25.05.2008

بروز اختلال در پهنای باند ارتباطی کشور

الف:مسئول کارگروه VoIP کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی گفت: بروز اختلالات در تماسهای تلفن اینترنتی به دلیل به اشتراک گذاردن وسیع میزان پهنای باند فروخته شده به مشتریان مختلف و یا سوء مدیریت در راهبری سیستمهای تراز میزان بار شبکه مرتبط با دروازه های خروجی از کشور به اینترنت است.
پیام کرباسی در گفتگو با مهر ضمن اشاره به بروز اختلالات اخیر در پهنای باند ارتباط کشور اظهار داشت: در حدود 10 روز پیش اختلالاتی در حوزه اینترنت و در هنگام برقراری مکالمات تلفن اینترنتی در بخش هایی از شبکه کشور ایجاد شده است که این اختلالات خاصه شامل مفقود شدن بسته های اطلاعاتی (Packets) حاوی اطلاعات اولیه در برقراری تماس های اینترنتی (VoIP) و برخی از انواع بسته های دیگر از پروتکل هایی متفاوت (Other Protocols) است.

وی خاطرنشان کرد: این اختلالات در بخش های وسیعی از شبکه داخلی کشور از چهارشنبه گذشته شدت گرفته و باعث بروز مشکلاتی برای کاربران و شرکتهای اینترنتی شده است.

کرباسی ادامه داد: با ادامه این روند شرکتهای ارائه دهنده خدمات تلفن اینترنتی مجبور به انتقال اعتراضات متعدد به کمیسیون اینترنتی سازمان نظام صنفی شدند که البته بنا به انتشار برخی از گزارشات رسیده، درپی عدم امکان برقراری مکالمات خارجی صادره از کشور، تعداد کاربران معترض و شکایات مردمی هم با فزونی قابل توجهی مواجه شده است به نحوی که پس از پیگیری های فنی و تخصصی مشخص شد که بسته های اطلاعاتی در مسیری منتهی به مقصد به صورت تصادفی و ناگاه مفقود شده و به تامین کنندگان نهایی نمی رسند.

مسئول کارگروه VoIP کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی تاکید کرد: به طور کلی مشکلات موجود در کیفیت پهنای باند ارتباطی کشور با شبکه اینترنت از حدود 7 ماه پیش آغاز شده است در حالی که در تمامی روزهای اداری از حوالی ساعت 09:00 صبح لغایت 17:00 عصر (ساعات بحرانی) ارتباط اکثر قریب به اتفاق نقاط کشور با بخش هایی از شبکه اینترنت با حدود 5% الی 10% ریزش بسته های اطلاعاتی (Packet Loss) مواجه شده و این میزان در مواردی به بیش از 20% نیز رسیده است.

وی اظهار داشت: همچنین که این ارتباطات با نوسانات تاخیر (Jitter) در رفت یا برگشت بسته ها مواجه شده و این معضل، کیفیت نامطلوب انتقال صدا با مضامینی چون “مربعی شدن صدا” و یا “دیجیتالی شدن” آن را رقم می زند.

کرباسی گفت: با بروز چنین مشکلاتی در کیفیت ارتباط با اینترنت، وضعیت کیفی ارائه خدمات تلفن اینترنتی با چالش هایی جدی مواجه است، به نحوی که بعضا کاربران نیز بروز وقایعی از این دست را در میان مکالمات خارجی خود ناشی از کیفیت نامناسب شرکت های تلفن اینترنتی می دانند.

وی اضافه کرد: در این خصوص ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که میزان مدت زمان تاخیر در ارسال و دریافت (RTT) بسته های اطلاعاتی در بازه های زمانی بحرانی با اکثر نقاط اینترنت حدود 100 میلی ثانیه افزایش نسبی یافته و نوسانات بسیاری را به همراه دارد که اوج این مشکلات در روزهای آغازین هفته گذشته بوده و با افزایش مصارف اینترنتی شرکت ها، وزارتخانه ها، دستگاه ها و بنگاه های دولتی و خصوصی به وخامت هم می گراید.

این کارشناس افزود: بروز چنین معضلاتی غالبا به دلیل به اشتراک گذاردن وسیع میزان پهنای باند فروخته شده به مشتریان مختلف و یا سوء مدیریت در راهبری سیستم های تراز میزان بار شبکه مرتبط با دروازه های خروجی از کشور به اینترنت است.

کرباسی خاطر نشان کرد: از آنجا که در حدود چهار سال پیش تاکنون تنها تامین کننده پهنای باند ارتباط با شبکه اینترنت، شرکت مخابرات بوده و کیفیت انواع خدمات قابل ارائه توسط بخش خصوصی به ویژه تبادل مکالمات تلفنی اینترنتی به کیفیت این ارتباط به عنوان بستر اصلی وابستگی کامل دارد، لازم است این شرکت و مراکز وابسته دولتی در ارائه پهنای باند با کیفیت قابل قبول و منطبق با استانداردهای تعریف شده جهانی، تمامی امکانات فنی و توان کارشناسی خود را به کار بندند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates