شود. این حضور نظامی با تهدیدات منطقه ای از جمله تروریسم، بلایای طبیعی و ایران مواجه است. اما به نظر نمی رسد که مانور جاری آماده سازی برای جنگ قریب الوقوع علیه ایران تلقی شود.

کشورهای حاشیه خلیج فارس با وارد شدن به مناقشه نظامی علیه ایران مخالفند و خواهان توسل به راهکاری مسالمت آمیز برای حل بحران جاری هستند. کشورهای مسلمان سنی مذهب تحمل نمی کنند که یک رژیم شیعه قدرتمند در منطقه حکمرانی کند. این کشورها همچنین از تاسیسات هسته ای ایران در هراسند. چراکه به عنوان مثال، رآکتور هسته ای بوشهر بیش از تهران، به بحرین نزدیک است.

گزارشات اخیر حاکی است: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درصدد تاسیس نیروی نظامی مشترک هستند. بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی قصد دارند یک نیروی مشترک را به عنوان ابزاری برای تقویت روابط بین کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد کنند که شاید یکی از دلایل تاسیس این نیرو، دستیابی به توان قوی تری برای مواجه با تهدیدات بالقوه از سوی ایران باشد.

به نوشته روزنامه جروزالم پست، آمریکا از هم پیمانان استراتژیک در خلیج فارس برخوردار است و این کشورها، آمریکا را در جنگ علیه تروریسم حمایت می کنند. در جریان سفر ماه گذشته “نیکولاس سارکوزی” رئیس جمهور فرانسه به خلیج فارس نیز، پاریس توافقنامه ای را با امارات برای استقرار اولین تاسیسات نظامیش در خلیج فارس به امضا رساند.

تحلیل گران معتقدند: بعید است واشنگتن جنگ علیه ایران را در سالی که قرار است انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار شود و به ویژه اکنون که نیروهای آمریکایی در عراق پابند شده اند، آغاز کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates