27.03.2008

۱۰۵ کشته: تلفات درگیری نیروهای عراقی با شیعیان تندرو

رادیوفردا: بر اساس گزارش های مقامات عراقی، بر اثر درگيری های سه روز گذشته بين نظاميان شيعه و نيروهای امنيتی عراق، دست کم ۱۰۵ نفر کشته و صدها نفر زخمی شده اند .

روز سه شنبه، نوری المالکی، نخست وزير عراق به ارتش اين کشور دستور داد تا به مقابله شديد با نيروهای مقتدا صدر، روحانی تندرو بپردازند.

براساس گزارش صليب سرخ، روز پنج شنبه دست کم ۲۳ نفر در بصره بر اثر پرتاب راکت کشته شده اند.

بر پايه گزارش پليس محلی نیز، در شهر کوت درگيری ها باعث کشته شدن ۴۴ نفر شامل ۴۰ نظامی شيعه و چهار پليس شده و حدود ۷۵ نفر زخمی شده اند.

به گفته رئيس پليس شهر کوت، عمليات برای تحت کنترل گرفتن اين مناطق نيمه شب چهارشنبه آغاز شده و حالا پليس درصدد کنترل کامل اين منطقه است.

۳۰ نفر ديگر هم در درگيری بين شيعيان مسلح و نيروهای عراقی و آمريکايی در شهر صدر در شرق بغداد، پناهگاه نيروهای سپاه مهدی، کشته شده اند.

هشت نفر هم در استان بابل طی اين درگيری ها کشته شده اند.

در بصره، شورشيان يکی از دو خط لوله اصلی صادرات نفت عراق را منفجر کرده اند. با اين حال وزير نفت عراق گفته است: «شرايط امنيتی در بصره کماکان نامناسب است، ولی اين تاثیری در استخراج و صدور نفت ندارد.»در بصره، شورشيان يکی از دو خط لوله اصلی صادرات نفت عراق را منفجر کرده اند. با اين حال وزير نفت عراق گفته است: «شرايط امنيتی در بصره کماکان نامناسب است، ولی اين تاثیری در استخراج و صدور نفت ندارد.»

در بغداد، طرفدران مقتدا صدر، به خيابان ها آمده و خواستار استعفای نوری المالکی، نخست وزير عراق شده اند. به گزارش آسوشيتدپرس، تعداد معترضين ده ها هزار نفر بوده است.

مقامات آمريکايی و عراقی هم اعلام کردند که منطقه سبز بغداد مورد اصابت راکت قرار گرفته است که بر اثر آن حداقل سه آمريکايی زخمی شده اند.

مقامات آمريکايی تعداد اين راکت ها را تنها در روز چهارشنبه، ۱۶ عدد ذکر کرده اند.

در پی عمليات نيروهای امنيتی عراق برای سرکوب ارتش مهدی، وابسته به مقتدا صدر، روحانی تندروی شيعه و رهبر اين گروه، خوستار گفت و گو با دولت عراق شده است .

به گزارش خبرگزاری ها، مقتدا صدر همچنين از نوری المالکی، نخست وزير عراق که شخصا برای نظارت برعمليات نظامی به بصره رفته درخواست کرده است اين شهر را ترک کند .

آقای مالکی، صبح روز چهارشنبه، هفتم فروردين ماه، به ارتش مهدی هفتاد و دو ساعت مهلت داد تا سلاح های خود را به زمين بگذارند.

روز پنجم فروردين ماه، پس از انتشار گزارش هايی از بروز درگيری ميان نيروهای ارتش مهدی و نيروهای عراقی، دولت عراق در اين شهر مقررات منع آمد و شد برقرار کرد .

درگيری ميان طی دو روز گذشته شدت گرفته و دست کم منجر به مرگ ۴۰ نفر و مجروح شدن ۲۰۰ نفر شده است .

نوری المالکی نخست وزير عراق، عناصری از «داخل و خارج» عراق را عامل ايجاد اين درگيری ها اعلام کرده است .

نيروهای بريتانيايی، از ماه دسامبر گذشته کنترل بصره را به طور کامل به نيروهای عراقی سپرده اند .

هم اکنون چند هزار نفر از نيروهای دولت عراق برای بازگرداندن آرامش به بصره در اين شهر مستقر شده اند

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates