29.06.2008

مذاکرات آمریکا و اسرائیل درباره ایران»

رادیوفردا: وزارت دفاع اسرائيل روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: اهود باراک، وزير دفاع اين کشور در ديدار با دريا سالار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، درباره «مسايل منطقه ای، ديپلماتيک و دفاعی» مذاکره کرده است.

وزارت دفاع اسرائیل جزئیات بیشتری درباره دیدار روز شنبه آقای مولن و آقای باراک به منتشر نکرده است.

در همين حال يک مقام اسرائيلی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: مسئله هسته ای ايران، يکی از محورهای مذاکرات اهود باراک و مايکل مولن بوده است.

براساس گزارش مقام های نظامی اسرائيل، دريا سالار مولن که روز جمعه وارد اسرائيل شده است، قرار بود با گابی اشکنازی، رييس ستاد مشترک ارتش اسرائيل، نیز ملاقات کند.

این در حالی است که شبکه تلويزيونی العربيه اعلام کرده است که مايکل مولن در ديدار با گابی اشکنازی درباره ايران گفت وگو کرده است.

این شبکه خبری عرب زبان توضیحات بیشتری در خصوص این دیدار ارائه نکرده است.

مقام های اسرائيلی اعلام کرده اند که سفر آقای مولن از پيش برنامه ريزی شده و بخشی از ديدارهای عادی بین این دو کشور است.

آقای مولن ماه نوامبر سال گذشته نيز به اسرائيل سفر کرده بود، که اين نخستين سفر رييس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا به اسرائيل پس از ده سال بود.

«روشن است وقتی دریاسالار مولن به اسرائيل سفر کند و با اسرائيلی ها گفت وگو کند، بدون شک درباره تهديد ايران مذاکره خواهد کرد، همانطور که ما در اين ساختمان، در محل های ديگر و در اين شهر در مورد آن حرف می زنيم».
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا
در همین زمینه، جف مورل، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، روز چهارشنبه درخصوص سفر آقای مولن به اسرائيل، گفته بود که اين سفر از ماهها پيش برنامه ريزی شده بود.

آقای مورل همچنین تصريح کرده بود:«روشن است وقتی آقای مولن به اسرائيل سفر کند و با اسرائيلی ها گفت وگو کند، بدون شک درباره تهديد ايران مذاکره خواهد کرد، همانطور که ما در اين ساختمان، در محل های ديگر و در اين شهر در مورد آن حرف می زنيم».

سخنگوی وزارت دفاع امريکا همچنين بار ديگر بر پايبندی آمريکا به حل ديپلماتيک مناقشه هسته ای ايران تاکيد کرده بود.

آقای مورل افزوده بود:«حمله نظامی نخستين گزينه ما نيست و هرگز نبوده است. ما به فشارهای اقتصادی و ديپلماتيک ادامه خواهيم داد، اين به مثابه سياست اين دولت است».

اين در حالی است که مقام های وزارت دفاع آمریکا هفته گذشته گمانه زنی کردند که مانور نيروهای نظامی اسرائيل بر فراز دريای مديترانه، احتمالا تمرينی برای حمله به تاسيسات نظامی ايران بوده است.

هفته گذشته رسانه های آمريکايی خبر دادند که بيش از يکصد فروند جنگنده اف- ۱۵ و اف- ۱۶ نيروی هوايی اسرائيل اخيرا رشته مانورهايی در فضای شرقی دريای مديترانه انجام داده اند و فاصله ۱۵۰۰ کيلومتری را درنورديده اند که دقيقا همان فاصله کشور اسرائيل تا تاسيسات هسته ای نطنز در ايران است.

اين مانور در هفته دوم خرداد ماه در منطقه شرقی مديترانه و بر فراز يونان برگزار شد.

از سوی دیگر، يونان که در اين مانور نظامی شرکت داشته است، چنين ارزيابی هايی را رد کرده است.

برخی تحليگران مسايل خاورميانه می گويند: افشای اين مانور نظامی با هدف تشديد فشار ديپلماتيک جامعه بين المللی بر ايران انجام شده است.

در همين زمينه، بنيامين بن اليزر، وزير امور زير بنايی اسرائيل و وزير سابق دفاع اين کشور، روز چهارشنبه، به يک نشريه روسی گفته بود: اگر ايران به اسرائيل حمله کند، «نابود» خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی همچنين در مورد سیاست اسرائیل در قبال ایران افزوده بود:«ما برنامه ای برای حمله به ايران نداريم».

به گزارش شبکه تلويزيونی آمريکايی CBS، اسرائيل تمايل ندارد برای حمله به تاسيسات اتمی ايران، تا بعد از انتخابات رياست جمهوری آمريکا در نوامبر سال جاری صبر کند.

اسرائيل که از سوی کشورهای منطقه خاورميانه متهم به داشتن سلاح اتمی است، تاکنون دو بار به تاسيسات هسته ای کشورهای همسايه حمله کرده است.

اسرائيل در سال ۱۹۸۱ در بحبوحه جنگ ايران و عراق، به تاسيسات اتمی ناتمام عراق حمله کرد و اين تاسيسات را بمباران و نابود کرد.

هواپيماهای اسرائيل همچنين هفت ماه پيش يک نقطه از خاک سوريه را بمباران کردند.

بعدها گفته شد که اين هواپيماها تاسيسات اتمی سوريه را بمباران کرده اند. سوريه ابتدا بمباران اين مکان را تکذيب کرد اما سپس گفت که مجمتع بمباران شده، يک ساختمان متروکه نظامی بوده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates