27.04.2008

تايمز: 5 گروگان انگليسي در همدان

بازتاب: به گفته يكي از اين مقامات، اين افراد تحت نظارت محمد صفايي، فرمانده 41 ساله سپاه پاسداران هستند كه تا پيش از اين، مسئول عمليات ويژه در شهر بصره بوده است.

روزنامه «تايمز» انگليس مدعي شد: گروگان‌هاي انگليسي كه حدود يك سال پيش در عراق ربوده شده بودند، تحت نظارت سپاه پاسداران در ايران هستند.

به گزارش سرويس بين‌الملل «تابناك» به نقل از تايمز، به گفته دو منبع آگاه و جداگانه در خاورميانه و لندن، در نوامبر گذشته، اين گروگان‌ها توسط ربايندگان عراقي به سپاه پاسداران ايران تحويل داده شدند. يكي از اين دو منبع اعلام كرد، اين افراد در «همدان»، يكي از شهرهاي غربي ايران نگهداري مي‌شوند.

نويسنده‌ «تايمز» كه باور كردن اين خبر براي خودش نيز مشكل مي‌نمود، ادامه داد: در صورت تأييد، اين خبر مي‌تواند نشانه‌اي از اين باشد كه مهره‌هاي رده بالاي دولت ايران، از نگهداري آنها در ايران حمايت كرده‌اند. هرچند مقامات بريتانيايي بر اين باورند كه به رغم وجود شايعاتي از رفتن آنها به ايران، هيچ مدركي بر اثبات اين مدعا در دست نيست.

گفته مي‌شود، اين پنج نفر از نظر جسمي در شرايط خوبي هستند، اما بيشتر عمر خود را در سلول‌هاي انفرادي مي‌گذرانند.

به گفته يكي از اين مقامات، اين افراد تحت نظارت محمد صفايي، فرمانده 41 ساله سپاه پاسداران هستند كه تا پيش از اين، مسئول عمليات ويژه در شهر بصره بوده است.

بنا به گزارش يادشده، در ماه مي‌ گذشته، اين گروگان‌ها در بغداد و با هدف آزادي «قيس الخزايي»، يكي از رهبران شبه نظاميان عراقي، ربوده شدند و اين در حالي است كه آمريكايي‌ها، حاضر به مبادله خزايي با گروگان‌هاي بريتانيايي نشده بودند.

يكي از منابع اين خبر كه به ادعاي «تايم»، ارتباطات نزديكي با سپاه پاسداران دارد، گفته است: گروگان‌ها به شدت به دنبال راهي براي رهايي هستند و مقامات سپاه به آنها پيشنهاد كرده‌اند كه با نوشتن نامه‌اي به رهبران كليساي بريتانيا، خواستار كمك براي آزادي خود شوند.

بنا بر اين گزارش، پنج نفر از اين اسرا بريتانيايي‌ بودند كه يكي از آنها به نام «پتر مور» در وزارت دارايي عراق به عنوان متخصص كامپيوتر، در حال آموزش دادن به كارمندان اين وزارتخانه بوده و چهار نفر ديگر هم محافظان او بوده‌اند.

گفتني است، ادعاي وجود اين گروگان‌ها در همدان، پس از ادعاي حضور آنان در تهران در ماه گذشته مطرح شده است، اما اين نخستين باري است كه ادعا شده اين گروگان‌ها در اختيار سپاه پاسداران هستند.

«تايمز» در پايان مي‌نويسد: پيش از اين نيز يكي از منابع خبري ما، اثبات كرده بود كه منبعي قابل اعتماد و موثق است!

گفتني است، انگليس كه به دليل همراهي با آمريكا در حمله به عراق هزينه سنگيني پرداخت، پس از اشغال اين كشور، تنها توانست بصره را در اختيار بگيرد. اما از چند ماه پيش، اين بندر جنوبي عراق نيز از اشغال نظاميان اين كشور درآمد و امنيت آن به مأموران عراقي سپرده شد. با اين حال، به نظر مي‌رسد اخراج از بصره، آنقدر براي انگليسي‌ها دردآور است كه براي آن، چنين اخباري مي‌سازند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates