28.05.2008

گزارش AFP از وضعیت مسکن در ایران: قیمت ها در تهران مثل پاریس شده است

خُسن آقا: با لهجه امام خمینی بخوانید: :من تو دهن این آجانس فارس پرس می زنم! من خودم آجانس تعیین می‌کن! اقتصاد مال خَرَه مسکن مال خَرَه! هَمَه مثل من توی جماران زندگی کنن!!”
عصرایران: در این میان حتی یک برج مسکونی مجلل در شمال تهران مجهز به باند فرود بالگرد است در حالی که در یک برج دیگر یک آسانسور مخصوص برای بالا بردن خودروهای شخصی به چشم می خورد.

عصر ایران- خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی معضل مسکن و رشد فزاینده قیمت املاک در ایران پرداخت و نوشت: “شاید رشد بی سابقه قیمت مسکن لبخند رضایت را بر روی لبان خیلی از صاحب خانه ها نشانده باشد اما مسلما این خبر خوبی برای 40 درصد از جمعیت هفتاد میلیونی ایران که با کرایه خانه های رو به افزایش دست به گریبان هستند محسوب نمی شود.”

به گزارش عصر ایران (asriran.com) فرانس پرس نوشت: “در حالی که اقتصاد ایران تحت فشار تورم قرار دارد ثروت مالکان خانه در این کشور به واسطه حباب بازار مسکن به سرعت در حال افزایش است به طوری که خرید خانه را از وسع شهروندان عادی خارج کرده است.”

یک آپارتمان مجلل پنت هاوس با متراژ یک هزار و 400 متر اخیرا به قیمت متری 15 هزار دلار جمعا معادل 21 میلیون دلار در شمال شهر تهران به فروش رسیده در حالی که متوسط حقوق ماهانه ایرانی ها بین 300 تا 460 دلار است.

در بازار آشفته مسکن ایران، قیمت ملک در مناطق مرفه نشین حومه تهران در طول 3 ماه گذشته دست کم 10 میلیون ریال (بیش از یک هزار دلار) به ازای هر متر مربع افزایش یافته است.

قیمت هرمتر مربع زمین در این نقاط حدود 60 تا 100 میلیون ریال (6 هزار و پانصد تا 10 هزار و هفتصد دلار) است که با برخی محلات پاریس رقابت می کند.

علی مشکینی عضو یک آژانس املاک گفت: “شما باید حداقل یک میلیون دلار برای خرید یک آپارتمان در شمال تهران که در آنجا متوسط متراژ هر خانه 200 متر مربع است هزینه کنید.”

براساس این گزارش وجود بازار سهام راکد و صنایع نامطمئن، بازار مسکن را به یکی از ابزارهای اصلی برای جذب نقدینگی موجود که از طریق ثروت های بادآورده نفتی به اقتصاد تزریق شده تبدیل کرده است.

در تهران امکاناتی همچون استخرهای شنا، جکوزی و امکانات ورزشی به خانه های مجلل تازه ساخت اضافه شده تا خریداران پولدار را جذب کند.

در این میان حتی یک برج مسکونی مجلل در شمال تهران مجهز به باند فرود بالگرد است در حالی که در یک برج دیگر یک آسانسور مخصوص برای بالا بردن خودروهای شخصی به چشم می خورد.

رونق بی سابقه مسکن محدود به بازار داغ محلات بالای شهر نمی شود به نحوی که محلات متوسط در پایتخت و شهرهای بزرگ ایران نیز از این قضیه متاثر شده اند.

قیمت ها ظرف چند ماه در شهرک پرند و هشتگرد در 50 کیلومتری تهران دو برابر افزایش یافته و همزمان در اصفهان، مشهد و تبریز نیز قیمت ملک ظرف یک سال دو برابر شده است.

مشکینی گفت: “سرمایه گذاری در ملک اکنون تنها سرمایه گذاری سودآور است. قیمت ها ظرف یک سال بیش از 100 درصد رشد کرده و همچنان رو به افزایش است. هیچ بخش دیگری تا این حد سودآور نیست.”

به نوشته فرانس پرس چند کارآفرین نیز نظرات مشابهی دارند که نمونه آن مالک یک مغازه معروف فست – فود در تهران است که با اعتراض می گوید: “وی در طول ماه های پرمشغله ژانویه تا فوریه تنها 6 درصد سود خالص داشته در حالی که قیمت ها به طور شگفت انگیزی بالاست.”

یک صنعت گر ایرانی که در آستانه ورشکستگی قرار داشت نیز می گوید: ” سرمایه گذاری در ملک باعث نجات کسب و کار وی شده است.”

وی در این باره اظهار داشت: “ما در طول بیش از یک سال حدود 800 هزار دلار ضرر کردیم اما تصمیم گرفتیم اطراف تهران در بخش «زمین» سرمایه گذاری کنیم و ظرف دو ماه توانستیم معادل ضرر و زیان های خود سود کنیم.”

به نوشته خبرگزاری فرانسه اکثر مدیران صنایع اکنون ترجیح می دهند به جای آنکه همه سرمایه خود را در بخش مربوطه سرمایه گذاری مجدد کنند بخشی از آن را به سرمایه گذاری در ملک و املاک اختصاص دهند.

در حالی که برخی ناظران پیش بینی می کنند حباب جاری بازار مسکن به زودی بترکد اما دیگران معتقدند این روند ادامه خواهد یافت. کارشناسان هر دو طرف معتقدند سرمایه گذاری های برخی شرکت های دولتی و بانک های خصوصی در بازار مسکن یکی از علل افزایش سرسام آور قیمت ها بوده است.

از سوی دیگر محمود احمدی نژاد، رییس جمهور، نیز به واسطه تزریق بیش از حد سرمایه به اقتصاد برای تامین مالی پروژه های زیربنایی محلی که باعث افزایش عرضه پول و رشد تورم شده است مقصر شناخته می شود.

در شرایطی که در ایران بانک ها وام های قابل توجهی برای خرید مسکن در اختیار متقاضیان قرار نمی دهند آپارتمان ها عموما با پرداخت 30 تا 40 درصد قیمت کلی آن قبل از ساخت خریداری می شوند و مابقی قیمت خانه ظرف مدت سه سال پرداخت می شود.

این گزارش می افزاید: “شاید رونق بی سابقه بازار مسکن لبخند را بر روی صورت برخی نشانده باشد اما این اصلا خبر خوبی برای 40 درصد جمعیت 70 میلیونی ایران که با کرایه خانه های فزاینده دست به گریبان هستند و رویای آنها برای برخورداری از خانه شخصی روز به روز کمرنگ تر می شود تلقی نمی گردد.”

محمد کارمند 46 ساله و مجرد یک شرکت خصوصی حدود یک ماه است که به دنبال یک آپارتمان یک خوابه در مناطق متوسط غرب تهران می گردد.

وی با بیان اینکه صاحب خانه اش قصد دارد ملک خود را در ازای یک پیشنهاد جذاب 5/5 میلیارد ریالی (591 هزار دلار) به فروش برساند گفت: “من اکنون حدود 900 دلار ماهیانه برای یک آپارتمان 145 متری پرداخت می کنم.”

وی افزود: “در حال حاضر با همین پول تنها می توانم نصف متراژ این خانه را اجاره کنم. این فاجعه است.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates