28.05.2008

واکنش بين المللی به گزارش آژانس درباره تحقيقات نظامی – اتمی ايران

رادیوفردا: به دنبال انتشار گزارش اخير آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره مطالعات اتمی-نظامی ايران، آلمان و اسرائيل خواهان فشار بر تهران شدند و آمریکا و فرانسه نسبت به رویکرد جمهوری اسلامی در قبال پاسخ به پرسش ها در خصوص برنامه هسته ای این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه گفت: خودداری ايران از پاسخ به پرسش های آژانس بين المللی انرژی اتمی «بسيار نگران کننده است».

آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش تازه ای روز دوشنبه اعلام کرده است که نگرانی جدی در باره تحقيقات اتمی-نظامی ايران وجود دارد و در اين زمينه «توضيحات زيادی» لازم است و تهران بايد اطلاعات بيشتری در ارتباط با برنامه موشکی خود ارائه کند.

آقای مک کورمک گفت: اين گزارش می گويد ايران کماکان از پاسخگویی به سوالات اصلی آژانس بين المللی انرژی اتمی خودداری می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا با اشاره به اين که آژانس بين المللی انرژی اتمی می کوشد به نمايندگی از جامعه جهانی در باره مطالعات اتمی- نظامی ايران تحقيق کند، اضافه کرد: اين بسيار نگران کننده است که دولتمردان ايران از پاسخ به پرسش ها در خصوص ابعاد نظامی برنامه هسته ای این کشور خودداری می کنند و اين امر می تواند سولات دیگری را درباره تسليحاتی کردن برنامه هسته ای اين کشور مطرح کند

در همين حال، فرانک اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان، روز سه شنبه گفت: گزارش روز دوشنبه آژانس بين المللی انرژی اتمی نشان داد که جامعه بين المللی بايد فشار بر ايران برای دريافت پاسخ در خصوص برنامه هسته ای اين کشور را افزايش دهد.

به گزارش رويترز، آقای اشتاين ماير که در نشست اعضای پارلمان ناتو در برلين سخنرانی می کرد، افزود:اين گزارش نشان می دهد که جامعه بين المللی بايد ايران را برای پاسخ سريع تر به پرسش های آژانس زير فشار بگذارد.

وزير امور خارجه آلمان با اشاره به اين که «توپ اکنون درميدان ايران است»، افزود: اکنون بايد ديد که اين فشار را به چه طريقی می توان وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزير امور خارجه آلمان تصريح کرده است: ايران هنوز روحيه همکاری با جامعه بين المللی را ندارد.

در همين زمينه، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نيز گفت: آلمان به همراه پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد همچنان به راه حل مذاکره و گفت و گو در قبال ايران پايبند هستند و این کشورها می کوشند تا ازاين طريق ديپلماتيک تهران را ترغيب کنند تا فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف کند.

آلمان به همراه فرانسه، بريتانيا، آمريکا، چين و روسيه، کشورهای موسوم به ۱+۵، می کوشند تا با اعمال اقدامات تنبیهی و ارائه مشوق ها ايران را قانع کنند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

« گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که جامعه بين المللی بايد ايران را برای پاسخ سريع تر به پرسش های آژانس زير فشار بگذارد».
فرانک اشتاين ماير
مارتين يايگر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، گفت:ما همچنان تلاش می کنيم که به ايران نشان دهيم که چگونه می توان اين مسئله را حل کرد. تلاش می کنيم به طور صريح برای ايران روشن کنيم که این کشور نمی تواند سياست های گذشته خود را ادامه دهد.

در همين حال، وزارت امور خارجه اسرائيل مجددا از جامعه بین المللی خواست تا فشار بر ايران را افزايش دهد.

وزارت امورخارجه اسرائيل در بيانيه ای اعلام کرد:اسرائيل بارديگر در خواست خود از جامعه بين المللی برای افزايش فشار بر ايران را تکرار می کند تا از اين طريق اين کشور را وادار کند تا برنامه خطرناک تولید سلاح هسته ای را رها کند.

از سوی ديگر، علی‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران درآژانس بين‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به اين که گزارش آژانس «اثبات و تاييد ماهيت صلح‌آميز فعاليت‌های هسته‌ ای ايران است»، گفت: ايران بيشتر از دويست صفحه توضيح در پاسخ به سوال های آژانس بين المللی انرژی اتمی ارائه کرده است.

وی افزود: ما به غنی‌سازی ادامه خواهيم داد در حالی که همکاری‌مان با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را تعليق نخواهيم کرد

شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶ به گسترش فعاليت های اتمی خود اقدام کرده است.

ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است.

اين در حالی است که جامعه بين المللی نگران آن است که ايران اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.

تاييد نگرانی ها

درهمين حال، پاسکال آندريانی، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، روز سه شنبه تصريح کرد: گزارش روز دوشنبه آژانس بين المللی انرژی اتمی نگرانی ها جامعه جهانی در خصوص برنامه هسته ای ايران و احتمال تلاش اين کشور برای دستيابی به سلاح اتمی را تاييد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه اضافه کرده است: جزئيات اين گزارش نشان از ابعاد احتمالی برنامه هسته ای ايران دارد.

در همين زمينه، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ايران سوالات را بی پاسخ گذاشته است.

گريگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه گفته بود: «تهران همچنان مانع تحقيقات بازرسان آژانس شده است.»

وی افزود: گزارش اين نهاد نشان می دهد که «ايران به بسياری از پرسش های آژانس پاسخ نداده است و با آژانس همکاری نکرده است.»

محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، که گزارش خود را اواخر روز دوشنبه در اختيار اعضای شورای حکام قرار داده، همچنين گفته است: « تهران حدود سه هزار و ۵۰۰ سانتريفوژ برای غنی سازی اورانيوم در تاسيسات اتمی خود در نطنز دارد که اندکی بيشتر از تعداد اعلام شده در اوايل سال جاری ميلادی است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای شولتی همچنين گفت:« ايران نه تنها پاسخ لازم به پرسش های آژانس درباره برنامه هسته ای خود نمی دهد، بلکه همچنان از درخواست شورای امنيت برای توقف غنی سازی سرپيچی کرده و توانايی غنی سازی خود را گسترش داده است.»

«پاسخ های لازم را دريافت نکرديم»

آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود، به برخی از اسناد دست يافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی مطالعاتی در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريعتر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، فعاليت زيادی کرده است.

ايران اين اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده بود ولی بعد حاضر شد تا در زمينه پاسخگويی به اين اسناد با آژانس همکاری کند. آقای البرادعی در گزارش خود تاکيد کرده است: « توضيحات زيادی از ايران درخواست شده است تا به مطالعات ادعايی و ساير فعاليت هايی که با جهت گيری نظامی دنبال می شود پاسخ دهد.»

وی می افزايد: «ما پاسخ های لازم را دريافت نکرده ايم در حالی که می توانستيم آنها را خيلی زودتر دريافت کنيم. اين مسئله (اکنون) به ايران بستگی دارد.»

به گزارش آسوشيتدپرس، آژانس همچنين اعلام کرده که «ايران مانع دستيابی بازرسان به اطلاعات و مدارک لازم» شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates