29.06.2008

تحرکات آمريکا براي تغيير رژيم در ايران

بازتاب: ميزان و گستردگي اين عمليات در ايران كه با همكاري سيا هم انجام مي‌شده است، به گفته مقامات كنوني و سابق آمريكايي به شدت گسترش يافته است. بسياري از اين فعاليت‌ها در گزارش‌هاي كنوني نيامده كه البته بسياري از رهبران كنگره، پرسش‌هاي جدي در اين باره دارند.
كد خبر: ۱۳۰۰۸ تاريخ انتشار: ۱۰:۴۳ – ۰۹ تير ۱۳۸۷ تعداد بازديد: ۳۷۰۲

با وجود آن‌که در سال‌هاي اخير استراتژي دولت آمريکا از تغيير رژيم در ايران به تغيير رفتار جمهوري اسلامي اصلاح شده بود، «سيمور هرش» مدعي شد، سازمان جاسوسي آمريکا طرح‌هايي را با هدف تغيير رژيم ايران گسترش داده است و عجيب آن‌که سال گذشته هم کنگره آمريكا، طرح بوش براي ايجاد بي‌ثباتي در ايران را تصويب كرده بود.

به گزارش سرويس بين‌الملل «تابناك» به نقل از رويترز، سال گذشته، رهبران كنگره آمريكا با طرح بوش براي درخواست بودجه براي افزايش عمليات‌هاي متعدد مخفي عليه ايران و در راستاي ايجاد بي‌ثباتي در اين كشور موافقت كردند.

بنا بر اين گزارش، اين مطلب در گزارشي در مجله «نيويوركر» روز يكشنبه آمده است. مقاله «سيمور هرش» بر محور كشف اسناد محرمانه امضا شده توسط جورج بوش است كه بنا بر قانون آمريكا، بايد به آگاهي نمايندگان دمكرات و جمهوريخواه و رهبران سنا و اعضاي سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا هم برسد.

يكي از مقامات آگاه از محتويات اين اسناد در اين مقاله مي‌گويد: يافته‌ها متمركز بر مهار تمايلات اتمي ايران و تلاش براي براندازي دولت ايران و تغير رژيم در اين كشور است كه با همكاري با گروه‌هاي مخالف و دادن پول به آنها صورت مي‌گيرد.

هرش پيش از اين هم درباره طرح‌هاي احتمالي دولت آمريكا براي جلوگيري از دستيابي تهران به بمب اتمي، مطالبي نوشته بود كه يكي از آنها در آوريل 2006 درباره اين تلاش‌ها براي تغيير رژيم ايران از راه‌هاي ديپلماتيك يا نظامي به عنوان هدف نهايي بوش بود.
گفتني است، درخواست بودجه براي اين عمليات‌هاي مخفيانه كه بوش خواستار اختصاص چهارصد ميليون دلار به آن شده بود، توسط مقامات كنگره تأييد شده بود.

در اين مقاله همچنين ادعا شده است: اين‌گونه عمليات‌ها عليه ايران، موضوع جديدي نيست و نيروهاي ويژه آمريكايي سال گذشته نيز عمليات‌هاي مرزي را از جنوب عراق عليه ايران انجام داده‌اند كه شامل دستگيري چند نفر از نيروهاي سپاه قدس شاخه نظاميان سپاه پاسداران ايران و بازجويي از آنها در عراق بوده است.

اين مقاله ادامه مي‌دهد: ميزان و گستردگي اين عمليات در ايران كه با همكاري سيا هم انجام مي‌شده است، به گفته مقامات كنوني و سابق آمريكايي به شدت گسترش يافته است. بسياري از اين فعاليت‌ها در گزارش‌هاي كنوني نيامده كه البته بسياري از رهبران كنگره، پرسش‌هاي جدي در اين باره دارند.

بنا بر اين گزارش، از جمله گروه‌هايي كه در جريان اين عمليات‌ها از حمايت آمريكا برخوردار شده‌اند، مي‌توان به جندالله اشاره كرد كه به جنبش مقاومت خلق ايران هم معروف است. ولي نصر، كارشناس شوراي روابط خارجي آمريكا، اين گروه را سازماني از اشرار كه مظنون به ارتباط با القاعده هستند، معرفي مي‌کند.

اين در حالي است كه هيچ ‌كدام از رهبران دمكرات كنگره و يا كاخ سفيد و سيا درباره اين گزارش اظهارنظري نكرده‌اند.
گفتني است، آمريكا رهبري تلاش‌هاي جهاني براي مهار تمايلات اتمي ايران را در دست دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates