29.03.2008

انتقاد از پلیس ایران به دلیل ‘تجاوز به حریم شخصی’

بی‌بی‌سی: سازمان دیده بان حقوق بشر با انتشار خبری مبنی بر دستگیری بیش از 30 مرد شرکت کننده در یک مهمانی خصوصی در اصفهان، آن را نشانه “شکنندگی حقوق اولیه” در کشوری دانست که در آن قدرت پلیس “همواره تضعیف کننده حریم شخصی است.”

این سازمان در بیانیه ای که روز جمعه منتشر کرد، از مقام های ایران مصرانه خواست این افراد را، که مدعی است در اواخر فوریه دستگیر شده اند، آزاد کنند و اتهام های آنها مبنی بر روابط همجنسگرایانه، نوشیدن مشروبات الکلی و سایر اعمال “غیراخلاقی” را کنار بگذارند.

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده بان حقوق بشر، گفت: “وقتی پلیس برای اجرای نوعی اخلاقیات دائما درب منازل را می شکند، این بدان معناست که حدود را زیر پا می نهد و در هر لحظه به حریم خصوصی مردم تجاوز می کند.”

او که نظام ایران را نظامی سرکوبگر خواند، افزود این نظام “با کنترل لباس، رفتار و زندگی شخصی مردم ناقض حقوق بنیادین است.”

ظاهرا منابع داخل ایران به این سازمان که مقر اصلی آن در نیویورک است گفته اند در روزهای 28 و 29 فوریه پلیس در اصفهان به منازل شخصی هجوم برده و بیش از 30 مرد را در یک مهمانی دستگیر کرده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر مدعی است این افراد حدود چهار هفته است که بدون دسترسی به وکیل و تفهیم اتهام در حبس بسر می برند و پلیس آنها را برای یافتن “شواهد همجنسگرایی” به پزشکی قانونی ارجاع داده است.

این سازمان در بیانیه ای که جمعه 28 مارس منتشر کرد به موارد دیگری از حمله پلیس به خانه های شخصی و ضرب و شتم مهمانان به اتهام “تسهیل اعمال جنسی و منافی عفت” اشاره می کند.

این سازمان در بیانیه خود درباره مجازات همجنسگرایی در ایران می نویسد: “آخرین احکام مستند شده مجازات اعدام در ایران برای روابط همجنسگرایانه مورد توافق طرفین در مارس 2005 صادر شد. هنوز معلوم نیست آیا این احکام به مورد اجرا گذارده شدند یا خیر. دیده بان حقوق بشر طی مصاحبه های وسیع با مردان و زنان داخل و بیرون از ایران اسنادی از دستگیری و شکنجه های وسیع و خودسرانه بدلیل گرایش های جنسی و یا هویت جنسیتی افراد تهیه کرده است.”

منابع غربی گفته اند که در نظام قضایی ایران اتهام رفتارهای همجنسگرایانه مورد رضایت طرفین تبدیل به اتهام تجاوز می شود. اما دیده بان حقوق بشر تاکنون هیچ مدرکی در این باره نیافته است.

جو استورک گفت: “در ایران برای برخی مردم، جاسوس پشت پنجره اتاق خواب و یا صدای در ممکن است به معنای خطر حکم مرگ باشد.”

او افزود: “حریم شخصی، آزادی از حبس های خودسرانه و آزادی از شکنجه جزء حقوق بشر محسوب می شوند. پلیس و قضات باید به این حقوق احترام بگذارند.”

برخورد با میهمانی ها یکی از مواردی است که از سوی دولت ایران تحت عنوان “مبارزه با فساد” صورت می گیرد و مقام های انتظامی ایران مدعی شده اند این اقدامات امنیت اجتماعی را افزایش داده است.

دیده بان حقوق بشر کمتر از یک سال پیش نیز با صدور بیانیه ای مشابه، از برخورد نیروهای پلیس در اردیبهشت ماه سال گذشته به ویژه با جوانان و تحت پوشش “مقابله با شئون غیراخلاقی” انتقاد کرده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates