26.04.2008

یک اسهال طلب: شکست خوردیم اما وضعمان بد نیست

وبلاگ مهجاد: با مشخص شدن نسبی نتایج انتخابات در تهران و دیگر شهرستان ها مشخص شد که اصلاح طلبان در تهران شکست سختی خورده اند. بر حضور تنها یک نماینده اصلاح طلب در لیست 30 نفره تهران هیچ نامی نمی شود گذاشت جز شکست سنگین. قبل از انتخابات با بچه های روزنامه نگاراین بحث را داشتیم که اصلاح طلبان در چه صورتی خود را بازنده می دانند. بحث بر سر این بود که اگر 6 نماینده از تهران به مجلس بروند اوضاع را می شود نسبتا مطلوب عنوان کرد. تا این جا که هنوز شمارش دور دوم تمام نشده و نتیجه 1000 صندوق اعلام شده جز محجوب که به سختی می شود او را اصلاح طلب دانست فرد دیگری از اصلاح طلبان رای نیاورده و مجید انصاری سر لیست اصلاح طلبان هم بین رتبه های 12 و 13 در نوسان است. با این حساب فرقی نمی کند حتی اگر 3 اصلاح طلب هم به مجلس بروند باز هم شکست خورده ایم و از پذیرش آن نباید طفره رفت. در دور دوم بر طبل تقلب هم نباید کوبید. گزارش ناظران از صحت انتخابات خبر می دهد. اما گزارش ناظران چندان مهم نیست. فقط کافی است به این نکته توجه کنید که در تهران میزان مشارکت در انتخابات چقدر کم بوده است. با این میزان مشارکت( حدود هفتصدهزار) طبیعی است که اصولگرایان رای می آورند.
فراموش نکنید حداد عادل در سه انتخابات گذشته به همین میزان رای آورده و این نشان می دهد که آرای اصولگرایان در تمام این مدت ثابت بوده اما این عدم حضور شهروندان اصلاح طلب در پای صندوق های رای است که باعث می شود اقتدارگرایان در هر انتخاباتی با این میزان مشارکت با کمترین حد دستکاری برنده شوند.
دور دوم انتخابات در حالی برگزار شد که شخصا بسیار آرزو می کردم مجید انصاری از میان اصلاح طلبان به مجلس را پیدا کند. چرا که جمع 60 نفره اصلاح طلبان در مجلس (که احتمال دارد در دور دوم حتی تا 80 نفر هم افزایش پیدا کند) لیدری می خواهد که قدرت جمع و جور کردن چهره های متفاوت آن را داشته باشد و انصاری از این قدرت برخوردار بود. با وجود عدم موفقیت اصلاح طلبان از تهران نباید فراموش کرد که نتایج اصلاح طلبان در شهرستان ها بسیار بهتر از آن چیزی است که صدا و سیما و رسانه های اصولگرا دراین مدت اعلام کرده اند. اخبار رسیده از شهرستان ها نشان می دهد که اصلاح طلبان در دور دوم هم مانند دور اول پیروزی نسبی داشته اند و حالا با اطمینان می شود گفت که فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس هشتم نه تنها از نظر کمی بیش از دو برابر مجلس هفتم نماینده دارد بلکه از نظر کیفی نیز نمایندگان جسورتر و قوی تری را به خود می بیند.
به نظر می رسد در صورتی که اصلاح طلبان بتواننند 20 نفر از نمایندگان مستقل با گرایش اصلاح طلبی را جذب کنند تعداد اعضای آن ها به نود نفر می رسد که این امار حدودا 3برابر تعداد آن ها در مجلس هفتم است. ائتلاف این افراد با اصولگرایان منتقد احمدی نژاد در مجلس هشتم قطعا روزگار سختی برای حامیان دولت رقم خواهد زد. مشکل اصلی در این شرایط وجود یک رئیس فراکسیون قوی است که بتواند این جمع متکثر را نظم و سامانی داده و برایش برنامه ای آماده کند.
با راهیابی جمعی از چهره های پر سر و صدای اصولگرا از همین حالا پیش بینی می کنم که مجلس هشتم مجلس پر زد و خورد و پر هیجانی باشد،چرا که نه اصولگرایان آن چهره های خنثی مجلس هفتم هستند و نه اصلاح طلبانش آن جمع نحیف و مظلوم!

مجلس هشتم دیدن دارد.
درخواست: ما طرفداران شرکت در انتخابات مدتی می شود که از پیروزی ها و شکست هایمان در انتخابات سخن می گوییم. علاقه مندم حالا که انتخابات تمام شده یکی از طرفداران تحریم انتخابات بلند شود و بیلان کاری خود و دیگر دوستانش را از استراتژی تعیین شده اعلام کند. آیا جز انفعال، غر زدن، مایوس کردن و دست روی دست گذاشتن حاصل دیگری پدید آمده است؟ قطعا در تهران نتیجه انتخابات آنگونه پیش رفت که تحریمی ها می خواستند. مشارکت کم مردم و شکست اصلاح طلبان به صورت خلاصه آرزوی قلبی تحریمی ها بود. خوشحال می شوم اگر بدانم این موفقیت به صورت عملی چه دستاوردی برای تحول خواهان ایرانی و دموکراسی خواهان به بار آورده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates