28.05.2008

هشدار به آژانس در اولین نطق لاریجانی در مجلس

خُسن آقا: حضرت آقا هنوز رئیس نشده! دستمال یزدی را برای مالیدن فلان نداشته رهبر به دست گرفت.
بازتاب: لاریجانی گفت: حضور با نشاط نمایندگان در ساماندهی مجلس هشتم و نتایج آرای هیئت رئیسه به صورت اولیه بسیار امیدوار کننده است و به حیث قانونی پیام مهمتری در بطن خود دارد که هیئت رئیسه مجلس تلاش می کند مجلس آوردگاه درگیری های حزبی نشود تا مجال تفکر کارشناسی پدید آید.
كد خبر: ۱۱۴۹۲ تاريخ انتشار: ۱۱:۲۴ – ۰۸ خرداد ۱۳۸۷ تعداد بازديد: ۱۹۳۸

رئیس موقت مجلس هشتم تاکید کرد که حکمت های سازنده در پیام مقام معظم رهبری نقشه راه ترسیم شده مجلس هشتم است .

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر ، علی لاریجانی رئیس موقت مجلس هشتم در نخستین سخنرانی خود در صحن مجلس از حداد عادل به عنوان سرمایه ملی که همواره زینت بخش مجلس است یاد کرد و با قدردانی از زحمات هیئت رئیسه مجلس هفتم اظهار داشت: ریاست معنوی ایشان را قدر می نهیم و نقطه نظرات و تجربیات ایشان همواره برای ما راهگشا خواهد بود.

لاریجانی با بیان اینکه حکمت های سازنده در پیام مقام معظم رهبری نقشه راه ترسیم شده مجلس هشتم است، گفت: تعبیر نیکوی ایشان که مجلس نرم افزار حرکت کشور است، جایگاه مجلس هشتم را به عنوان مغز متفکر نظام در تئوری پردازی و راهبری امور دیوانی کشور ترسیم می کند.

وی گفت : انتظار مقام معظم رهبری از مجلس هشتم در تصویب قوانین کارآمد، شفاف، روزانه و با دید بلند مدت و معطوف به منافع ملی، مسئولیت ما را در کارشناسی دقیق و استفاده هر چه بیشتر از زمان در جهت فهم و درک دقیق تر از شرایط کشور و منافع ملی بیشتر می کند تا طرح ها و لوایح را در جهت سند چشم انداز با مبانی درست بررسی کنیم.

لاریجانی تصریح کرد: تاکید رهبر بزرگوار انقلاب بر دو عنصر نظارت و همگرایی صمیمانه با سایر قوا راهبردی روشن برای مجلس هشتم خواهد بود و امیدواریم با توجه خاص نمایندگان محترم سازوکار نظارت شفاف وکنجکاوانه و در عین حال صمیمانه با متدولوژی نوین تدارک دیده شود و این امر را جزء کارهای آتی خود می دانیم.

رئیس موقت مجلس هشتم اظهار داشت: تاکید به حق ایشان که مجلس قانونگذاری راهنمای عمل دولت است و بناست دولت در هیچ یک از زمینه ها از قوانین مصوب مجلس تخطی نکند و در موارد اختلافی گروهی از دو طرف موضوع را حل و فصل کنند، اقتضا می کند سریع تر برای این کار راهکاری ارائه کنیم تا در موارد اختلافی ، قبل از اینکه اجرای صلب مرزهای قانونی بین دو قوه شکنندگی ایجاد کند از طریق رایزنی در چنین کمیته های مشترکی به نتیجه آراسته گردد.

وی گفت : با توجه به توصیه داهیانه آن حضرت یعنی تعامل برادرانه با رعایت حقوق قانونی از هر دو سو مبنای عمل مجلس هشتم می تواند قرار گیرد.لاریجانی ابراز امیدواری کرد که خداوند آنچه را که مثبت است در ذهن نمایندگان ایجاد کند.

رئیس موقت مجلس هشتم با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه مجلس هشتم مبنی بر نیاز کشور به مجلس مقتدر و شجاع و کارآمد تصریح کرد : همکاری دوستانه و هم سخنی دولت با نمایندگان برای درک بهتر شرایط زمانه و خدمت به مردم قابل تقدیر و ستایش است و امیدواریم فضای مودت و کارشناسی دقیق تر در امور کشور مدد رساند.

لاریجانی گفت: حضور با نشاط نمایندگان در ساماندهی مجلس هشتم و نتایج آرای هیئت رئیسه به صورت اولیه بسیار امیدوار کننده است و به حیث قانونی پیام مهمتری در بطن خود دارد که هیئت رئیسه مجلس تلاش می کند مجلس آوردگاه درگیری های حزبی نشود تا مجال تفکر کارشناسی پدید آید.

رئیس موقت مجلس تصریح کرد: ما این پیام قوی شما را گفتمان مسلط مجلس هشتم تلقی می کنیم و بر اساس سوگند خویش تلاش می کنیم که با راهنمایی و حمایت شما نمایندگان ملت زمینه های تحقق مدیریت علمی را فراهم کنیم و در جهت فربه ساختن بعد کارشناسی مجلس، حتی المقدور از کشمکش های حزبی پرهیز کنیم.

لاریجانی گفت: امیدواریم دوستان عزیز نماینده در این خصوص هم فعالانه مشارکت کنند و هم ما را یاری نمایند.

علی لاریجانی رئیس موقت مجلس هشتم درادامه سخنانش با قدردانی ازسخنان تحول برانگیز، شجاعانه و خیرخواهانه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: این مرد الهی از پیروزی جنگ در صحنه لبنان که همگی در سایه مقاومت و ابتکار حزب الله حاصل شد، ادعایی برای قدرت و تسلط بیشتر حزبی طلب نکرد بلکه یکسره هدف همه تلاش های حزب الله را در سربلندی ملی لبنان خلاصه کرد.

وی افزود: مهمتر از آن اعلام شجاعانه ، الهام از انقلاب اسلامی و دفاع از تئوری ولایت فقیه بود. سید حسن نصرالله به عنوان فرزند راستین امام راحل و دژ محکم مقاومت حزب الله در مقابل آمریکا و اسرائیل و نتیجه تحقق بخشی از آموزه های آن بزرگ مرد تاریخ است و ما این انفتاح سیاسی در صحنه منطقه را طلیعه پیروزی های بزرگ می دانیم.

رئیس موقت مجلس هشتم درادامه سخنان خود به گزارش اخیر البرادعی اشاره و تصریح کرد: در این گزارش، آژانس اعلام کرده که تمامی مواد هسته ای کارخانه غنی سازی سوخت و نیز تمامی آبشارهای نصب شده تحت نظارت آژانس قرار دارد وهمچنین هیچ نشانه ای گواه بر انجام فعالیت های مرتبط با بازفرآوری در تاسیسات وجود ندارد ، آژانس با استفاده از تصاویر ماهواره ای بر وضعیت کارخانه تولید آب سنگین نظارت دارد و با صراحت بیان داشتند که آژانس هیچ اطلاع عملی در مورد ساخت اجزاء مواد هسته ای یک سلاح از سوی ایران در اختیار ندارد.

لاریجانی گفت: اما متاسفانه در بندهایی چنان چند پهلو سخن گفته اند تا بعد رسانه ای گزارش آژانس را غنی کنند که در این دو روز شاهد جو سازی ها هستید.

وی افزود: هر چند که چنین رویکرد آژانس مایه تاسف همه کشورهای حق طلب است، ما توصیه می کنیم از پاسکاری مرموزانه دیپلماتیک پرونده هسته ای بین آژانس و 1+5 پرهیز کنند.

رئیس موقت مجلس هشتم تصریح کرد: ما اعلام می کنیم مجلس هشتم اجازه چنین فریبکاری را نخواهد داد. این گفته لاریجانی با فریاد الله اکبر منتخبان مجلس هشتم همراه شد.

لاریجانی ادامه داد: در صورت ادامه این رفتار مجلس هشتم با ورود به پرونده حد و مرز جدیدی برای همکاری با آژانس ایجاد می کند.

بنا نيست ايران همكاري وسيعي با آژانس داشته باشد
رييس موقت مجلس هشتم شوراي اسلامي، گفت: دوستي ما با آقاي حدادعادل بيش از 30 سال سبقه دارد، لذا اينجا براي ما مسابقه‌اي در اداي تكليف بود و در رفاقت ما هيچ‌گونه خللي ايجاد نكرده است.

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني صبح امروز در حاشيه‌ي جلسه علني مجلس هشتم در جمع خبرنگاران، گفت: حضور آقاي حدادعادل ارزشمند است و ما قطعا از تجربيات ايشان استفاده خواهيم كرد.

لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگاري كه در رابطه با برنامه‌هاي مجلس هشتم پرسيد، گفت: برنامه‌هاي مجلس را بايد خود نمايندگان در مجلس ارايه دهند و رييس مجلس به تنهايي ارايه‌ي برنامه نمي‌كند.

رييس موقت مجلس هشتم، اضافه كرد: ما بعد از جلسه‌ دوره‌ موقت بيشتر وقت‌مان را در زمينه‌ يك تعامل سازنده و پرتحرك با ساير قوا گذاشته‌ايم و حتما مكانيزم‌هايي را در اين زمينه با مشورت نمايندگان پيدا كرده و از آنها استفاده خواهيم كرد.

لاريجاني با اشاره به پيام مقام معظم رهبري به مجلس هشتم، گفت: در پيام رهبر معظم انقلاب به اين مساله تاكيد شده بود و تعبير ايشان مبني بر اين‌كه مجلس حيثيت نرم‌افزاري نظام است، بايد با همت نمايندگان محقق شود.

رييس موقت مجلس هشتم گفت: تلاش ما اين است كه از يك مشي استفاده كنيم تا اختلافات با ساير قوا به وجود نيايد و هر قوه‌اي در چارچوب قانون كار خود را انجام دهد، اما ممكن است در مصاديقي اين اختلافات پيش آيد كه در پيام رهبر معظم انقلاب نيز آمده بود، گروهي از طرفين كميته‌اي را براي اين امر تشكيل دهند كه زماني كه اين مجلس به طور كامل رسميت پيدا كند، در مورد اين مساله فكر خواهيم كرد.

لاريجاني با بيان اين‌كه هم‌چنين در زمينه‌ي شيوه‌هاي نوين نظارت بايد راهكارهايي بيانديشيم كه با مشورت مجلس اين اتفاق خواهد افتاد، اضافه كرد: از نظر تقنين نيز تسهيل قوانين و غربال كردن قوانين جزء كارهايي است كه اميدواريم در مجلس رخ دهد، تا مردم بتوانند اعمال خود را در امور ديواني به راحتي انجام دهند و قوانين براي مردم زياد مشكل ايجاد نكند.

رييس موقت مجلس، با تاكيد بر اين نكته كه ما علاقه‌اي به طرح‌ها و لوايحي كه مسائل جانبي را دنبال مي‌كند، نداريم، افزود: ما مي‌خواهيم خواسته‌هاي اصلي مردم را دنبال كنيم و به طور طبيعي حدس مي‌زنيم كه آن خواسته‌ها بيشتر در زمينه‌ي ساماندهي وضعيت اقتصادي كشور و بهبود اوضاع باشد كه در اين زمينه رايزني‌هايي با دولت و ساير قوا انجام مي‌دهيم.

لاريجاني با اظهار اميدواري از اين‌كه مجلس از اين جهت پرتحرك شود، در عين حال در پاسخ به سوال خبرنگاري كه تعبير وي از حدادعادل مبني بر رييس معنوي مجلس را مورد توجه قرار داد، گفت: اين تعبير من از روي صدق بود و ما آقاي حدادعادل را يك سرمايه‌ي ملي مي‌دانيم و با ايشان بيش از 30 سال دوستي صميمانه داريم و قطعا در مجلس هشتم از تجربيات ايشان استفاده خواهيم كرد.

لاريجاني با اشاره به اين‌كه تغييراتي در اعضاي هيات رييسه‌ي مجلس نيز به وجود آمده است، گفت: در منشي‌ها و كارپردازان نيز تغييراتي به وجود آمده است، طبيعي است من اين‌گونه گردش نيروها را در امور ديواني مثبت مي‌دانم و معتقدم اگر آگاهانه و با توجه كار كنيم از همه‌ي تجربيات گذشته مي‌توانيم درست استفاده كنيم.

لاريجاني هم‌چنين در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري كه در باره فاصله‌ آراي وي با حدادعادل در فراكسيون اصولگرايان و اين‌كه آيا اين فاصله نشان از نارضايتي از عملكرد مجلس هفتم نيست؟ گفت: شما وقت‌تان را روي اين مسائل خيلي صرف نكنيد، مسائل مهم‌تري در كشور است كه بايد ذهن‌تان را معطوف به خود كند.

وي در عين حال، توضيح داد: بايد حق دهيد كه فراكسيوني بر اساس مجموع خصوصيات موجود تصميم بگيرد؛ لذا طبيعي است افراد توانمندي‌هاي متفاوتي دارند و آقاي حدادعادل نيز تجربيات خوبي در زمينه‌هاي علمي و فرهنگي دارد و من هم بضاعت مختصري در مسائل دارم.

علي لاريجاني در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره گزارش البرادعي، اين گزارش را حاوي نكات متعددي دانست و گفت: برخي از آن مطالب نشان مي‌داد كه البرادعي هيچ‌گونه سند و مدركي دال بر گرايش ايران در زمينه‌ هسته‌يي به سمت سلاح ندارد، هم‌چنين بيان كرده كه نظارت‌هاي آژانس مستمر است.

رييس موقت مجلس هشتم افزود: هم‌چنين در اين گزارش عنوان شده كه ما در مورد آب سنگين از طريق ماهواره نظارت داريم و از همكاري ايران با بازرسان ستايش كرده است، البته در بندهايي نيز حرف‌هاي چند پهلو زده كه اين به نظر مي‌رسد بيشتر صبغه‌ي رسانه‌اي و پمپاژ القائاتي در اين زمينه را دنبال مي‌كردند تا يك سند حقوقي؛ كه اين رفتار بعضا در رسانه‌ها متبلور شده است.

رييس موقت مجلس هشتم، با تاكيد بر اين‌كه اين رفتار بايد يك جايي خاتمه يابد، گفت: بنا نيست ايران همكاري وسيعي با آژانس داشته باشد، اما آنها هر زماني كه سوء استفاده كنند و بخواهند اين روش‌ها را ادامه دهند، حتما مجلس در پرونده‌ هسته‌يي ورود پيدا مي‌كند و راجع به رفتار آينده با آژانس تصميم‌گيري مي‌كند.

لاريجاني در پايان سخنان خود، افزود: بايد توجه كنند اگر بناست طبق مداليته با ايران همكاري صادقانه‌اي داشته باشند، گزارشات آنها از يك متانت حقوقي بايد برخوردار باشد و به دنبال جوسازي رسانه‌اي نباشند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates