30.04.2008

رابرت گيتس: اتهامات مطرح شده عليه ايران زمينه سازي براي حمله نيست

فرارو: رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا اعلام كرد كه اعزام ناو هواپيمابر دوم به خليج فارس مي تواند يادآوري خوبي به ايران باشد اما نمي توان به آن نقش افزايش تقابل نيروها را داد.

به گزارش واحد بین الملل فرارو به نقل از آسوشيتدپرس از مكزيكوسيتي، گيتس سه شنبه در گفتگوي باخبرنگاران پس ازديدار با رهبران مقامات مكزيكي به تشديد انتقادات آمريكا از ايران و حمايت اين كشور از گروههاي تروريستي را زمينه اي براي آماده سازي شرايط براي حمله به تهران ندانست.

اما وي ادعا كرد كه ايران هنوز هم از طالبان در افغانستان حمايت مي كند. وي گفت:”اين احساس را ندارم كه در حال حاضر حمايت ايران از ظالبان و ساير گروههاي مخالف دولت در افغانستان افزايش يافته است بلكه اين جرياني مداوم است كه مي توان آن را در حدي متوسط اندازه گيري كرد.”

بيانات گيتس مخالف ادعاهاي دريادار مايك مولن رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكاست كه هفته گذشته اظهار كرده بود نشانه اي از حمايت ايران از طالبان وجود ندارد.

گيتس با اشاره به افزوده شدن دومين ناو هواپيمابر آمريكا در خليج فارس افزود كه تعداد كشتيها و قايقهاي ما در اين منطقه مرتب افزايش يافته و كاهش پيدا مي كند اما آمريكا قصد ندارد دو ناو را براي طولاني مدت در منطقه نگهدارد.

گيتس در جواب اين سئوال كه آيا افزايش نيروها همزمان با تشديد لحن مقامات آمريكايي عليه ايران است گفت كه رابطه اي را بين اين دو اقدام نمي بيند اما افزايش ناوها مي تواند هشداري به ايران باشد.

تاپيش از اين مقامات حضور نيروهاي آمريكايي در خليج فارس را نشانه تعهد آمريكا به مسئوليتهايش در قبال منطقه و در عين حال نشان دادن قدرت اين كشور به كشورهاي اين منطقه مانند ايران مي دانستند.

كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا هم در سخناني جداگانه ادعا كرد كه نظاميان حماس به عنوان رزمندگان دست نشانده كشوري عمل مي كنند كه متمايل به دستيابي به بمب اتم و نابودكردن اسرائيل است.

رايس در سخنراني در جمع آمريكاييان يهودي در واشنگتن بر تلاش آمريكا براي انزواي حماس تاكيد كرده و حق اسرائيل براي داشتن يك كشور و احترام به همه توافقنامه هاي قبلي فلسطين و اسراييل تاكيد كرد.

وي دركميته يهوديان آمريكا مدعی شد که:” مهمترين نگراني اين است كه رهبران حماس به شدت در حال خدمت به ايران هستند كه درتلاش براي بي ثباتي منطقه دستيابي به بمب اتم و ابراز تمايل براي نابودي اسراييل است.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates