28.03.2008

یک ایرانی هم پیامبر اسلام را شخصیت کارتونی کرد

پیک ایران: بی بی سی : در حالی که نمایش فیلمی “ضد اسلامی” در هلند جنجالها و اعتراضات فراوانی برانگیخته، یک ایرانی ساکن هلند نیز قصد دارد بزودی فیلمی کارتونی را به نمایش بگذارد که در آن، پیامبر اسلام نقشی کمدی دارد.
احسان جامی، سازنده این فیلم کارتونی قصد دارد آن را در سالگرد تولد بیست و سه سالگی اش یعنی بیستم آوریل آینده به نمایش عمومی بگذارد اما با توجه به حساسیتهایی که نسبت به این گونه فیلمها وجود دارد، هنوز محل نمایش فیلم خود را اعلام نکرده است.
احسان جامی فیلم خود را به کمدی بریتانیایی زندگی برایان ساخته گروه مونتی پایتون تشبیه می کند که در آن، مرد جوانی که همزمان با مسیح بدنیا آمده، با او اشتباه گرفته می شود.
فیلم کارتونی احسان جامی که زندگی محمد نام دارد به ماجرای شب ازدواج پیامبر اسلام با همسرش عایشه می پردازد که بنابر روایات، هنگام ازدواج نه ساله بوده است، در صحنه ای از این فیلم پیامبر اسلام در شب زفاف با همسر نه ساله اش به او می گوید: “نگران نباش، آسیبی به تو نمی رسانم”.
برای مسلمانان که کاریکاتورهای روزنامه دانمارکی و فیلم نماینده مجلس هلند احساساتشان را برانگیخته، فیلم کارتونی احسان جامی ضربه تازه ای خواهد بود و احسان جامی نیز که خودش در جامعه ای مسلمان به دنیا آمده، بی تردید از تأثیر این فیلم آگاه است، اما با این حال می گوید که فیلمش طنزآمیز است و اگر مسلمانان آزرده خاطر شوند، تقصیر او نیست.
او در گفتگو با بی بی سی گفت که هم اکنون به صورت 24 ساعته تحت حفاظت پلیس زندگی می کند و برای همین چیزی برای از دست دادن ندارد اما در عین حال از تجربه خیرت ویلدرز، سازنده فیلم “ضداسلامی” که در یافتن ایستگاهی تلویزیونی یا سایتی اینترنتی برای پخش فیلمش با مشکل مواجه شده، درس گرفته است.
یکی از گروههای اسلامی هلند برای جلوگیری از پخش فیلم کارتونی احسان جامی به دادگاه شکایت کرده است.
یک زن هلندی به خبرنگار بی بی سی گفته است که هر کسی را که می شناسد، از سیاستمداران جویای شهرت که چنان فیلمهای “توهین آمیزی” می سازند، به ستوه آمده است.
احسان جامی نیز همچون خیرت ویلدرز فعالیت سیاسی دارد، او که در نه سالگی همراه با خانواده اش به هلند مهاجرت کرده، عضو شورای شهر کوچک لایدشندام ووربرگ در حومه لاهه از حزب کارگر هلند است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates