27.03.2008

عقب‌نشيني لفظي مقتداصدر پس‌از مرگ 40 تن

فرارو: در پی عمليات نيروهای امنيتی عراق برای سرکوب ارتش مهدی، وابسته به مقتدا صدر، روحانی تندروی شيعه و رهبر اين گروه، وي خوستار گفت و گو با دولت عراق شد.

به گزارش خبرگزاری ها، مقتدا صدر همچنين از نوری المالکی، نخست وزير عراق که شخصا برای نظارت برعمليات نظامی به بصره رفته درخواست کرده است اين شهر را ترک کند.

مالکی، صبح روز چهارشنبه، هفتم فروردين ماه، به ارتش مهدی هفتاد و دو ساعت مهلت داد تا سلاح های خود را به زمين بگذارند.

روز پنجم فروردين ماه، پس از انتشار گزارش هايی از بروز درگيری ميان نيروهای ارتش مهدی و نيروهای عراقی، دولت عراق در اين شهر مقررات منع آمد و شد برقرار کرد.

درگيری میان طی دو روز گذشته شدت گرفته و دستکم منجر به مرگ ۴۰ نفر و مجروح شدن ۲۰۰ نفر شده است.

نوری المالکی نخست وزير عراق، عناصری از «داخل و خارج» عراق را عامل ايجاد اين درگيری ها اعلام کرده است.

نيروهای بريتانيايی، از ماه دسامبر گذشته کنترل بصره را به طور کامل به نيروهای عراقی سپرده اند و اين احتمال هست كه آنان براي توجيه ادامه حضور خود، در تحريك هواداران مقتدي نقش داشته باشند.

هم اکنون چند هزار نفر از نيروهای دولت عراق برای بازگرداندن آرامش به بصره در اين شهر مستقر شده اند.

همچنين گزارش هايی از درگيری نيروهای مشترک عراق و آمريکا با افراد مسلح ارتش مهدی در شهرک صدر، در جنوب بغداد منتشر شده است.

گروه مقتدا صدر اعلام کرده است که در صورت ادامه عمليات نيروهای دولتی، ازهوادارانش می خواهد به نافرمانی مدنی سراسری دست بزنند.

عمليات در حضور نخست وزير عراق
دولت عراق هدف از عملیات علیه شبه نظامیان در دو روز اخیر را پايان دادن به درگيری های جناح های مختلف شيعه در بصره اعلام کرده است.

در همين حال دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، اقدام نوری المالکی را در مقابله با شبه نظاميان، «عملی شجاعانه» خواند.

مقامات آمريکايی و عراقی معتقدند که برخی از جناح های سپاه مهدی مقتدی صدر با ايران رابطه بسيار نزديکی دارند و تهران اسلحه و پول در اختيار آنها قرار می دهد.ايران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف خود را ايجاد ثبات در عراق خوانده است.

رويارويی نيروهای دولتی با شبه نظاميان سپاه مهدی آزمايش مهمی برای دولت عراق است تا نشان دهد تا چه اندازه توانايی برخورد با شبه نظاميان شيعه را دارد.

روز سه شنبه، شبه نظاميان سپاه مهدی، برای نخستين بار پس از گذشت بيش از شش ماه، در خيابان های بصره ظاهر شده اند.

گزارش ها حاکی است که هواداران مقتدی صدر در واکنش به عمليات بصره، در بغداد و شهرهای ديگر به نيروهای آمريکايی و عراقی حمله کرده اند.

در همين حال، يک سرباز آمريکايی نيز در بغداد کشته شده است ولی ارتش آمريکا نگفته است که آيا اين سرباز در درگيری با شبه نظاميان شيعه کشته شده است يا نه.

مقامات آمريکايی در بغداد اعلام کردند که نيروهای اين کشور همراه با نيروهای دولتی عراق به شدت با شبه نظاميان سپاه مهدی در شهرک صدر درگير شده اند.

ژنرال اد کاردون از مقامات نظامی آمريکا در عراق گفت وضعيت در جنوب بغداد «بسيار پيچيده» است.

وزارت کشور عراق نيز، روز چهارشنبه اعلام کرد که در درگيری های دو روز گذشته در شهرک صدر، دست کم ۱۵ کشته و ۱۰۰ نفر ديگر نيز زخمی شده اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates